حمایت رهبر هنگ‌کنگ از قانون جنجالی چین

لام، ابراز نگرانی‌ها را «نظر غیر‌صادقانه برخی سیاست‌مداران خارجی» توصیف کرد

در پیش‌نویس طرح چین، فتنه‌گری، براندازی و خیانت ممنوع شده و پکن اجازه یافته در هنگ‌کنگ سازمان اطلاعاتی ایجاد کند-Anthony WALLACE / AFP

کری لام، رهبر هنگ‌کنگ، با اولین سخنرانی عمومی خود در دفاع از قانون جنجالی پیشنهادی چین گفته است که «جای هیچ نگرانی نیست.»

پنج روز پس از آن که معلوم شد پکن نقشه‌ای برای اعمال قوانین امنیتی جدید در این منطقه دارد، خانم لام نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را بی‌مورد دانست و آنها را «نظرات غیر صادقانه برخی از سیاست‌مداران خارجی» نامید.

رئیس اجرایی این شهر بدون این که توضیح دهد شهروندان چرا نباید نگران قانون جدید باشند، از آنها خواست صبر کنند تا نسخه اولیه این قانون به طور کامل منتشر شود.

البته وی به خبرنگاران گفت که پیش‌نویس این قانون که جمعه گذشته در کنگره ملی خلق چین ارائه شد مایه اطمینان خاطر است. در این پیش‌نویس، فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه، فتنه‌گری، براندازی و خیانت ممنوع شده و پکن اجازه یافته است در هنگ کنگ سازمان اطلاعاتی بنا کند.

وی گفت «هنگ‌کنگ به چنین متممی که به نفع اکثریت مردم هنگ کنگ است نیاز دارد.»

منتقدان می‌گویند برای چین خیلی مهم است که بتواند از طریق مجلس ملی، قوانین امنیت جدیدی را برای هنگ کنگ وضع کند. بر اساس «قانون اصولی» هنگ کنگ، که مدل کوچک‌شده‌ای از قانون اساسی است، امور داخلی این شهر نیمه خودمختار تحت قوانین خود هنگ کنگ مدیریت می‌شوند. در سال ۲۰۰۳ نیز بحث مشابهی جهت وضع یک قانون امنیتی ملی در شورای شهر هنگ کنگ مطرح شد که در پی اعتراضات گسترده مردم مسکوت ماند.

حالا به نظر می‌رسد با اعتراضات عظیم سال گذشته هنگ کنگ، پکن صبر خود را از دست داده و می‌خواهد با اعمال تدابیر امنیتی سفت و سخت نگرانی‌های خود را کاهش دهد. چین در اقدامی دیگر در تلاش است قوانینی را در جهت ممنوعیت هتک حرمت به پرچم و سرود ملی در این شهر جاری کند (که در مسابقات فوتبال غالبا دیده شده است).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین همچنین طرف‌های گفتگوی خود با هنگ کنگ را از میان افرادی برگزیده که سیاست‌های سخت‌گیرانه شی جین پینگ را به شدت دنبال می‌کنند. در همین راستا به مدارس هنگ کنگ دستور داده شده موضوعات درسی بیشتری در هواداری از چین به سرفصل دروس اضافه کنند.

اعتراضات هنگ کنگ در اوایل سال جاری فروکش کرده که یک دلیل آن موفقیت حزب‌های مخالف پکن در انتخابات محلی ماه دسامبر است. 

اما روز یکشنبه شاهد بزرگترین فعالیت‌های خیابانی طی ماه‌های گذشته بودیم. هزاران نفر از مردم در مخالفت با قوانین ضد کرونایی به خیابان ریخته بودند که با گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش متفرق شدند. پلیس دست کم ۲۰۰ نفر را دستگیر کرد.

خانم لام علیرغم تمام این اعتراضات تأکید دارد که قانون جدید «واکنش مثبت» مردم هنگ کنگ را در پی داشته است.

به اعتقاد او تاریخ این شهر از زمان تحویل انگلیسی‌ها در سال ۱۹۹۷ نشان می‌دهد که پکن خواهان حفظ موقعیت ممتاز شهری است که شهروندانش به آن افتخار می‌کنند، که حق اعتراض و آزادی بیان یکی از این موارد است.

وی گفته است «در ۲۳ سال گذشته، مردم هنگ کنگ هر زمان آزادی و آزادی بیان را در خطر دیدند، وارد صحنه شدند و ثابت کردند که هنگ کنگ به ارزش‌های خود پایبند می‌ماند.»

وی ادامه داد «بهترین کار این است که قانون را اول ببینیم و فکر کنیم چرا در این برحه زمانی هنگ کنگ به چنین قانونی نیاز دارد.»

سندی که روز جمعه در هفت بخش به مجلس چین ارائه شد در واقع «پیش‌نویس» یک تصمیم است تا یک سند قانونی. در صورت تصویب این پیش‌نویس در رأی‌گیری این هفته مجلس، دولت مرکزی به بررسی جزئیات و تکمیل آن می‌پردازد تا برای تصویب نهایی در اواخر ماه ژوئن دوباره به مجلس برود.

با توجه به قرار تظاهرات بیشتر در روز چهارشنبه، انتظار می‌رود اعتراضات در مخالفت با این سند همچنان ادامه پیدا کند.

© The Independent