«مجلس ولایت» افتتاح شد

رئیس سنی مجلس یازدهم می‌گوید که مجلس جدید نه به‌صورت «بخش‌نامه‌ای» که «اعتقادی» ولایتمدار است

در روزی که عکس قاسم سلیمانی در کنار  و هم‌تراز رهبر کنونی و پیشین جمهوری اسلامی در مجلس به نمایش گذاشته شده و شبکه خبر جمهوری اسلامی آیه قرآنی «به‌راستی که پس از هر سختی، گشایشی است» را در پشت تصویر مجریانش قرار داده بود، مجلس یازدهم جمهوری اسلامی افتتاح شد.

مجلس «جوان و انقلابی» مطلوب رهبر جمهوری اسلامی که دستور تشکیلش را تابستان سال گذشته و در دیدار با گروهی از دانشجویان داده بود، اکنون نخستین روز کاری خود را پشت سرگذاشته و بخشی از تشریفات آغازین مجالس را ادا کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به سنت افتتاحیه مجالس پیشین، پیامی فرستاد که محمدی گلپایگانی، رئیس دفترش آن را برای نمایندگان خواند. خامنه‌ای خود هیچ‌گاه در افتتاحیه مجالس شرکت نمی‌کند و معمولاً پس از آنکه چند ماهی از کار مجلس گذشت، این نمایندگان هستند که نزد او می‌روند تا رهنمود بگیرند.

خامنه‌ای در پیام امروزش به مجلس یازدهم از نمایندگان جدید خواست تا «اقتصاد و فرهنگ» را در اولویت کارهایشان قرار دهند و خود را درگیر حواشی ناسالم جناحی، شخصی و قومی نکنند.

 رهبر جمهوری اسلامی تکلیف مجلس جدید برای مواجهه با دولت را هم مشخص کرد؛ «در اقدام به وظیفه‌ی نظارتی، تأکید این‌جانب بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حب و بغض‌های شخصی و جناحی است، نه حقّی از مدیر و مجری خدوم و زحمت‌کش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بی‌مورد صورت گیرد».

این پیام در حالی قرائت می‌شد که ابراهیم رئیسی و حسن روحانی، روسای دو قوه دیگر نیز در جایگاه مهمان‌های رسمی نشسته بودند.

روحانی، دیگر سخنران این مراسم در روزهای آینده با مجلسی سروکار خواهد داشت، که نمایندگانش مدت‌ها است برای او و دولتش خط‌ونشان می‌کشند.

شاید به همین دلیل، بخش مهمی از سخنرانی او به تشریح دستاوردهایش و لزوم همکاری مجلس با دولت معطوف بود.

روحانی همچنین از قول علی خامنه‌ای گفت که او در سال ۹۷ و در جمع سران قوا و دیگر مسئولان ارشد گفته که «دولت اکنون در وسط میدان جنگ است و رئیس‌جمهور فرمانده این میدان است».

تلاش روحانی برای نشان دادن جایگاهش و تشویق مجلس به مدارا با او و وزرای دولت، در یک‌سال آینده روزهای پرچالشی خواهد ساخت. مشخص است که احتمال کمی وجود دارد که «مجلس ولایت» تن به فرماندهی حسن روحانی بدهد. نمایندگان جدید تا جایی که علی خامنه‌ای رضایت داشته باشد، دولت را خواهند نواخت.

«ولایتمداری اعتقادی» نمایندگان جدید هم موضوعی است که در سخنان سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم بازتاب یافت. او گفت که این مجلس نه به‌صورت بخش‌نامه‌ای و دستورالعمل‌های اداری که به شکل اعتقادی خود را پیرو ولایت می‌داند.

در دوره رهبری علی خامنه‌ای، تاکنون هیچ‌یک از مجالس به‌جز مجلس ششم، در بیان ولایتمداری و پیروی‌ بی‌چون‌وچرا از رهبر جمهوری اسلامی از خود امساک نشان نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومین جلسه مجلس یازدهم، فردا برگزار خواهد شد تا ترکیب هیئت‌رئیسه قوه مقننه روشن شود.

قالیباف، میرسلیم، حاجی‌بابایی و فریدون عباسی، کاندیدای ریاست مجلس شده‌اند. فردا از میان این چهار نفر یکی بر کرسی ریاست قوه مجریه خواهد نشست. بخت قالیباف برای رسیدن به آرزوی دیرینه ریاستش بر یکی از قوای کشور از دیگران بیشتر است.

علی خامنه‌ای، اکنون مجلس مطلوبش را به کرسی نشانده و در یک سال آینده «پروژه دولت جوان انقلابی» را در دست دارد. شاید نخستین و مهم‌ترین خواسته خامنه‌ای از مجلس جدید این است که سرباز پیاده لشکر او برای شکل دادن به دولتی کاملا مطیع و منقاد باشند.

بیشتر از