الجزایر در صدد تغییر روابط سیاسی با فرانسه

گسترش روز افزون روابط میان الجزایر و چین

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر. عكس از- AFP

به رغم این‌که دو کشور الجزایر و فرانسه از چندین دهه بدین سو در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همکاری دارند، اما دولت الجزایر در این اواخر سیاست تازه‌ای را در برخورد با فرانسه در پیش گرفته است و سعی می‌کند با استفاده از هر فرصت ممکن، در برابر سیاست‌های فرانسه واکنش نشان دهد. این سیاست تازه آن‌چنان در حال گسترش است که گویی الجزایر قصد دارد ماهیت روابط خود را با کشوری که در گذشته الجزایر را در استعمار داشت، به صورت کلی تغییر دهد.

در جریان کمتر از یک ماه و نیم، الجزایر در موارد متعددی نسبت به تصمیمات فرانسه واکنش‌های تندی نشان داده و خشم خود را در برابر اظهارات مقامات آن کشور ابراز داشته است. چندی پیش وزارت امور خارجه الجزایر سفیر فرانسه در این کشور را در پیوند به سخنان یک تحلیل‌گر سیاسی در کانال "فرانسه ۲۴"، احضار کرد، سپس وزارت خارجه الجزایر اعتراض خود را نسبت به انتشار تصویری در حساب کاربری ارتش فرانسه ابراز داشت. افزون بر آن، اعلامیه شرکت هواپیمایی فرانسه در مورد از سرگیری پروازها به الجزایر در ماه ژوئن آینده، خشم الجزایر را برانگیخت و وزارت امور خارجه الجزایر اعلامیه‌ی یادشده را دخالت در امور داخلی کشور دانسته و افزود که تصمیم آغاز پروازها به الجزایر تنها توسط مقامات ارشد الجزایر گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس دفتر ریاست جمهوری الجزایر با صدور بیانیه‌ای خبرهای مربوط به از سرگیری پروازها را  تکذیب کرده و آن را به عنوان شایعات بی اساس توصیف کرد و با اشاره به اعلامیه شرکت هوپیمایی فرانسه، افزود که برخی از کشورها تا هنوز اندیشه استعماری در سر دارند در حالی‌که در جهان امروزی دیگر جایی برای این چنین اندیشه‌ها باقی نمانده است.

هرچند بحث آغاز پروازها به الجزایر از سوی مقامات رسمی فرانسه مطرح نشده و این مسئله تنها در فهرست پروازهای ایر فرانس ذکر شده است، اما دولت الجزایر واکنش بی سابقه‌ای از خود نشان داده و در صدد بزرگ‌نمایی این مسئله است و گویی به دنبال فرصتی می‌گردد تا خشم خود را علیه فرانسه ابراز کند.

در همین راستا، محمد الهادی وجانی، استاد جغرافیای سیاسی معاصر در موسسه مطالعات سیاسی پاریس در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: واکنش‌های اخیر الجزایر نشان می‌دهد که الجزایر در صدد تغییر روابط خود با فرانسه است و برای همین منظور سعی می‌کند از هر فرصتی به سود این هدف بهره‌برداری کند.

از سوی دیگر و پس از ورود کمک‌های پزشکی چین برای مقابله با بحران انتشار بیماری کرونا به الجزایر، به نظر می‌رسد دولت الجزایر تصمیم گرفته است روابط خود را با چین گسترش دهد. در همین حال، دولت الجزایر و سفارت چین در این کشور، گزارش شبکه خبری"فرانسه ۲۴" در مورد این که کمک‌های پزشکی چین تنها برای ارتش الجزایر بوده و در این میان به مردم الجزایر هیچ سودی نرسیده است را به شدت رد کرده و آن را گمراه کننده توصیف کردند. البته به دنبال نشر همین گزارش، مقامات وزارت امورخارجه الجزایر سفیر فرانسه در آن کشور را احضار کردند.

با آن‌که مقامات فرانسه تا کنون هیچ اظهار نظری در مورد واکنش های اخیر الجزایر نکرده اند اما کارشناسان سیاسی عقیده دارند که نزدیکی میان الجزایر و چین در روابط این کشور با فرانسه تأثیرگذار بوده است. البته تردیدی نیست که نزدیکی الجزایر و چین هرگز نمی‌تواند جایگزینی برای روابط دیرینه این کشور با فرانسه باشد، افزون بر آن‌که الجزایر می‌توانست بدون ابراز خشونت علیه فرانسه به دنبال گسترش روابط با چین شود.

اما سفارت فرانسه در الجزایر بدون آن‌که اشاره‌ای به واکنش‌های شدید الجزایر کند، به تازگی اعلامیه‌ای را در مورد محدویت‌های سفر به اروپا و مقررات جدید درخواست ویزای شنگن در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده است. همزمان با صدور این اعلامیه، شرکت هواپیمایی فرانسه نیز ضمن اشاره به لزوم آغاز پروازها، افزوده است که از سرگیری پروازها میان فرانسه و الجزایر با موافقت مقامات رسمی هر دو کشور صورت خواهد گرفت.

درارتباط با همین موضوع، عبدالنور بن وارث، استاد علوم سیاسی در گفتگو با ایندپندنت عربی گفت: هرچند دگرگونی در روابط الجزایر با فرانسه به دوران ریاست هواری بومدین، رئیس جمهور فقید الجزایر بر می‌گردد، اما به نظر می‌رسد که این روابط به دنبال پیامدهای ناشی از خیزش مردمی، وارد مرحله‌ای تازه و سرنوشت سازی شده است. به ویژه این‌که فرانسه به رغم تحولات اخیر در الجزایر، تا کنون حاضر نشده است سیاست خود را در مورد الجزایر تغییر دهد و همین امر می‌تواند عاملی برای کاهش تدریجی میزان روابط با فرانسه شود.

البته صحبت‌های اخیر عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در مورد نقش منفی فرانسه در برابر انقلاب مردمی در الجزایر می‌تواند مصداق این مدعا باشد و نشان می‌دهد که رئیس جمهور الجزایر سعی دارد  فشارهای سیاسی خود را بر فرانسه افزایش دهد تا سرانجام پاریس ناگزیر به تغییر سیاست‌های خود در قبال این کشور شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia