روحانی: امسال از واکسن کرونا خبری نیست

به‌رغم تمام هشدارها، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید وارد مرحله مهار بیماری شده‌ایم و وضع اقتصادی کشور هم روبه بهبود است

حسن روحانی می‌گوید تسلیم هراس‌افکنی درباره کرونا نمی‌شود- President.ir

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه صبح امروز ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد چشم‌انداز دست‌یابی به واکسن گفت «اصلاً بعید است امسال به دست ما برسد و (احتمالاً) سال آینده به دستمان می‌رسد.»

او در این جلسه جزئیات جدیدی از رفع محدودیت‌ها اعلام کرد.

بر این اساس، از روز  ۱۰ خردادماه، همه کارمندان دولت موظف به حضور در محل کار خواهند بود.

هم‌اکنون ادارات و مراکز دولتی  جز آن‌ها که در بخش خدمات و امور سلامت فعالیت می‌کنند، با دوسوم کارمندانشان فعالیت می‌کنند.

روحانی همچنین از ورود ۱۰ استان به مرحله مهار کرونا خبر داد و گفت که در دیگر استان‌ها نیز وضع روبه بهبود است و این در حالی است که «برخی به دنبال هراس‌افکنی هستند و بعضی‌ها هستند که قصد دارند فضای روانی جامعه را ناامن کنند».

احتمالا این سخنان روحانی پاسخی است به «شورای عالی نظام پزشکی» که روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای به مسئولان کشور هشدار داد که «ساده‌انگاری» و «عادی جلوه دادن» شرایط در رابطه با کرونا عواقب بسیاری به دنبال خواهد شد.

اما فقط این شورا نیست که در مورد بدتر شدن وضع در ایران هشدار داده است. مقامات وزارت بهداشت در دولت حسن روحانی نیز در چند روز گذشته بارها اخطار کرده‌اند که مردم اصلا به سفر نروند، از جمله روز جمعه ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، از شهروندان خواست تعطیلات عید فطر را در خانه بمانند و حتی به مناطق «سفید» از نظر کرونا هم سفر نکنند.

به گفته رئیس‌ جمهور، اغلب ایرانیانی که در اثر بیماری کووید۱۹ فوت کرده‌اند، بیماری زمینه‌ای داشته‌اند: «۸۸ درصد افرادی که در کشور به دلیل این ویروس فوت کرده‌اند، کسانی بوده‌اند که یک یا چند بیماری زمینه‌ای داشته‌اند؛ پس معلوم است این بخش جامعه بیشتر در خطر هستند.»

بر اساس گزارش وزارت بهداشت که در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا مطرح شد، بیماران قلبی‌ و عروقی و کسانی که دیابت داشته‌اند، جمعیت اصلی قربانیان کرونا در ماه‌های گذشته را شکل داده‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازگشایی اماکن مذهبی نیز بخش دیگری از تصمیمات این ستاد بود. بر این اساس، اماکن مذهبی از فردا بازگشایی خواهند شد ولی تولیت این اماکن موظف شده‌اند تا از اجتماع بیش از حد و برپایی نماز جماعت بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوگیری کنند.

تاکنون در ایران بیش از ۱۳۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۷۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

روحانی روز شنبه در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که وضعیت اقتصادی ایران روبه بهبود است و «درهای صادراتی» باز شده است.

در روزهای گذشته مقام‌های سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی کوشیده‌اند با اطمینان‌بخشی به مردم جلوی رشد تقاضا در بازار ارز و سکه را بگیرند.

اعلام خبرهایی مبنی بر کاهش شدید عرضه در سامانه نیما و عدم تزریق ارز از سوی بانک مرکزی، سبب رشد قیمت ارز و سکه در روزهای گذشته شده است.

بیشتر از