کرونا در آمریکا؛ اظهار نظر خشونت‌آمیز همسر رهبر «بازگشایی کارولینای شمالی»

«در نبرد علیه قرنطینه قادرم دست به کشتار بزنم»

اعتراضات به قرنطینه در کارولینای شمالی، ۱۴ آوریل- Logan Cyrus / AFP

همسر خانم اسمیت، رهبر گروهی معترض با نام «بازگشایی کارولینای شمالی»، گفته است که او و سایر معترضان در صورت بروز درگیری برای شکستن قرنطینه در ایالت خود، «قادر به کشتن افراد» خواهند بود.

آدام اسمیت که همسرش اشلی در اعتراض اخیر در شهر رالی مرکز ایالت کارولینا دستگیر شده است، در ویدیوی خود گفت که تنها پاسخ عادلانه به قرنطینه، نبرد متقابل با سلطه استبدادی دولت خواهد بود.

او گفت:«دلم می‌خواهد فرزندانم با نگاه به گذشته کشور ما بگویند،«نگاه کن مرد! عجب ملت بزرگی. آن موقع که تمام دنیا به مردم آمریکا چشم دوخته بودند و «نظم جدید جهانی» سعی می‌کرد اوضاع را به دست بگیرد، آمریکا گفت نه!» ما مسلح می شویم، وقت آن رسیده که علیه آنها برخیزیم، ما خیال نداریم جا بزنیم.»

این در حالی است که دونالد ترامپ تهدید کرده است که جلسه انجمن ملی جمهوری‌خواهان را تابستان درکارولینای شمالی برگزار نخواهد کرد، مگر آن که فرماندار آن ایالت، «روی کوپر»، برای  بازگشایی به‌موقع ایالت اقدام کند.

خانم اسمیت، از بنیانگذاران گروه بازگشایی کارولینای شمالی، مدعی است که این گروه  توانسته است از زمان شکل‌گیری‌اش در هفتم آوریل تا کنون، ۶۸ هزار عضو جذب کند. موسسان این گروه در فیسبوک نوشتند: «ما طرفدار قانون اساسی هستیم. بیشتر ما صاحبان مشاغل و کارمندانی بوده‌ایم که در حال از دست دادن درآمدمان هستیم و از حق تامین معیشت خانواده‌های خود محروم مانده‌ایم. ما جمع شده‌ایم تا از مقامات منتخب آنها بخواهیم دست به اقدام بزنند. هر سه شنبه با ما در محل مجلس قانونگذاری دولت تجمع کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ویدیوی آقای اسمیت فراتر از فراخوانی ساده برای آزادی است، چرا که وی با صراحت طرفداری خود را از دفاع مسلحانه در صورت لزوم ابراز می‌کند.

او گفت: «اگر بخواهید تمام قوای خود را به کار ببندید، ما هم با نیروهایمان جبران می‌کنیم و البته واقعیت این است که در پایان، آنچه آزادی ما را تامین می‌کند، اراده ما برای برخاستن و جنگیدن است.»

آقای اسمیت با اشاره به «نظم نوین جهانی»، فرضیه توطئه‌ای را یادآور می‌شود که دهه‌ها در گروه«جنبش وطن پرستانه» و سایر گروه‌های حاشیه‌ای رواج یافته بود. این فرضیه در رایج‌ترین شکل خود، به این موضوع اشاره دارد که گویا یک دسیسه پنهانی جهانی  به رهبری سازمان ملل می‌کوشد تا یک حکومت و یا حتی دولت تمامیت‌خواه فراملی به وجود آورد که آزادی آمریکا را از بین خواهد برد.

آقای اسمیت چیزی فراتر از نظم نوین جهانی نمی‌گوید، اما جملاتش به مواضعی اشاره دارد که هسته اصلی باور گروه‌های وطن‌پرستانه و ضد‌دولتی است؛ این که آمریکایی‌های «وطن‌پرست» تنها از طریق دفاع مسلحانه و طرفداری از ایده «بکش یا کشته شو»، می‌توانند از خودشان در برابر ظلم قدرتمندان، محافظت کنند.

او می‌گوید: «می‌خواهی اسلحه برداری؟ می‌خواهی کسی را بکشی؟ البته که نه، هیچ کس نمی‌خواهد زندگی کسی را بگیرد. ما نمی‌خواهیم کسی را بکشیم. اما آیا ما قادریم کسی را بکشیم، آیا می‌خواهیم زندگی‌های خود را فدا کنیم، باید بگویم بله.»

آقای اسمیت می‌افزاید: «آیا این خشونت است؟ آیا این تروریستی است؟ نه تروریستی نیست. من نمی‌خواهم با گفتن این که "تو را می‌کشم" ترس در دل مردم به وجود بیاورم. من می‌خواهم بگویم، اگر شما خشونت به خرج بدهید ما هم مقابله به‌مثل می‌کنیم. اگر شما سلاح بیاورید، ما هم سلاح می‌آوریم. اگر شما مسلح شوید، ما هم مسلح می‌شویم.»

ظاهرا جملات احساسی آقای اسمیت توسط عده‌ای از معترضان به قرنطینه منتشر شده است و سایر مخالفان در ایالت‌های دیگر را گرد هم آورده است. معترضان کاملا مسلح، در میشیگان وارد ساختمان ایالتی شدند و نمایندگان مجلس را که جلیقه‌های ضد گلوله پوشیده بودند، مورد آزار کلامی قرار دادند. در ایالت واشنگتن هم اعتراض بزرگی توسط فعالان راست افراطی در «المپیا»  برگزار شد که خواستار حمله‌های خشونت‌آمیز مختلف بودند.

آقای اسمیت با «مهمل/جنون‌آمیز» خواندن دستورالعمل‌های مجریان قانون مبنی بر اعمال قرنطینه، در پایان می‌گوید که چرا به کار بستن روش خشونت‌آمیز آنقدر ضروری است: «به همین دلیل آمریکا آزاد بوده است، و به همین دلیل ما آزاد مانده‌ایم. چرا که ما قادریم به‌پاخیزیم و علیه ظلم مبارزه کنیم.»

© The Independent