افزایش سرقت خودرو در آمریکا در اثنای شیوع کرونا

سرقت خودروها ۶۳ درصد در نیویورک و ۱۷ درصد در لس‌آنجلس افزایش یافته است

یک خودروی پلیس در جلوی دادگاهی در سان‌فرانسیسکو، آمریکا. JUSTIN SULLIVAN/AFP

با بیشتر شدن تعداد افرادی که برای کاهش همه‌گیری کوید۱۹ در خانه‌ها مانده‌اند، اتوموبیل‌ها، وانت‌ها و ماشین‌های شاسی بلند آنها که بدون نظارت در خیابان‌ها پارک شده‌اند، به راحتی در اختیار سارقان فرصت‌طلب قرار گرفته‌اند.

با وجود خیابان‌های آرام و تقریبا بی هیچ رفت‌و‌آمدی، سرقت خودروها ازاول ژانویه تا اواسط ماه مه، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۶۳ درصد در نیویورک و تقریبا ۱۷ درصد در لس‌آنجلس افزایش یافته است.

بسیاری از سازمان‌های اجرای قانون در ایالات متحده، از افزایش سرقت خودروها خبر می‌دهند و این در حالی است که میزان جرائم خشونت آمیز در زمان همه گیری کرونا به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است. پلیس می‌گوید که این نوع سرقت، یک جرم کم خطر است که پاداش بالایی را به همراه دارد، به ویژه وقتی که صاحبان خودرو، آنها را بدون قفل‌کردن رها کرده و یا کلید را داخل خودرو می‌گذارند.

الکس ویلانووا، مامور کلانتری ایالت لس آنجلس با خشم گفت: «انگار فقط یک برچسب هم باید روی پنجره بچسبانید که بگوید: «بیا وسایل من را ببر».

ماه گذشته درشهر آستین تگزاس، در رقم بالای ۷۲ درصد از ۳۲۲ وسیله نقلیه سرقت شده، کلیدها درون خودروها بودند. آمار کلی سرقت‌های اتومبیل در ماه آوریل حدود ۵۰ درصد بیشتر شده و سرقت از وسایل نقلیه نسبت به آوریل ۲۰۱۹، دو درصد افزایش یافته است.

پلیس آستین، سگت کریس وترانو، که مسئولیت بررسی پرونده‌های یازده واحد سرقت اتومبیل را عهده دار است، گفت که این ویروس «یک طوفان تمام عیار» ایجاد کرده است.

عوامل این طوفان هم به این شرح هستند: رانندگان در خانه هستند و از اتومبیل خود استفاده نمی‌کنند و یا اینکه به طور مرتب حواسشان به آن نیست. مدارس بازند، نوجوانها هم شانس خود را امتحان می‌کنند. مجرمان هم بیکارند و وقت بیشتری دارند تا سریعتر خرج مواد مخدرشان را در بیاورند.

آقای ورتانو گفت: «این روزها می‌توانید سری به اینترنت بزنید و در یوتیوب طریقه ورود به خودرو برای دزدی را جستجو کنید.»

(باید بدانید: حدود یک سال پیش، شخصی توانست به وانت قفل شده فورد اف-۱۵۰ خودش، که یکی ازشایع‌ترین وسایل نقلیه سرقت شده است، وارد شود)

گرگ ویلکینگ، کارآگاه پلیس شهر سالت لیک سیتی گفت ۲۲ درصد از حمله‌های سرقت خودرو توسط مجرمانی که به سرعت به داخل خودرو دستبرد می‌زنند، صورت می‌گیرد.

وی گفت: «فقط ده ثانیه طول می‌کشد، آنها زمان زیادی را در ماشین شما نمی‌مانند. در واقع شکل کاراین است: شکستن - برداشتن وسیله  ودررفتن، که گاهی هم در روز روشن انجام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی آقای ویلکینگ زیاد شدن تعداد سرقت‌هاست زیرا «با گذشت زمان مردم افسرده‌تر می‌شوند.»

با این حال به نظر می‌رسد درشهر بالتیمور به دلیل اعمال فشار برای کاهش میزان دزدی و سرقت خودرو که ازقدیم درآنجا وجود داشت، این میزان کم شده است. بدین ترتیب آمار ۲۴ درصدی سرقت خودرو از ژانویه تا مه نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ ریچارد ورلی، رئیس گشت زنی، بخشی از این حملات را به نوعی یادآوری برای قفل کردن اتومبیل‌ها م‌یداند، و اینکه صاحبان، کلید ماشین را داخل خانه ببرند و خودرو را در مکان‌های با نور مناسب پارک کنند. با این همه، شیوع این بیماری به پلیس کمک کرده است.

ساکنان در خانه هستند، کمتر رانندگی کرده و مراقب محله هستند و حالا ماموران وقت خود را به گشتهای فعال تر اختصاص می‌دهند، زیرا میزان تماس‌ها برای جرايم خشن کم شده است. اخیرا یک سارق با ۱۳مبدل کاتالیستی سرقت شده در حین یک بازرسی خودرو دستگیر شد.

البته گاهی اوقات هم فقط  شانس دخیل می‌شود. مثل لیندسی الدریج، هماهنگ کننده خدمات عمومی اداره پلیس، که کلیدهای خود را درجا لیوانی اتومبیلش جا گذاشته بود، درست قبل از خواب به اشتباه خود پی برد.

او گفت: «این تنها یک استثنا بود!»

© The Independent

بیشتر از جهان