در نیوزیلند، ربات چوپان از گله‌های گوسفندان مراقبت می‌کند

این ربات توسط مهندسان شرکت بوستون داینمیکز در ایالت ماساچوست آمریکا طراحی شده است

این ربات به اسم اسپات در سنگاپور به مردم در مورد رعایت اصول بهداشتی تذکر می‌دهدRoslan RAHMAN / AFP

کشاورزان در نیوزیلند از یک ربات چهارپا برای نگهداری از گله‌های گوسفندان، گشت‌زنی در زمین‌ و دیگر کارهای کشاورزی استفاده کرده‌اند.

این کارها را ربات سگی به نام اسپات انجام داد که توسط مهندسان شرکت بوستون داینمیکز در ایالت ماساچوست آمریکا طراحی شده است.

اسپات مجهز به نرم‌افزار ساخت شرکت روباتیک «روکوز» است و از راه دور و برای مراقبت و چوپانی گله‌ گوسفند در مناطق کوهستانی کنترل می‌شود.

دیوید اینگز، مدیر اجرایی روکوز، گفت: «عصر ربات‌های مستقل فرارسیده است. مشتریان ما معمولا نیروی کار خود را برای انجام کارهای فیزیکی ماشینی افزایش می‌دهند که اغلب خطرناک و کثیف‌اند. اما سازمان‌ها اکنون می‌توانند ماموریت‌های بازرسی را از راه دور طراحی و زمان‌بندی و اداره کنند.»

اسپات از جمله می‌تواند از پله بالا برود، مسیرهای سخت را به شکل اریب طی کند، و حتی درها را باز کند. چندکاره بودنش می‌تواند آن را برای انجام نقش‌های متعدد مناسب سازد، مثلا اخیرا در پارکی در سنگاپور از آن برای تذکر به افراد برای رعایت فاصله اجتماعی استفاده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هشتم ماه مه، نمونه‌ای از این ربات در پارک بشان-آنگ‌مو‌کیو در زمینی به مساحت دو مایل گشت می‌زند. با استفاده از حسگرهای متعدد، این ربات برای بازرسی از پارک طوری برنامه‌ریزی شده که اگر متوجه شود افراد زیادی نزدیک به هم قرار دارند با «پارس  کردن» به آنها هشدار دهد.

برخی دانشمندان می‌گویند ظهور ویروس کرونا به آغاز دوران جدیدی از دستیارهای رباتی برای انسان منجر شده است. آنان می‌گویند توسعه و رشد سریع ربات‌ها برای کاهش قرار گرفتن انسان در معرض ویروس مرگبار کرونا رخ داده است.

یک گروه عمده کارشناسان اخیرا در مقاله‌ای در نشریه ساینس روباتیکز نوشتند:‌ «شاهد ربات‌هایی بوده‌ایم که کار گندزدایی و ضدعفونی، تحویل دارو و غذا، سنجش علائم حیاتی، و کمک به کنترل مرزها را انجام داده‌اند.»

«اکنون می‌شود نسل جدید ربات‌های بزرگ، کوچک، ریز و گروهی را که می‌توانند بی‌وقفه کار کنند طراحی و تولید کرد.»

در حال حاضر ربات‌های گوناگون در نقش‌های مختلف در جهان به کار گرفته می‌شوند، از کاروانی از ربات‌ها در اسپانیا که برای افزایش ظرفیت انجام آزمایش کووید۱۹ طراحی شده‌اند تا رباتی که در هتلی در چین به مشتریان غذا تحویل می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی