ابراز نگرانی میانمار و مجارستان از «جمعیت رو به ازدیاد مسلمانان»

رهبر میانمار در این دیدار بی‌سابقه مهاجرت غیرقانونی را تقبیح کرد

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، و ویکتور اوربان، نخست وزیر ناسیونالیست و راست‌گرای افراطی مجارستان، هر دو معتقدند که « ازدیاد مداوم جمعیت مسلمانان» یکی از بزرگترین چالش‌های هر دو کشور است.

خانم سوچی که به دلیل نحوه برخوردش با بحران پناه‌جویان روهینگیا مورد انتقاد است، روز چهارشنبه دربوداپست، پایتخت مجارستان، با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

در پایان این دیدار، دولت مجارستان در بیانیه‌ای گفت: «دو رهبر تاکید کردند که در حال حاضر، یکی از بزرگترین چالش‌های دو کشور و مناطق مربوطه‌شان – آسیای جنوب شرقی و اروپا – مسئله مهاجرت است».

بر اساس این بیانیه «آن‌ها خاطرنشان کردند که هردو منطقه شاهد بروز چالش همزیستی با جمعیت رو به افزایش مسلمانان است».

آقای اوربان گفت مجارستان خواهان همکاری‌های تجاری میان میانمار و اتحادیه اروپاست، اما در عین حال «تلاش برای صدور دموکراسی» را رد کرد.

در این بیانیه به نقل از آقای اوربان آمده است که دیوان‌سالاران بروکسل (مقامات مسئول اتحادیه اروپا) و نقاط دیگر در جهان غرب «دو مسئله نا مربوط همکاری‌های اقتصادی و مسائل سیاست داخلی را با یکدیگر مرتبط می‌کنند».

رهبر راست‌گرای افراطی مجارستان  پس از آن که دولتش در سال ۲۰۱۵  به‌ دلیل موج عظیم مهاجرت، اقدام به اعلام «شرایط بحرانی» کرد، بارها با اتحادیه اروپا بر سر این مسئله درگیر شده است.

 

آقای اوربان خواستار آن است که نحوه برخورد با مسئله مهاجرت، در کنترل دولت‌های مجزای اروپایی باشد، نه «دیوان‌سالاران اتحادیه اروپا». او می‌گوید که در برابر هرگونه تلاش اتحادیه اروپا که مجارستان را از حقوق خود برای حفاظت از مرزهای آن کشور محروم کند، مقاومت خواهد کرد.

در گزارش شورای کمیسیون حقوق بشر اروپا، دولت آقای اوربان متهم شده است که با به‌کارگرفتن الفاظ  ضدمهاجر، به بیگانه‌هراسی، هراس و نفرت دامن می‌زند.

آقای اوربان پس از ملاقات با رهبر میانمار گفت، مردم مجارستان «برای آنگ سان سوچی و اقدامات او برای آزادی و تحولات دموکراتیک در کشور، احترام بسیاری قائلند».

سال ۲۰۱۵ که خانم سوچی به رهبری دولت غیرنظامی میانمار برگزیده شد، از وی برای تحمل ۱۵ سال حصر خانگی و مبارزه با دیکتاتوری نظامی میانمار به‌عنوان یک قهرمان دموکراسی قدردانی شد. اما از آن هنگام به این‌سو، خانم سوچی به دلیل خودداری از تقبیح اقدامات ارتش در سرکوبی اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷، جایگاه والای خود را در عرصه جهانی از دست داده است.

 

سازمان ملل متحد تجاوز جنسی و قتل هزاران تن از مردم روهینگیا را «نسل‌کشی» توصیف کرده است. طبق گزارش‌ها دولت خانم سوچی هیچ اقدامی برای تضمین امنیت و بازگشت میلیون‌ها مسلمان روهینگیایی  که در اردوگاه‌های آوارگان بنگلادش به‌سر می‌برند، انجام نداده است.

سفر خانم سوچی به اروپای مرکزی با هدف تقویت  پیوندهای اقتصادی میانمار با آن منطقه صورت گرفته است. او پیش از سفر به مجارستان نیز از جمهوری چک و نخست وزیر آن کشور، آندره بابیس، بازدید به‌عمل آورد.

© The Independent