کرونا در ایران؛ هیچ نقطه‌ای در کشور «سبز» نیست

معاون وزیر بهداشت می‌گوید مردم از سفر به نقاط سفید هم خودداری کنند

با پایان ماه رمضان و تقارن تعطیلات عید فطر و تعطیلات پایان هفته، بسیاری از شهروندان ایرانی به سیاق همیشه عزم سفر کردند که در روزگار کرونا زده مملکت، موجب نگرانی‌های مقامات بهداشتی از امکان شروع موج دوم کرونا در کشور شده است.

امروز ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، «افزایش تعداد تماس افراد با دیگران» است، از مردم ایران خواست که در خانه بمانند و از سفر کردن حتی به «مناطق سفید» هم حذر کنند.

به گفته حریرچی سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود «خودمان» به خطر بیافتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود «مردم آن شهرها» به خطر بیافتند.

حسن روحانی هم‌چنین از وزیر بهداشت خواسته که با توجه به احتمال افزایش سفرها و رفت و آمد مردم در ایام عید فطر، «آمادگیهای لازم برای اجرا و رعایت دستورالعمل‌ها و فاصله گذاری‌های مناسب» ایجاد شود.

ولی تیموری، معاون سازمان گردشگری کشور هم  با تاکید به اینکه بهتر است  مردم سفرهای عید فطر را «با اطلاع از پذیرش مسافر توسط استان‌های مقصد» انجام دهند گفت: «به استان‌های قرمز و استان‌های همجوار آن‌ها سفر نکنید.»

معاون سازمان گردشگری به خبرگزاری ایلنا گفته است که «در ستاد ملی سفر اعلام کردیم که انجام سفر از نظر ما و ستاد ملی کرونا هیچ مشکلی ندارد در این میان استان‌هایی مانند خوزستان و لرستان که وضعیت آن‌ها به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرمز است تصمیمات خاص خود را برای انجام سفر اخذ می‌کند».

معاون گردشگری مملکت با این‌حال گفته است که  با توجه به وضعیت استان‌های خوزستان و لرستان پیشنهاد می‌شود تا از سفر به این استان‌ها صرف نظر کنند. 

مصادف شدن تعطیلات عید فطر با تعطیلات آخر هفته، باعث انجام سفرها از روز چهارشنبه شده است که با توجه به عدم امکان استفاده مسافران از خدمات «زنجیره رسمی مجاز صنعت گردشگری» نگرانی‌ها را برای شروع مجدد شیوع کرونا بیشتر کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این همه معاون سازمان گردشگری مملکت گفته است که «در حال حاضر هیچ مشکلی برای برگزاری تورهای گردشگری نداریم حتی ترجیح ما بر آن است که  گردشگران از طریق تور به سفر بروند». 

به گفته او  پروتکل سفرهای هوشمند در اختیار «آژانس‌داران و برگزارکنندگان تورهای گردشگری» قرار گرفته است.

امروز بهروز ندایی معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استاندار اردبیل هم با اشاره به تعطیلات عید فطر و امکان سفرهای متعدد به اردبیل و اشتیاق مسافران برای استفاده از«آ‌ب‌های گرم سرعین و مشکین شهر» گفته است که: «در حال حاضر آب های گرم در استان تعطیل است و امکان استفاده از این مکان ها وجود ندارد.»

این مقام سیاسی و امنیتی به مردم  توصیه کرده تا وقتی بیماری به طور کامل ریشه کن نشده از سفر به استان اردبیل حذر کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با بیان اینکه ویروس کرونا هم‌چنان در سطح جامعه «وجود» دارد گفته است: «برگزاری هر مناسبتی از قبیل عید فطر به منزله نبود کرونا در جامعه نیست.»

به گفته محمدحسین صومی «اطلاعات فعلی نشان‌دهنده این است که در آذربایجان شرقی هر هفته نسبت به هفته قبلی ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا در حال افزایش است».

این مقام مسئول در استان آذربایجان گفته «اگر مردم دوست دارند برای ریشه‌کنی و زمین‌گیری ویروس کرونا کمک کنند، حتماً باید در روز عید فطر فقط نماز را در مساجد محله خود بخوانند و از مهمانی، دید و بازدید و سفر جدا پرهیز کنند».

براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت ایران، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ نفر نیز به شمار قربانیان کرونا در کشور اضافه شد و آمار رسمی جان‌باختگان به ۷۳۰۰ نفر رسید.

به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته، «در ۱۴ استان موارد فوتی صفر و در شش استان، فقط یک مورد فوتی گزارش شده است».

تا به امروز ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. 

بیشتر از