آزمایش اولین داروی مبتنی بر ماری‌جوانا بر روی نوزادان در انگلستان

این اولین بار است که چنین درمانی برای کمک به نوزادان مبتلا به صرع یا دارای آسیب مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد

محققان در تلاشند تا دریابند آیا داروی گرفته شده از کانابیس می‌تواند درجه آسیب مغزی در نوزادانی را کاهش دهد- Justin Sullivan/Getty Images/AFP

آزمایش اولین داروی مبتنی بر کانابیس (ماری‌جوانا) در جهان بر روی نوزادان در انگلستان آغاز شد. به گفته محققان این اولین بار است که چنین درمانی برای کمک به نوزادان مبتلا به صرع یا دارای آسیب مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکار پارودی تنها چند ساعت پس از تولدش از راه سزارین در بیمارستان دانشگاه نورفولک و نوریچ، اولین نوزادی در جهان شد که به جمع آزمایش‌کنندگان این دارو پیوست.

محققان در تلاشند تا دریابند آیا داروی گرفته شده از کانابیس می‌تواند درجه آسیب مغزی در نوزادانی را کاهش دهد که از بیماری «اچ‌آی‌ای» رنج می‌برند. این بیماری در اثر پایین بودن میزان اکسیژن یا خونی که از سوی جفت به جنین منتقل می‌شود به وجود می‌آید.

به گفته پروفسور پل کلارک، نوزادشناس مشاور در این بیمارستان، هیجان زیادی کل بخش را فرا گرفته بود.

وی گفت: «اولین بار است که داروی مبتنی بر کانابیس از طریق رگ وارد بدن نوزاد انسان می‌شود. انتظار می‌رود که این دارو برای جلوگیری از صرع و حفاظت از مغز نوزاد اچ آی ای مفید واقع شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون دو نوزاد برای این آزمایش به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. شیوه درمانی هیپوترمی برای این دو نوزاد مطابق معمول انجام خواهد گرفت. در این شیوه، دمای بدن تا ۳۳.۵ درجه سانتی‌گراد پایین نگه داشته و یک واحد از دارو یا مسکن به نوزاد اچ آی ای تزریق می‌شود.

محققان سپس برای اندازه‌گیری میزان دارو در خون دست به آزمایش می‌زنند.

اسکار که روز ۱۱ مارس به صورت اورژانسی و با عمل سزارین زودتر از موعد به دنیا آمد، بسیار ضعیف بود و برای هیپوتراپی، به واحد مراقبت‌های ویژه نوزادان منتقل شد.

به گفته مادر او، چلسی پارودی، «بعد از زایمان به من مراجعه کردند و از این تحقیق و آزمایش گفتند. من با مادر و برادرم که درس بهیاری می‌خواند مشورت کردم و قرار شد آزمایش را قبول کنیم.»

وی ادامه داد: «تصمیم سختی بود اما می‌خواهم هر کاری ممکن است برای پسر کوچولویم انجام دهم. اسکار ۹ روز در بیمارستان بود و شبانه‌روز مراقبت می‌شد. حال او الان بسیار خوب است و من از دکتر کلارک و همکارانش بابت تمام زحماتی که کشیدند متشکرم.»

پروفسور کلارک می‌گوید: «ما همیشه مورد حمایت خانواده‌ها بوده‌ایم. آنها تمایل خود را برای شرکت در تحقیقات ما اعلام می‌کنند، که غالبا از روی ایثار و به خاطر کمک به کودکان آینده است.»

وی می‌افزاید: «یکی از جذابیت‌های این درمان آزمایشی برای والدین این است که مغز نوزاد در جریان تحقیقات با دقت و ظرافت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد، چرا که از امواج مغزی پیشرفته‌تری برای این نوزادان استفاده می‌کنیم. این باعث می‌شود والدین خاطر جمع شوند که هر گونه آسیب مغزی شناسایی خواهد شد.»

وی یادآور شد: «البته مثل هر داروی آزمایشی و تحقیقاتی، احتمال ایجاد عوارض جانبی و خطرات ناشناخته هم وجود دارد. به همین خاطر، آزمایش‌ها را طوری طراحی کرده‌ایم که با کمترین خطر همراه باشد، به طوری که ابتدا دوز بسیار پایینی به کودک می‌دهیم و نتایج را با دقت بیشتری ارزیابی می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان