انتقاد شدید ترامپ از چین و قطع رابطه با سازمان بهداشت جهانی

دونالد ترامپ: «ما نیازمند شفافیت‌ هستیم، مرگ و خرابی ناشی از این غیرقابل محاسبه است»

ترامپ می‌گوید کمک‌های مالی به سازمان بهداشت جهانی را لغو خواهد کرد- WIN MCNAMEE /  Getty Images via AFP

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه، نهم خرداد ماه گفت که این کشور به دلیل ناکامی سازمان بهداشت جهانی در«ایجاد اصلاحات لازم»، رابطه خود را با این سازمان قطع خواهد کرد. 

دونالد ترامپ تاکید کرد که این کشور با قطع کمک‌۴۵۰ میلیون دلاری خود در سال، به همکاری با سازمان بهداشت جهانی پایان می‌دهد.

آقای ترامپ گفت که دنیا نیازمند پاسخ صریح از طرف چین در خصوص «ویروس کرونا»‌ست. او گفت: «ما نیازمند شفافیت‌ هستیم.» ترامپ در ادامه انتقادات خود از چین با طرح این پرسش که چرا چین مانع تردد افراد مبتلا به ویروس کرونا در ووهان به دیگر‌ نقاط این کشور از جمله پکن شد، اما به این افراد اجازه داد که آزادانه به سایر نقاط جهان از جمله اروپا و آمریکا سفر کنند، گفت: «مرگ و خرابی ناشی از این همه‌گیری غیرقابل محاسبه است. ما باید جواب داشته‌ باشیم نه تنها برای خودمان بلکه برای همه جهان.»

آقای ترامپ با انتقاد از چین گفت دنیا هم اکنون در حال رنج‌کشیدن است و گفت که به دلیل عملکرد دولت چین«جان‌های بیشماری گرفته شده است» و «دشواری اقتصادی بزرگی» در سراسر جهان ایجاد شده است. 

اعلام قطع ارسال کمک از سوی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی توسط آقای ترامپ و همچنین سرزنش کردن چین پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس جمهور آمریکا طی هفته‌های گذشته بارها خواستار اجرای اصلاحات جدی در ساختار سازمان بهداشت جهانی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 برخی از مقامات دولت آقای ترامپ و جمهوری خواهان باور دارند که سازمان بهداشت جهانی، در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا در چین، با کم‌کاری و مخفی‌کاری دیگر کشورهای جهان را از آنچه در این کشور رخ می‌دهد بی‌اطلاع گذاشته است. 

هفته گذشته آقای ترامپ سازمان بهداشت جهانی را تهدید کرد که اگر متعهد به تغییرات عمده‌ای در ساختار این سازمان نشود، کمک‌های آمریکا به آن قطع خواهد شد. 

ایالات متحده یکی از مهمترین تامین‌کنندگان منابع مالی سازمان بهداشت جهانی به شمار می‌رود. این کشور ۲۰ درصد بودجه سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این سازمان را تامین کرده است.