مؤسس تلگرام برای یافتن «ایده برتر» روزه گرفته است

پاول دوروف می‌گوید حالش خوب است، اما کارشناسان نظر دیگری دارند

موسس پیام رسان تلگرام، برای رسیدن به «ایده‌های نوین و برتر» برای سیستم تلگرام، خوردن غذا را کنار گذاشته است.

پاول دوروف، که برخی او را مارک زاکربرگ روسی می‌نامند، از سال ۲۰۱۴ تا کنون و در پی تاسیس شبکه اجتماعی «وی کِی»، به دلیل خودداری از فراهم کردن امکان دسترسی مقامات روسی به اطلاعات شخصی کاربران، در تبعید خودخواسته به سر می‌برد.

پرهیزغذایی روزانه دوروف زبانزد است، به طوری که از ۱۵ سال پیش کافئین، گوشت، مواد مخدر، الکل و فست فود را کنار گذاشته است. او ماه قبل اعلام کرد که خوراک خود را به ماهی و غذاهای دریایی محدود کرده است.

دوروف روز پنج شنبه گفت که غذا خوردن را به طور کامل کنار گذاشته است. او در کانال تلگرام خود نوشت: «این ماه قصد دارم کاری اساسی‌تر انجام دهم و آن نخوردن غذا به طور کامل است. در طی شش روز گذشته روزه آب داشته‌ام و تا به حال، احساس خوبی دارم و حالم خوب است. از آنجایی که مصرف نکردن هرگونه ماده غذایی به بازتر شدن ذهن و بهتر فکر کردن کمک می‌کند، من توانستم کارهای زیادی در زمینه مدیریت تولید انجام بدهم».

پرهیز‌های غذایی افراطی نظیر آن چه آقای دوروف انجام می‌دهد، مورد تأیید جامعه پزشکی نیست و شواهد آماری کمی مبنی بر این که چنین کاری موجب افزایش خلاقیت می شود وجود دارد.

سازمان سلامت ملی انگلستان هشدار می‌دهد که حتی روزه گرفتن‌های منقطع باعث بروز خطراتی برای سلامتی و ایجاد عوارضی مانند سوزش معده می‌شود و می‌تواند شروع اختلالات غذایی باشد.

متخصصان امور پایداری و بقا در شرایط دشوار اغلب از «نظم سه» به عنوان بهترین راهکار برای مدت زمانی که بدن انسان می‌تواند در شرایط اضطراری زنده بماند، نام می‌برند.

براساس «نظم سه» یک فرد می‌تواند تا حدود سه دقیقه بدون اکسیژن، سه روز بدون آب، و سه هفته بدون غذا دوام بیاورد و پس از آن خواهد مُرد. توانایی یک فرد برای زنده ماندن بدون این عوامل حیاتی بستگی به شرایط جسمی آن فرد دارد.

آلن لیبرسون که پزشک و مؤلف است در مقاله‌ای که سال ۲۰۰۴ در مجله «ساینتیفیک آمریکن» به چاپ رساند اظهار کرد: «مدت زمان بقا بدون غذا به شدت تحت تاثیر عواملی چون وزن بدن، تنوع ژنتیکی، سایر ملاحظات سلامتی و فراتر از همه اینها، میزان آب بدن فرد است».

آقای دوروف ضمن آنکه به عوارض جانبی جسمانی رژیم غذایی خود اذعان دارد، ادعا کرده است که در نهایت این اقدامش به نفع کاربران تلگرام خواهد بود. او گفت: «بدیهی است که ممکن است قدری از عضلات خود را از دست بدهم، اما معتقدم اگر بتوانم به کمک این روزه، ایده‌های جدید و نوآورانه‌ای ارائه کنم، این کارم برای میلیون‌ها کاربر تلگرام سودمند خواهد بود. لذت بخش‌تر کردن زندگی برای کاربران، همواره اولویت اول من بوده و خواهد بود».

© The Independent

بیشتر از جهان