آزمایش سلاح لیزری آمریکایی برای نابود کردن اجسام در حال پرواز

دستگاه آزمایش‌شده «سلاح نشانگر لیزری قدرتمند» نام دارد

تصویری از یک سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده- John F. Williams / US NAVY / AFP

ناوگان آمریکا دراقیانوس آرام روز شنبه اعلام کرد که یک سلاح لیزری با قدرت بالا که می‌تواند هواپیمای در حین پرواز را نابود کند، توسط نیروی دریایی ایالات متحده با موفقیت آزمایش شده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سوی افسر ارشد ارتش یک سلاح لیزری را بر روی عرشه رزمناو «یواساس پورتلند» نشان می‌دهد که یک پهپاد را نشانه گرفته است.

قدرت سلاح لیزری یاد شده توسط موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک فاش نشده، اما انتظار می‌رود که توان آن ۱۵۰ کیلووات باشد. این بدان معناست که این سلاح قادر است اجسام در حال پرواز را از روی قایقی کوچک تنها با یک ضربه نابود کند.

سروان کری سندرز، فرمانده رزمناو یواساس پورتلند، در بیانیه‌ای گفت: «با این قابلیت پیشرفته جدید، ما تعریف جدیدی از جنگ در دریا را ارائه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود که این گونه لیزرها به نام «سلاح انرژی هدایت‌شونده» یا دی‌ای‌دبلیو اکنون می‌توانند با هدف دفاع بسیار مؤثر در مقیاس وسیعی از کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا به کار بروند.

دستگاه آزمایش‌شده «سلاح نشانگر لیزری قدرتمند» نام دارد.

به گفته این افسر نیروی دریایی آمریکا، همچنین امیدواریم، توپ‌های لیزری برای از بین بردن موشک‌های دوربرد در حین پرواز ساخته شود تا بتوانیم پیشرفته‌ترین ابزارهای مهاجم را که در حال حاضر در دست هر دشمن بالقوه‌ای است نابود کنیم.

کری سندرز اظهار داشت، با انجام آزمایش‌های پیشرفته دریایی و به‌کارگیری این سلاح در برابر وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها) یا اشیا کوچک، اطلاعات ارزشمندی در خصوص قابلیت‌های سیستم سلاح نشانگر لیزری علیه خطرات احتمالی به دست خواهیم آورد.

به گفته نیروی دریایی، سیستم تسلیحاتی به دلیل «افزایش شمار تهدیدها» از جمله از طرف هواپیماهای بدون سرنشین، قایق‌های مسلح تندرو و سیستم‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی توسعه می‌یابد. اگرچه نامی از چین برده نشد، اما به نظر می‌رسد این آزمایش انجام شده در اقیانوس آرام، پیام خود را منتقل خواهد کرد. 

نیروی دریایی ایالات متحده تاکنون از سایر سیستم‌های سلاح لیزری در کشتی‌های خود استفاده می‌کرد، نظیر یک سیستم لیزری ۳۰ کیلو وات (LaWS)، در رزمناو یواس‌اس پونس، اما گفته می‌شود سلاح لیزری جدید قدرتمندترین در نوع خود محسوب می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان