زیارتگاه‌ها بازگشایی شد

حرم امام رضا و حضرت معصومه در میانه کرونا از طلوع تا غروب زائر می‌پذیرد

در شرایطی که ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا می‌گوید در حالت خوش‌بینانه موج نخست کرونا تا آخر خردادماه مهار می‌شود، مهمترین اماکن زیارتی در ایران از جمله حرم امام رضا در مشهد و حرم حضرت معصومه در قم بازگشایی شد.

زائرانی چینی که زمستان گذشته برای زیارت این حرم‌ها به ایران سفر کرده بودند، یکی از عوامل شیوع کووید-۱۹ در کشور به‌شمار می‌روند. اکنون بار دیگر در حالی که مرزهای ایران باز است، این حرم‌‌ها درهای خود را به روی زائران می‌گشایند. اماکن زیارتی از اسفندماه سال گذشته پس از شیوع پرشتاب کووید-۱۹ در سراسر ایران، پس از بحث و جدل فراوان تعطیل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به دنبال توصیه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و با مصوبه ستاد ملی کرونا، حرم امام رضا از امروز (دوشنبه) از یک ساعت بعد از طلوع خورشید تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب پذیرای زائران است.

همزمان تسنیم گزارش داد که از امروز صحن‌ها و حرم حضرت معصومه در قم از  ۷ صبح ۷ شب در اختیار زائران خواهد بود. آیت‌الله سعیدی، امام جمعه قم از آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل «تذکر» او به مسئولان برای بازگشایی حرم‌ها تشکر کرده است.

این در حالی است که حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا به ایران گفت: «به نظر می‌رسد موج همه‌گیری از ۱۰ تا ۱۵ روز پیش مجددا شروع شده و تعداد مبتلایان در برخی استان‌ها در حال افزایش است.» او در ادامه گفت: «احتمالا موج اول در اواخر خرداد فروکش خواهد کرد اما کسی دقیقا نمی‌تواند در مورد رفتار ویروس کرونا پیش‌بینی دقیقی داشته باشد.»

اما در شرایطی که به گفته قناعتی، قرنطینه تا ۱۵۰ درصد احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد، اماکن زیارتی به عنوان محل تجمع مردم بازگشایی شده‌اند.

قناعتی در توضیح فواید قرنطینه می‌گوید: «اگر یک نفر مبتلا باشد در مدت ۳۰ روز ۴۰۷ نفر را مبتلا می‌کند، اما اگر ۷۵ درصد تماس‌های اجتماعی را کاهش دهیم، تعداد مبتلایان در یک ماه به سه نفر می‌رسد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور بارها بر بازگشایی همه بخش‌ها و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرده، قرنطینه و تعطیلی را توطئه دشمن می‌داند و می‌گوید همه کارمندان باید از دهم خرداد در محل کار خود حاضر باشند.

وزارت بهداشت آمار رسمی (تردیدهای بسیاری در مورد صحت و دقت امار وزارت بهداشت مطرح است) مبتلایان به کرونا در ایران را ۱۳۶ هزار نفر و آمار جان‌باختگان را حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام می‌کند. 

بیشتر از