میشل اوباما: «قلب ‌ما مدام می‌شکند»

ریشه‌کن کردن نژادپرستی «نمی‌تواند فقط بر دوش رنگین‌پوستان باشد» 

میشل می‌گوید وظیفه ریشه‌کن کردن نژادپرستی بر دوش همه است-John Moore/Getty Images/AFP

میشل اوباما در پی مرگ جورج فلوید واکنش نشان داد و گفت وظیفه ریشه‌‌کن کردن نژادپرستی «بر دوش تمام ما قرار دارد.»

بانوی اول سابق آمریکا در کنار نقاشی‌ای از چهره فلوید سخن می‌گفت، مرد سیاه‌پوستی که در حالی کشته شد که یک مامور پلیس پایش را هشت دقیقه روی گردن او قرار داده بود. این مرد مدام التماس می‌کرد که اجازه تنفس پیدا کند.

خانم اوباما گفت: «من هم مثل بسیاری از شما از این تراژدی‌های اخیر دردمندم. و از این‌که قلب‌مان دوباره و دوباره می‌شکند خسته شده‌ام.»

او گفت: «حالا نوبت جورج است و بریانا (تیلور) و احمد (آربری).» اشاره او به دو رویداد اخیر دیگر آمریکا است: زن سیاه‌پوستی که توسط پلیس در خانه خودش کشته شد و مرد سیاه‌پوستی که مشغول دویدن بود که به قتل رسید.

خانم اوباما در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت می‌گوید: «نژاد و نژادپرستی واقعیتی است که خیلی از ما در کودکی تنها راهی برای برخورد با آن پیدا می‌‌کردیم. اما اگر امیدوار باشیم که روزی فرای این واقعیت برویم این کار نمی‌تواند فقط بر دوش رنگین‌پوستان باشد.»

بانوی اول سابق افزود: «تمام ما — چه سیاه، چه سفید، همه‌مان — هر چقدر هم که فکر کنیم نیت خیر داریم باید کار صادقانه و دشوار ریشه‌کن کردن نژادپرستی را انجام دهیم. این کار با بررسی خودمان و گوش کردن به کسانی که زندگی‌هایشان از ما متفاوت است آغاز می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های خانم اوباما یک روز پس از آن می‌آید که باراک اوباما، همسر او و رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بیانیه‌ای درباره مرگ فلوید منتشر کرد و گفت همگان باید در همکاری با یکدیگر جهت پایان به میراث «تعصب و برخورد نابرابر» بکوشند.

آقای اوباما گفت: «در حالی که همه‌گیری و بحران اقتصادی همه چیز را در اطراف ما به هم ریخته طبیعی است که بخواهیم زندگی به حالت عادی برگردد.»

او افزود: «اما باید به یاد داشته باشیم که برای میلیون‌ها آمریکایی برخورد نابرابر بخاطر نژاد به طور غم‌انگیز، دردآور و دیوانه‌واری «عادی» است.»

مرگ فلوید منجر به اعتراض در سراسر آمریکا شده‌ است. مردم در ده‌ها شهر به خیابان آمده‌اند.

در روز شنبه، تظاهرات‌ها از لس آنجلس تا میامی تا شیکاگو با فریادهایی همچون «من نمی‌توانم نفس بکشم» (شعاری که بازگوکننده آخرین حرف‌های فلوید پیش از مرگش است) به صورت صلح‌آمیز آغاز شدند و سپس بالا گرفتند. مردم خیابان‌ها را مسدود کردند و آتش روشن کردند— برخی نیروهای پلیس با گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی پاسخ دادند. 

در پایتخت کشور، صدها تظاهرکننده نزدیک ساختمان مرکزی وزارت دادگستری جمع شدند و فریاد «جان سیاه‌پوستان مهم است» سر دادند.

بسیاری سپس به نزدیکی کاخ سفید رفتند و در آن‌جا با نیروهای پلیس سپر به دست، که برخی سوار بر اسب بودند، روبرو شدند.

اعتراضات پس از آن ادامه یافت که درک چاوین (مامور پلیسی که چندی دقیقه زانویش را روی گردن فلوید فشار داد و اکنون اخراج شده است) روز جمعه با اتهام رسمی قتل عمد درجه سه و قتل غیرعمد درجه دو مواجه شد.

گزارش های بیشتر از رویترز

 

© The Independent

© Reuters

بیشتر از جهان