دعوای توییتری ظریف و پمپئو بر سر اعتراضات آمریکا

حکومت‌های مستبد خاورمیانه از سرکوب اعتراضات در آمریکا انتقاد می‌کنند 

عزت‌الله سحابی در کنار دخترش هاله سحابی - عکس از شبکه‌های اجتماعی

داستانی آشنا و دیرین. نژادپرستی در آمریکا و سرکوب سیاه‌پوستان در این کشور پاشنه آشیل آمریکا است و حکومت‌های مخالف این کشور سالیان سال است از آن استفاده می‌کنند. در دوران جنگ سرد، تبلیغات اتحاد شوروی و جنبش جهانی کمونیستی مدام بر سرکوب سیاه پوستان در آمریکا تاکید داشت. 

در سال‌های اخیر رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران کوشیده‌اند از تبعیض‌های موجود در کشورهای غربی انتقاد کنند تا مثلا پاسخی به انتقادات غربی‌ها از ایران به وضعیت فجیع حقوق بشر در کشورمان بدهند. این البته تاکتیک خیلی از حکومت‌های مستبد در خاورمیانه و باقی نقاط دنیا است. 

آخرین نمونه، کارزاری توییتی بود که جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، درباره همتای آمریکایی خود، مایک پمپئو، انجام داد. ظریف به بیانات پمپئو راجع به اعتراضات آبان‌ماه در ایران اشاره کرد و با تغییر کلماتی از آن، خواست نشان دهد که همان حرف‌ها را می‌شد راجع به اعتراضات امروز آمریکا زد که در پی کشته شدن جورج فلوید، مردی سیاه‌پوست در شهر مینیاپولیسِ شمال آمریکا به دست یک مامور پلیس، در گرفته‌اند. 

ظریف خطاب به پمپئو از هش‌تگ «جان سیاه‌پوستان مهم است» استفاده کرد که از شش سال پیش به جنبشی جهانی برای دفاع از سیاه‌پوستان در مقابل خشونت پلیس باب شده است. ظریف نوشت: «کل جهان باید علیه نژادپرستی اعلان جنگ کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران ایرانی متعددی به ریاکاری آشکار مقام جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند که حکومت خودش ید طولایی در کشتار و سرکوب معترضان دارد. پمپئو نیز جواب ظریف را با عبارتی کوتاه اما پرمعنی داد: «شما هم‌جنس‌گرایان را اعدام می‌کنید، زنان را سنگسار می‌کنید و یهودیان را نابود می‌کنید.» 

بسیاری از کاربران ایرانی اما ماجرای زنی را به یاد‌ آوردند که به زعم‌شان «جورج فلوید ایرانی» بود: هاله سحابی که سالگرد کشته شدنش همین روزها است.  

هاله سحابی، فعال سیاسی و اجتماعی طیف ملی- مذهبی بود و از یکی از مهم‌ترین خانواده‌های این جریان می‌آمد. پدر و پدربزرگش، عزت‌الله و یدالله سحابی، از چهره‌های کلیدی تاریخ نهضت آزادی بودند و مادرش، زری سحابی (زرین‌دخت عطایی) خواهرزاده مهدی بازرگان، اولین رهبر آن سازمان بود. خانم سحابی در جریان جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ به دو سال زندان محکوم شده بود و اما در پی مرگ پدرش، عزت‌الله، اجازه مرخصی پیدا کرد. او اما در مراسم خاکسپاری کشته شد و شاهدان عینی بر دست داشتن نیروهای امنیتی در این واقعه تاکید کردند.

با این همه، اعمال ریاکارانه طرفداران حکومت در ایران ادامه دارد. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، حتی به روزنامه‌های اصلاح‌طلب حمله کرده اسا که چرا در تیتر و صفحه اول خود به کشتن فلوید و اعتراضات آمریکا نپرداخته‌اند. تسنیم تیتر زد: «سانسور اصلاح‌طلبان به نفع ترامپ» و نوشت: «در حالی که چند روزی است خیابان‌های آمریکا صحنه تظاهرات‌های گسترده ضدنژادپرستی شده اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب ترجیح دادند که با بی‌اعتنایی از کنار این اعتراضات عبور کنند.»

خود تسنیم مطالب متعددی در این مورد منتشر کرده است؛ از جمله گفت‌وگو با محمدرضا اسلاملو، کارگردان، که گفته است فیلم‌هایی که هالیوود درباره سیاه‌پوستان ساخته «سوپاپ اطمینانی بود برای فریب دادن که بگویند ما هوای شما را داریم.»

جنبش‌های مترقی در آمریکا هم البته گاه با آگاهی از مقاصد حکومت‌هایی مثل جمهوری اسلامی ایران، پاسخ دندان‌شکن می‌دهند. مثلا گروه «سوسیالیست‌های سیاه‌پوست آمریکا» به توییت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، که از خواننده سیاه‌پوست آمریکایی، توپک، نقل قول آورده بود، انتقاد کرد.

پاسخ صریح‌تر این گروه اما به دیگر حاکم مستبد منطقه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بود که در توییتی از «رویکرد نژاپرستانه و فاشیستی که منجر به مرگ جرج فلوید شد» انتقاد کرده بود. گروه «سوسیالیست‌های سیاه‌پوست آمریکا» در پاسخ به اردوغان نوشت: «خفه‌شو فاشیست» — توییتی که مورد استقبال گسترده مخالفان اعمال مستبدانه و سرکوبگرانه دولت اردوغان قرار گرفت. 

حنای ظریف و اردوغان دیگر برای بیشتر رنگین‌پوستانِ ینگه‌دنیا رنگ ندارد.

بیشتر از