بازگشت زنان متهم به همکاری با داعش و با فرزندانشان به آمریکا

دو زن آمریکایی به همراه ۶ فرزندشان به آمریکا بازگردانده شدند

نیروهای دموکراتیک سوریه در حال بررسی هویت افراد بی‌خانمان پیش از ارسالشان به پناهگاه «الهول»  سوریه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۸- AFP

سرنوشت زندانیان مرتبط با داعش موضوع بحث تندی میان آمریکا و اروپا بوده است.

دو زن آمریکایی که به‌علت ارتباط با نیروهای داعش در سوریه در بازداشت بوده‌اند، همراه با شش فرزند خود به آمریکا بازگردانده شدند. این دومین سری انتقال شهروندان آمریکایی از سوریه در پی شکست خلافت داعش است.

به گفته یک مقام رسمی، این زنان که نامشان فاش نشده است «به درخواست دولت ایالات متحده» توسط نیروهای کرد مستقر در سوریه، به نیروهای آمریکایی تحویل داده شدند.

این زنان از جمله هزاران زن خارجی بودند که به ظن عضویت در گروه داعش، در اردوگاه‌هایی در شمال شرقی سوریه در بازداشت بودند. اکثر این زنان هنگام فرار از قلمرو گروه داعش در اوایل سال جاری میلادی دستگیر شدند.

سرنوشت این زنان موضوع بحث داغی در میان کشورهای غربی بوده است و بسیاری از آنان، از پذیرش شهروندان خود که به گروه افراطی داعش پیوسته بودند، خودداری کرده‌اند.

دولت آمریکا بارها به کشورهای اروپایی گوشزد کرده است تا ترتیب بازگرداندن صدها شهروند خود از جمله جنگجویان داعشی را بدهند، زیرا واشنگتن حضور این افراد در سوریه را خطری امنیتی می‌داند. نیروهای کُرد اعلام کرده‌اند که قادر به نگهداری از هزاران زندانی داعشی و خانواده‌های آنان برای مدت نامعلوم نیستند. اقدام آمریکا در بازگرداندن شهروندان خود، احتمالا باعث افزایش فشار بر اروپا برای دنباله‌روی از این اقدام خواهد شد.

عبدالکریم عمر، دستیار مدیر روابط خارجی این منطقه در خاک سوریه که تحت کنترل کردها است، گفته است: «بنا به درخواست دولت آمریکا و با توجه به تمایل شهروندان آن کشور برای بازگشت به موطن خود، بدون اعمال هیچ گونه فشار یا اجبار، دولت خودگردان شمال و شرق سوریه دو زن آمریکایی و شش فرزند آنها را به دولت آمریکا تحویل داد».

در حال حاضر حدود ۱۸ زن بریتانیایی و ۳۰ فرزندشان در اردوگاه‌هایی واقع در شمال سوریه نگهداری می‌شوند. دولت بریتانیا به جهت ملاحظات امنیتی از بازگرداندن این شهروندان به انگلستان خودداری می‌کند. محاکمه اعضای داعش به دلیل فقدان شواهدی در مورد جنایات خاصی که مظنون به ارتکاب آن هستند، بسیار دشوار است. بازگرداندن این افراد، این خطر را در پی دارد که به دلیل نبود شواهد کافی، در خاک انگلستان از حبس آزاد شده و دست به اقدامات تروریستی بزنند.

از ماه دسامبر گذشته که هجوم سیل‌آسای اعضای داعش آغاز شد، شرایط وخیم در بزرگترین اردوگاه‌ها، منجر به مرگ ده‌ها کودک شده است. آخرین آمار سازمان ملل متحد، حاکی از مرگ بیش از ۲۰۰ کودک در اردوگاه‌ها یا در مسیر رسیدن به اردوگاه‌‌هاست که اغلب آنان به‌علت سوء تغذیه یا بیماری جان باخته‌اند. از جمله، طفل شیرخوار «شمیمه  بِیگُم» به نام «جَرّه»، که در یکی از اردوگاه‌ها درگذشت. «شمیمه بِیگُم»، نوجوان بریتانیایی، در سال ۲۰۱۵ از منزل خود در لندن گریخت تا در سوریه به نیروهای داعش بپیوندد.

روز سه‌شنبه این هفته خانم پِنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا، با اشاره به تغییر موضع در این زمینه اعلام کرد که «دولت در حال بررسی راه‌هایی برای بازگرداندن فرزندان بی‌گناه  والدینی است که برای پیوستن به داعش کشور را ترک کرده‌اند. من فکر می‌کنم که مردم بریتانیا هم موافق باشند که ما در قبال بی‌گناهانی که به میدان جنگ برده شده‌اند، به‌طور قطع مسئولیم».

وی افزود: «جدا کردن این کودکان بسیار دشوار خواهد بود و در نهایت صداقت اعلام میکنم که این امر نیازمند رضایت عملی والدینی است که در آن مناطق بوده‌اند».

© The Independent