اپ‌های شریک‌یابی و شیوع بیماری‌های مقاربتی

کارشناسان اینترنت اپ‌های شریک‌یابی را مسئول شیوع بیماری‌های مقاربتی می‌دانند

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که استفاده از اپلیکیشن‌های شریک‌یابی، به همراه کاهش سلامت و بهداشت جنسی، منجر به ابتلای روزانه بیش از یک میلیون نفر به عفونت‌های مقاربتی و نهایتا افزایش مقاومت این باکتری‌های در برابر اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. 

بر اساس ارقام سازمان بهداشت جهانی، هرسال ۳۷۶ میلیون مورد از بیماری‌های مقاربتی، از جمله کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و تریکوموناس، که در میان افراد زیر ۵۰ سال تشخیص داده می‌شود، تحت درمان قرار می‌گیرد.

هرچند در حال حاضر اکثر عفونت‌ها با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید مقاومت میکروب‌ها در برابر دارو تهدیدی روز افزون است و «می‌تواند به درمان ناپذیری بیماری‌ها»، از جمله «بیماری سوزاک» منجر شود.

دکتر تئودورا وی، مسئول واحد بیماری‌های مقاربتی در سازمان بهداشت جهانی، در یک نشست خبری گفت هم اکنون مقاومت میکروب عامل سوزاک، در برابر نخستین داروها مانند آنتی بیوتیک‌های کوئیلون، بسیار بالاست.

دکتر وی گفت: «ما هر روز شاهد افزایش مقاومت در برابر «سفتریاکسون»، یعنی جدیدترین داروی درمان سوزاک، هستیم». به گفته او، بیماری سفلیس نیز علائمی از مقاومت را در برابر «آدیترومایسین» نشان داده است.

تقریبا از هر ۲۵ نفر، یک نفر در جهان به یک یا تعداد بیشتری از این بیماری‌‌های مقاربتی مبتلا است و هر بار که برای درمان این بیماری‌ها از آنتی بیوتیک‌ استفاده می‌شود، مقاومت بیماری‌ها در برابر این داروها بیشتر می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی همچنین از علل عمده نازایی، بیماری‌های مزمن و مشکلات زایمان هستند. سفلیس به تنهایی موجب ۲۰۰ هزار مورد مرده زایی و مرگ نوزادان در سال ۲۰۱۶ شده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از سال ۲۰۱۲ تاکنون عملا هیچ کاهشی در نرخ عفونت‌های مقاربتی مشاهده نشده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، کاهش میزان عفونت، مستلزم اقداماتی برای مقابله با نگرش منفی نسبت به استفاده از وسایل ضد بارداری و آزمایش سلامت جنسی است. به گفته این سازمان تغییر شکل روابط جنسی و استفاده گسترده‌تر از فن‌آوری‌های جدید نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

دکتر وی می‌گوید: «رابطه جنسی هر روز بیشتر قابل دسترسی می‌شود. اپلیکیشن‌های شریک‌یابی اکنون در دسترس همه است، که خود یکی از عوامل شیوع این بیماری‌هاست. هرچقدر این اپلیکیشن‌ها بیشتر دسترس باشیند و هرچقدر فردی بیشتر رابطه جنسی داشته باشد، موارد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی نیز بیشتر می‌شود».

مساله نبود دسترسی به خدمات آزمایشگاهی هم باعث می‌شود بسیاری سال‌ها و تا زمان ظاهر شدن عوارض بیماری، متوجه بیماری خود نشوند.

سازمان بهداشت جهانی از پژوهشگران خواسته است یک سیستم ارزان شبیه به آزمایش بارداری، برای تشخیص موارد بیماری‌های مقاربتی در کشورهای فاقد برنامه‌های آزمایشی تهیه کنند.

بیماری‌های مقاربتی در کشورهایی مانند بریتانیا نیز رو به افزایش است. موارد تشخیص سوزاک در بریتانیا سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داست و در سال ۲۰۱۸ سه مورد مقاومت در برابر دارو دیده شد.

با این حال، دولت بریتانیا بودجه خدمات بهداشت جنسی را از سال ۲۰۱۰ بارها کاهش داده است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این نوع تصمیمات باید متوقف شود.

دکتر وی می‌گوید: «درمان عفونت‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، نباید با عفونت‌های دیگر فرق داشته باشد. ما نمی‌توانیم آنها را پنهان کنیم و وانمود کنیم که وجود ندارند».

دکتر مارک لاوتون، عضو انجمن بریتانیایی بهداشت جنسی و ایدز، معتقد است که بریتانیا سیستم‌های خوبی برای تشخیص بیماری‌های مقاربتی دارد. او می‌گوید: «به دلیل تشخیص بالای ما، اغلب به نظر می‌رسد که میزان بیماری‌های مقاربتی ما از کشورهای دیگر بالاتراست».

او می‌افزاید: «البته در روند فزاینده این بیماری‌ها تردیدی نیست. افزایش مقاومت میکروب سوزاک در برابر دارو نگران کننده است. ما تاکنون در بریتانیا سه مورد سوزاک داشته‌ایم که با آنتی بیوتیک‌های استاندارد قابل درمان نبودند. اگر در خدمات بهداشت جنسی با کیفیت بالا سرمایه‌گذاری نکنیم، مشکلات بیشتر خواهند شد».

© The Independent

بیشتر از زندگی