شرایط‌مان بدتر شده، ولی مساجد و پاساژها را باز می‌کنیم

روحانی می‌گوید شرایط ابتلا به کرونا سخت‌تر از اسفند و فروردین‌ شده است

روحانی از مردم خواسته نگران افزایش شمار مبتلایان به کرونا نباشند- president.ir

در حالی که رقم مبتلایان به کرونا در ایران به ۱۵۰ هزار نفر نزدیک شده است و مقامات هر روز هشداری تازه صادر می‌کنند، حسن روحانی می‌گوید که مردم ایران باید به زندگی با کرونا عادت کنند و از افزایش شمار بیماران نگران نباشند. او در عین حال از بازگشت ساعات کار مراکز خرید و پاساژها به حالت عادی خبر داده است.

روحانی صبح روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که بنا به «درخواست همه مردم و خصوصاً افراد متدین»، مساجد سراسر کشور برای برپایی نماز یومیه و جماعت باز خواهد شد. او از مردم خواسته که نماز جماعت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخوانند.

علی خامنه‌ای در جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا به دولت دستور داد که تصمیم‌گیری درباره بسته یا باز بودن اماکن مذهبی را به کسانی بسپارد که اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند: «نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم، اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند، آن‌ وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.»

پس از این سخنان خامنه‌ای و به‌رغم هشدار سازمان نظام پزشکی کشور درباره افزایش شمار مبتلایان در صورت بازگشایی اماکن مذهبی، محدودیت‌های وضع‌شده به‌سرعت کاهش یافت.

اکنون دو هفته پس از بازگشایی بخش‌هایی از اماکن مذهبی، شیوع کرونا در ایران مجدداً صعودی شده است.

با این‌ حال رئیس‌ جمهور ایران صبح امروز گفته است که از نظر او «این تعداد مبتلا نباید برای مردم نگران‌کننده باشد زیرا تعداد مبتلایان جدید عمدتاً بر مبنای تست بوده و ممکن است فرد مبتلا هیچ علائمی نداشته و جوان و سرحال نیز باشد».

به گفته روحانی، هم‌اکنون وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ از اسفند و فروردین هم سخت‌تر است: «این دوران سخت‌تری از اسفند و فروردین است... تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم، عددش بالا است، برخی از مبتلایان با علائم بالینی و ظاهری نداشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران، هم‌اکنون استان‌ خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد و هرمزگان، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، مازندران، لرستان، کردستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و غربی در مرحله هشدار هستند.

در روزهای گذشته، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت درباره عادی‌ شدن کرونا برای مردم و احتمال بازگشت وضعیت بحرانی در کشور هشدار داده بود.

سازمان جهانی بهداشت نیز هفته گذشته به کشورهای جهان هشدار داد که عادی‌سازی کرونا و لغو سریع محدودیت‌ها می‌تواند به ایجاد موج گسترده‌تری از این ویروس منجر شود.

در هفته‌های گذشته، محدودیت‌های ناشی از کرونا در ایران به‌صورت تدریجی حذف شده است.

بر اساس تصمیم دولت ایران، از امروز، همه کارمندان موظف به حضور در محل کارشان شده‌اند. دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز احتمالاً در ابتدای هفته آینده بازگشایی می‌شوند.

بیشتر از