هفته دیگر، اولین مرحله بازگشت کسب‌وکارها در نیویورک

مرگ ۶۷ نفر پایین‌ترین میزان مرگ گزارش‌شده در اثر کرونا در نیویورک بوده است

شهر نیویورک، از ماه مارس گذشته، تقریبا در تعطیلی کامل به سر برده است - ANGELA WEISS AFP

به گفته فرماندار نیویورک، فعالیت‌ کسب‌و‌کارها در شهر نیویورک از هفتم ماه ژوئن، یک هفته دیگر، از سر گرفته می‌شود. اندرو کوئومو گفته است که این شهر تا آن زمان به معیارهای بهداشتی مقرر شده خواهد رسید و بنابراین می‌تواند بازگشایی گسترده‌تری را شاهد باشد. 
نیویورک ۶۷ مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را در روز جمعه گزارش کرد که در نوع خود پایین‌ترین تعداد مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس طی دو ماه گذشته به شمار می‌آيد. 
شهر نیویورک، از ماه مارس گذشته، تقریبا در تعطیلی کامل به سر برده و جز مشاغل حیاتی، عملا کسب‌وکار در این شهر متوقف شده است، گرچه در این مدت بسیاری از رستوران‌ها، برای کسانی که از طریق آنلاین یا تلفنی سفارش می‌دادند یا فقط برای دریافت غذا مراجعه می‌کردند، همچنان خدمات ارائه می‌کردند. 
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این محدودیت‌ها باعث شده است که حداقل ۹۰۰ هزار نفر کار خود را از دست بدهند. در اولین مرحله بازگشایی، مشاغلی که غیرضروری خوانده می‌شوند، می‌توانند تنها برای تحویل محصولات، کسب‌وکار خود را بازگشایی کنند. این در مورد حوزه ساخت‌وساز و همچنین صنایع دیگر هم صادق خواهد بود. 
شهر نیویورک تنها بخشی از این ایالت است که نتوانسته به معیارهای هفت‌گانه مشخص شده مرتبط با بهداشت برسد. 
به علاوه نیویورک بنا دارد سیاست دنبال کردن و ردیابی افرادی را که ویروس کرونا داشته‌اند و افرادی که احتمالا در تماس با آنها قرار داشته‌اند،  به صورت جدی دنبال کند. گفته می‌شود که چنین سیاستی به این شهر کمک خواهد کرد که از ابتلای افراد بیشتر به ویروس کرونا جلوگیری کند و جلو بازگشت موج‌های بعدی ابتلا به این ویروس را بگیرد. 
با وجود این مهم‌ترین نگرانی موجود، وضعیت حمل‌ونقل عمومی و همچنین متروی شهری است که پس از هشتم ژوئن، پذیرای حداقل ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود که به سر کار خود باز خواهند گشت. طی هفته‌های گذشته، مسافران متروی شهری تا ۹۰ درصد کاهش یافته بود. به این ترتیب فقط افرادی که دارای مشاغل حیاتی بودند می‌توانستند برای حمل‌ونقل از متروی شهری استفاده کنند. یکی دیگر از دلایل این کاهش این بود که بسیاری از مردم نگران هستند که از طریق استفاده از مترو، به ویروس کرونا مبتلا شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نیویورک، ایالتی که یکی از کانون بحران شیوع کرونا در جهان به شمار می‌رفت، هم اکنون سیاست‌های جدیدی برای بازگشایی ایالت و همچنین شهر نیویورک اعمال می‌شود. روز پنج‌شنبه، هشتم خرداد، شورای شهر نیویورک لایحه‌ای را معرفی کرد که به موجب آن رستوران‌ها و مکان‌هایی که غذا ارائه می‌دهند بتوانند با فرا رسیدن فصل تابستان، خدمات خود را در فضای باز ارائه دهند.

