نقض قوانین فاصله‌گیری اجتماعی در تعطیلات «روز یادبود» آمریکا

این اولین آزمایش عمومی از رفتار مردم برای برداشتن محدودیت‌های قرنطینه بود 

با وجود هفته‌ها هشدار از سوی مقامات رسمی بهداشت جهت رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و پوشیدن ماسک در اماکن عمومی، مردم آمریکا تعطیلات «روز یادبود کشته‌شدگان جنگ» را در سواحل شلوغ و مهمانی‌های گروهی سپری کردند. این اولین آزمایش عمومی از رفتار مردم برای برداشتن محدودیت‌های قرنطینه و برگشتن به شرایط عادی در شرایطی است که مقامات در صدد باز کردن ایالت‌های خود هستند.
تصاویری که بالگرد کلانتری منطقه ولوشیا کانتی از روز شنبه منتشر کرده نشان می‌دهد که تجمع ده‌ها نفر در نزدیکی ساحل دایتون در فلوریدا ترافیک ایجاد کرده‌ است. مسئولین در حالی که پیوسته مردم را به استفاده از ماسک توصیه می‌کردند حالا می‌گویند این دستور در شلوغی جمعیت واقع‌گرایانه یا تحمیل کردنی نیست.

در ایالت میزوری، گردشگران «دریاچه اوزارکس» به صورت گروه‌های فشرده در استخرها و حوضچه‌های آب بدون هیچ ماسک و امکانات پیشگیرانه به تفریح پرداخته و توجهی به تابلوی «رعایت فاصله شش پایی» نکرده‌اند.

پیاده‌رو ساحلی «اوشن سیتی» در مریلند، که استفاده از ماسک را اجباری نکرده، پر بود از جمعیت گردشگران و بازدیدکنندگان در ایالتی که بیش از ۲۱۰۰ نفر مرگ مربوط به کووید۱۹ را گزارش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سواحل «پاینلاس کانتی» در فلوریدا تا قبل از غروب شنبه به حداکثر ظرفیت خود نزدیک شد به طوری که اداره پلیس منطقه، که این میزان جمعیت را بی‌سابقه دانست، مجبور شد از ورود بقیه بازدیدکنندگان جلوگیری کند.

دکتر دیبرا بریکس، مسؤول بهداشت و سلامت کاخ سفید، روز جمعه آمریکایی‌ها را تشویق کرد برای تعطیلات آخر هفته بیرون بروند اما همزمان تأکید کرد که اگر نمی‌توانید فاصله شش پایی را رعایت کنید حتما ماسک بزنید.

وی در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت «حالا که تعطیلات آخر هفته را بیرون می‌روید، بدانید که اجازه دارید بیرون بروید، بیرون بمانید، گلف بازی کنید. تنیس بازی کنید. به ساحل بروید. اما فاصله‌گیری شش پایی را رعایت کنید.»

اما گزارش‌هایی که از رعایت نکردن فاصله‌گیری اجتماعی بیرون آمده نشان می‌دهند که این قوانین به طور عمده فراموش شده بدون این که دستور مشخص و قابل اجرایی در سطح فدرال برای اعمال و اجبار کردن آن وجود داشته باشد. این در حالی است که شمار مرگ و میر کرونا در آمریکا به ۱۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود.

تقریبا در تمام ایالت‌ها، رفع ممنوعیت ماندن در خانه و کاستن محدودیت‌های کرونایی در دستور کار مقامات در این ماه قرار گرفته است اما نرخ موارد جدید ابتلا و بستری شدن بیماران در ایالات مختلف متفاوت است.

دست کم در ۱۱ ایالت آمار این هفته بالاتر رفته است. این ایالت‌ها طبق آمار رویترز عبارتند از آلاباما، آرکانزاس، مینسوتا، نورد داکوتا، دیو همپشایر، مریلند، ماین، نوادا، یوتا، ویرجینیا و ویسکونسین.

لغو دستورات فاصله‌گیری اجتماعی به طور عمده مطابق با نظر عمومی مردم نیست و اکثریت مردم آمریکا در نظرسنجی‌های مختلف «بازگشایی» زود هنگام ایالت‌شان را موجب افزایش ناگهانی نرخ ابتلا دانسته‌اند. کارشناسان بارها متذکر شده‌اند که رعایت ناقص دستورالعمل‌های بهداشتی، به ویژه در میان جامعه مبتلا به بیماری، می‌تواند زنجیره‌ای از بیماری‌ها را ایجاد کند.

چند هفته طول می‌کشد تا بازگشایی زودهنگام شهرها اثر خود را روی آمار بهداشت و سلامت جامعه نشان دهد اما مسئولین از هم اکنون موج دوم این بیماری را در پایان سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

دکتر بریکس در برنامه «یکشنبه این هفته ای بی سی» در پاسخ به سؤالی در رابطه با گزارش شلوغی سواحل گفت «به نظر من وظیفه ما به عنوان مسئول بهداشت جامعه این است که هر روز به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که چه چیزی سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. و ما خیلی روشن اعلام کرده‌ایم که یک بیماری ناشناخته شیوع یافته است. ما می‌خواهیم هیچ مشکلی باقی نگذاریم که فاصله‌گیری اجتماعی بسیار مهم است و اگر نمی‌توانید آن را رعایت کنید باید ماسک داشته باشید.»

دکتر بریکس در پاسخ به این سوال که آیا هشدارها کافی بوده است گفت «وظیفه ما حکم می‌کند که این کار را ادامه دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان