جهان کرونا زده؛ از مرگ «پیشکار» اوباما تا بستری شدن «متحد پوتین»

قدیروف ۴۳ ساله پیش‌تر خطر کرونا را ناچیز شمرده بود

یک «فصل» از روزگار کرونایی بر مردم جهان گذر کرده است. شیوع کرونا هنوز در بسیاری از کشورها به مرحله «مهار» نرسیده است و حتی گزارش‌هایی از شیوع مجدد این ویروس در کشور مبدا یعنی «چین» به گوش می‌رسد. 

سازمان بهداشت جهانی هم‌چنان بر جدی‌گرفتن موازین بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید دارد. نگرانی‌ها از امکان شیوع موج دوم کرونا در جهان با توجه به تصمیم بسیاری از دولت‌ها در بازگشایی کسب‌وکارها و بازگشت به زندگی «پیشاکرونایی»، بیشتر شده است. این نگرانی‌ها به‌خصوص با نزدیک شدن فصل گرما و اشتیاق مردم برای گذراندن اوقات زیادتری بیرون از محیط‌های دربسته، شدت هم گرفته است. 

آمارها می‌گوید که شمار مبتلایان به کووید۱۹ در دنیا از پنج میلیون نفر هم گذشته است. آمریکا و روسیه که بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا را در هفته‌های اخیر داشتند، خبر از پایین آمدن آمارهای مرگ‌ومیر شهروندانشان در اثر کرونا می‌دهند .

گزارش‌هایی از ابتلای چند صد کارمند سازمان ملل متحد به ویروس کرونا هم منتشر شده است. به نقل از به گفته «تاتیانا فلوفیا»، رئیس دفتر سازمان ملل در ژنو و به خبرگزاری دولتی روسیه، «در سراسر جهان، بیش از ۵۰۰ تن از کارکنان سازمان ملل به کرونا مبتلا شده که از این تعداد ۵۰ نفر در ژنو مشغول به کار هستند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه «گاردین» و دو رسانه رسمی «روسیه» هم امروز پنجشنبه، دوم خرداد، به نقل از منابع نزدیک به مراکز بهداشتی و پزشکی این کشور اعلام کردند که «قدیروف با نشانه‌های احتمالی بیماری کووید-۱۹ از چچن به مسکو منتقل و در یکی از بیمارستان‌های پایتخت تحت درمان قرار گرفته است».

قدیروف مرد شماره یک جمهوری خودمختار «چچن» است که در سال ۲۰۰۷ به کمک ولادیمیر پوتین به منصب ریاست‌ جمهوری خودمختار چچن رسید. یک دهه است که او قدرت مطلق این منطقه به حساب می‌آید و روابط بسیار نزدیکی با رهبر روسیه دارد. 

او فرزند احمد قدیروف، رئیس جمهوری پیشین چچن است که در ۲۰۰۴ ترور شد. این سیاستمدار ۴۳ ساله پیش‌تر خطر کرونا را ناچیز شمرده بود و گفته بود: «مردم از ویروسی که در چین آمده بی‌خواب شده‌اند. آنها از مرگ می‌ترسند. همه ما یک روز می‌میریم. برای مردن شتاب نکنید.»

او بلندپایه‌ترین و مهم‌ترین مقام روسیه است که تا امروز به بیماری کرونا مبتلا شده است.

در آمریکا هم «پیشکار» ۹۱ ساله یازده رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا از جمله «کندی» و «باراک اوباما» در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باخت. شغل آقای «ویلسون» در سال ۱۹۵۷ و در دوره ریاست جمهوری «آیزنهاور» آغاز شده بود و آخرین فعالیت او در کاخ سفید، سر خدمتکاری در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود.

در پاکستان هم کرونا جان یکی از سیاستمداران برجسته این کشور را گرفت. روز گذشته «سید فضل آقا» یکی از نمایندگان پارلمان ایالتی بلوچستان و نماینده سابق دولت در این ایالت بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داد. پیش از این نیز یکی از نمایندگان پارلمان ایالت «خیبرپختونخوا» جان خود را بر اثر کرونا از دست داده بود. 

از سوی دیگر سازمان ملل متحد هشدار داده است که شیوع ویروس کرونا در یمن باعث شده است که نظام خدمات بهداشتی و درمان با خطر «فروپاشی» مواجه شود.

این سازمان با انتشار گزارشی خواستار «دریافت فوری منابع مالی» برای کمک به مقابله با گسترش بیماری در یمن شده است.

رویترز به نقل از ینس لائرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نوشته است که «یمن بر لبه پرتگاه ابتلای گسترده به این بیماری قرار گرفته و وضعیت نگران کننده‌ای ایجاد شده است.»