اعزام گارد ملی آمریکا به مینیاپولیس

شهردار مینیاپولیس: اعتراضات نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته شده جامعه سیاه‌پوست است، نه به خاطر این پنج دقیقه دهشتناک

در پی اعتراضات اخیر مردم در مینیاپولیس آمریکا که خواهان محاکمه افسران پلیس به خاطر کشتن جرج فلوید بودند، پلیس فدرال تحقیقاتی را جهت بررسی «عمدی بودن نقض حقوق شهروندی» آغاز کرد. 

یاکوب فری، شهردار مینیاپولیس، خواهان محکومیت یک افسر سفید پوست به اتهام قتل آقای فلوید، مرد سیاه‌پوستی شد که با دستان بسته در حالی که به خاطر فشار زانوی افسر پلیس روی گردنش نمی‌توانست نفس بکشد در مقابل دوربین از دنیا رفت.

مرگ وی و اخراج چند افسر پلیس، اعتراضات و درگیری‌های شدید مردمی را در پی داشت که خواهان دادگاهی کردن افسران، به جرم قتل عمد بودند.

وزارت دادگستری آمریکا روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرونده در اولویت اول آنها قرار دارد، اما تأخیر در انجام کنفرانس مطبوعاتی در عصر همان روز حاکی از آن بود که دادستان هیچ خبر جدیدی ندارد، و در عوض مردم را برای تحقیقات بیشتر به آرامش دعوت می‌کند.

به گفته اریکا مکدونالد، دادستان آمریکایی «ما از وخامت و جدیت موضوع آگاهیم. قلب من از آنچه در خیابان‌های مینیاپولیس و سن پل و برخی محله‌ها می‌گذرد به درد آمده است. از تک تک مردم عاجزانه می‌خواهم آرامش خود را حفط کنند و اجازه بدهند تا ما به تحقیقات خود بپردازیم.»

مایک فریمان، دادستان محلی در پاسخ به سؤالی که پرسیده بود چرا با دیدن صحنه مرگ آقای فلوید هنوز هیچ مقامی اعلام جرم نکرده است، گفت که گرچه «این ویدیو گویا و تکان‌دهنده است» اما «شواهد دیگری وجود دارد که ارتکاب جرم را اثبات نمی‌کند» و اداره او (که مسئول اعلام جرم ایالتی است) نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

مرگ آقای فلوید، که پس از دستگیری سه مرد سفید پوست در جورجیا دو ماه پس از ارتکاب آنها به قتل دونده سیاه پوست، احمود آربی، اتفاق می‌افتد، شکاف بین جامعه رنگین‌پوست و مجریان قانون را که برای حفاظت از آنها سوگند خورده‌اند بیش از پیش نمایان کرده است. این در حالی است که توجه جامعه بین‌الملل به رفتار نابرابر پلیس معطوف شده و اعتراضات و پیامدهای اقداماتی چون کشتن آمریکایی‌های سیاه‌پوست توسط پلیس (از جمله مایکل بروان و اریک گارنر) زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

اداره پلیس شهر مینیاپولیس اسامی افسران اخراج شده را درک چائووین، توماس لین، توئو تائو و جی الکساندر کوئنگ اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان سیاه‌پوست به طور مکرر از رفتار خشونت‌آمیز افسران به اداره پلیس شهر شکایت برده‌اند. آقای چائووین بارها مورد شکایت قرار گرفته، و در سال ۲۰۰۸ مردی را کشته که به گزارش او قصد داشته به سمت او شلیک کند. او همچنین در بسیاری از صحنه‌های تیراندازی دیگر حضور داشته است.

بر اساس آمار اداره پلیس، با این که سیاه‌پوستان تنها ۲۰ درصد جمعیت مینیاپولیس را تشکیل می‌دهند، اما در مقایسه با شهروندان سفیدپوست، سهم بزرگتری از دستگیری، اعمال زور و ایست و بازرسی به آنها تعلق دارد. طی ده سال گذشته، ۶۰ درصد قربانیان تیراندازی توسط پلیس، سیاه‌پوست بوده‌اند.

اعتراضات در روز پنج شنبه نیز در حالی ادامه داشت که چندین ساختمان از شلوغی‌های روز قبل هنوز در آتش بودند. پلیس ضد شورش با شلیک گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن جمعیتی دارد که مغازه‌ها را غارت و شیشه‌ها را می‌شکنند.

تیم والز، فرماندار مینسوتا، با اعزام گارد ملی و ۲۰۰ تفنگدار ایالتی روز پنج شنبه، سعی در خاموش کردن فتنه و اعمال قانون دارد. 

به گفته جان جنسن، ژنرال کل گارد ملی «ما آماده اجرای دستورات فرماندار هستیم و داریم واحدهایی را برای واکنش مناسب تشکیل و سازماندهی می‌کنیم.»

شهردار یاکوب فری می‌گوید اعتراضات نتیجه خشم و اندوه جمع‌شده‌ای است که در جامعه سیاه‌پوست ریشه دوانده است. نه به خاطر این پنج دقیقه دهشتناک، بلکه به خاطر ۴۰۰ سال ظلم.»

وی روز پنج شنبه گفت «اگر شما هم این خشم و اندوه را احساس می‌کنید، نه تنها قابل درک است بلکه یک حق است. نتیجه‌ای است از حقیقتی که جامعه سیاه ما آن را زندگی کرده است.»

به گفته وی این اندوه باید «در میان جوامع غیر سیاه ما نیز احساس شود» وگرنه «ارزشی که همه ما ادعای داشتن آن را داریم زیر سؤال می‌رود.»

به گفته آندریا جنکینز، معاون اول شورای شهر، که خواهان اعلام وضعیت اضطراری از سوی مقامات شهر شده «تا وقتی که برای این ویروس، این بیماری که ۴۰۰ سال است آمریکا را آلوده کرده است، نامی نگذاریم هیچ وقت نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.»

وی نام این بیماری را تبعیض‌نژادی گذاشته است.

کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران گفت «مرگ جرج فلوید بسیار غم‌انگیز است. ویدیویی که ما دیدیم، من دیدم، پرسنل من دیدند و رئیس جمهور دید، دردناک است.»

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفته است که «خواهان تعجیل در تحقیقات» و «اجرای عدالت» شده است. رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه از سوی دادستان کل آمریکا و اف بی آی در جریان قرار گرفت.

جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، گفته است مرگ آقای فلوید «بخشی از یک چرخه نظام‌مند و دیرینه بی‌عدالتی است که هنوز در این کشور به چشم می‌خورد» و «زخمی است بر قلب این اعتقاد مقدس ما که تمام آمریکایی‌ها از حقوق مساوی برخوردارند.»

به گفته وی مرگ فلوید پیام روشنی به جامعه سیاه‌پوست و آحاد سیاه‌پوستانی است که هر روزشان را با ترس و تهدید شروع می‌کنند و اخراج افسران خطاکار از نیروی انتظامی کافی نیست.

© The Independent