به همین منظور به رستوران‌ها و مشروب‌فروشی‌های شهر مجوزی برای استفاده از برخی مکان‌های عمومی و فضاهای باز داده خواهد شد. یکی از اعضای شورای شهر، کوری جانسون، در یک نوشته توییتری با اشاره به این که رستوران‌های شهر به چنین امکانی نیاز دارند گفت:‌ «مطمئن هستیم که می‌توانیم به صورت خلاق از فضاهای خیابان‌های خود برای بازگشت به زندگی عادی استفاده کنیم.» 
یک روز قبل از آن، در هفتم خردادماه، شهردار نیویورک گفت که به زودی سیاست «بگیر و اجتماع نکن» را در محله‌هایی که در آنها تعداد زیادی رستوران و بار وجود دارد، اعمال خواهد کرد. این در حالی است که این شهر برای رستوران‌ها و بارهای این شهر به منظور بازگشایی، مقررات خاصی ندارد تا در جریان این اقدام آنها را هدایت کند. این بدان معنا خواهد بود که افراد می‌توانند غذای خود را از این مکان‌ها تهیه کنند، اما امکان تجمع یا گپ زدن در فضای این محیط‌ها را نخواهند داشت.
با فرا رسیدن تابستان و گرم شدن‌ هوا، نیویورک اما حال و هوای دیگری دارد. با وجود رعایت مقررات خانه‌مانی و قرنطینه در عمده مناطق شهری، فضای پارک‌ها و مکان‌های عمومی با ماه گذشته فاصله زیادی گرفته است و با این که مردم مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را عمدتا رعایت می‌کنند، اما شهر شاهد افزایش جمعیت در مکان‌های عمومی است. 
فرماندار ایالت نیویورک، اندور کوئومو، گفته است که خانواده‌های کارمندان ایالتی و شهری در نیویورک که جان خود را در مبارزه با ویروس کرونا از دست‌ داده‌اند، از همه امتیازاتی که آنها دریافت می‌کردند بهره‌مند خواهند شد. این شامل افرادی است که برای مثال در حوزه حمل و نقل عمومی کار می‌کردند. خانواده‌های کارکنان بیمارستان‌ها، نیروهای پلیس و آتش‌نشانی از جمله دیگر گروه‌هایی هستند که از این امتیازات استفاده خواهند کرد. کوئومو گفت که می‌خواهد مطمئن شود که فقط «متشکریم» نمی‌گوییم و دین خود را به آنها ادا می‌کنیم. 
طی روزهای گذشته، مقامات شهری اعلام کردند که تیم‌های حرفه‌ای ورزشی، می‌توانند تاسیسات تمرینی خود را بازگشایی کنند. این تیم‌ها موظف خواهند بود که مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند. 
با وجود این، در حالی که بسیاری از مناطق در ایالت نیویورک، از سطح بالاتری از بازگشایی کسب‌وکارها برخوردار بوده‌اند، سرعت شهر نیویورک در بازگشایی آرام‌تر از مناطقی است که از تراکم جمعیتی بسیار کمتری برخوردار هستند و البته با موارد بسیار کمتری از ابتلا یا مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مواجه بوده‌اند. 
تا جمعه صبح، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در نیویورک به ۳۷۱۵۵۹ نفر رسید که از این تعداد ۲۰۵ هزار نفر در شهر نیویورک هستند. تاکنون همچنین ۲۹۴۳۸ نفر نیز در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. 
این در حالی است که در سراسر آمریکا، هم اکنون بیش از ۱.۷ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند و در مجموع ۱۰۱.۶۳۵ نفر نیز جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. 
بر اساس آمارهای منتشر شده، تاکنون ۳۶۱ هزار نفر در جهان جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. 
هم اکنون در بسیاری از کشورهایی که طی ماه‌های گذشته با بحران شیوع ویروس کرونا دست به گریبان بوده‌اند، با گذشتن از سطح بالای منحنی ابتلا و کاهش موارد مرگ، شهرها به صورت گام به گام بازگشایی می‌شوند.