شمار مبتلایان به کرونا از مرز پنج‌ونیم میلیون‌نفر فراتر رفت

سازمان جهانی بهداشت درباره اوج‌گیری دوباره کرونا هشدار داد

زنی در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک - PEDRO PARDO / AFP

با گذشت نزدیک به چهار ماه از شروع شیوع کرونا در جهان، شمار مبتلایان به این بیماری کشنده در جهان از مرز پنج‌ونیم میلیون نفر فراتر رفته است. 

بر اساس ارقام اعلام شده از سوی دانشگاه «جان هاپکینز» تعداد مبتلایان به ویروس کرونا دست کم به پنچ میلیون و پانصد و هجده‌هزار و ۹۰۵ نفر رسیده است و تلفات ناشی از آن نیز از مرز سیصد و چهل هزار نفر عبور کرده و  به ۳۴۶۷۰۰ مورد رسیده است.

بنا به گزارش‌ها شمار واقعی عفونت‌ها و تلفات بیماری کووید ۱۹ احتمالا بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام است، چرا به گفته دانشگاه جان هاپکینز کشورها تعریف‌های متفاوتی را برای تشخیص به کار می‌برند و میزان آزمایش‌ کرونا در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و آمارها در زمان مشخص اعلام نمی‌شود و کم‌شماری در موارد عفونت نیز وجود دارد.

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است در مناطقی که شیوع کرونا در حال فروکش کردن است، باید مراقب «پیک» یا «قله دوم» شیوع بیماری بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که اگر کشورها «اقدامات مهار شیوع» را زودتر از حد کنار بگذارند، احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا بسیار زیاد است.

دکتر مایک رایان، رئیس بخش اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت گفته است: «نمی‌توان فرض کرد فقط چون موارد بیماری در حال کاهش است، این روند کاهش ادامه خواهد داشت و چند ماه فرصت خواهیم داشت که برای موج دوم آماده شویم. ممکن است در همین موج اول قله دومی به علت اوج‌گیری مجدد موارد بیماری رخ دهد.»

موارد ابتلا در روزهای گذشته در چندین کشور روند صعودی داشته است. برزیل در آمریکای جنوبی و روسیه در و آلمان  در اروپا و پاکستان در آسیا از جمله کشورهایی هستند که روند صعودی ابتلا شهروندانش به ویروس کرونا را شاهد هستند.

روسیه روز سه‌شنبه ۶ خرداد میزان بی‌سابقه ۱۷۴ مورد جدید مرگ ناشی از ویروس کرونا را در طول ۲۴ ساعت گزارش کرد و به این ترتیب شمار تلفات ناشی از کرونا در این کشور به ۳۸۰۷ مورد رسید. شمار موارد عفونت با کرونا در روسیه  هم  به  سیصد و شصت و دو‌هزار و ۳۴۲ نفر رسید.

بر اساس آخرین آمار، برزیل در آمریکای لاتین هم  با ۳۷۶ هزار و ۶۶۹ نفر مبتلا به ویروس کرونا و ۲۳ هزار و ۵۲۲ مورد مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس، پس از آمریکا بیشترین آمار مبتلایان به بیماری در جهان را دارد. تنها در یک روز گذشته، ۱۷۴ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

بیماری کووید ـ ۱۹ در حالی در برزیل رو به گسترش نهاد که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور ایجاد محدودیت‌ها به‌منظور مقابله با این بیماری را نادرست می‌خواند.

در مکزیک هم  درباره میزان مبتلایان و تلفات در پایتخت این کشور تردید‌های فراوان وجود دارد. گزارش‌ها می‌گویند که تنها در مکزیکوسیتی در سال میلادی جاری نسبت به دوره مشابه در چهار سال گذشته بیش از «هشت هزار» مورد گواهی فوت بیشتر صادر شده است. بر اساس این گزارش در ماه آوریل ۲۰۲۰ شمار گواهی فوت صادر شده ۳۷ درصد بیشتر از میانگین گواهی فوت در چهار سال گذشته است. این در حالی است که ارقام رسمی تلفات کووید-۱۹ گزارش شده در کل مکزیک حدود ۷۴۰۰ مورد بیشتر نیست.

بیشتر از