آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» خارج می‌شود

این پیمان به کشورهای عضو امکان پرواز در حریم هوایی یکدیگر را می‌دهد

هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی آمریکا- Michael MASON / US AIR FORCE / AFP

دولت دونالد ترامپ گمانه‌زنی‌ها در مورد خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» را تایید کرد. این توافقنامه متشکل از ۳۵ کشور به آمریکا، روسیه و دیگر کشورهای عضو امکان می‌دهد که هواپیماهای تجسسی و نظارتی خود را در حریم هوایی یکدیگر به پرواز درآورند.

اما از آنجایی که به گفته ترامپ روسیه به این معاهده عمل نمی‌کند، آمریکا نیز تا زمانی که روس‌ها این توافقنامه را اجرایی کنند، از آن خارج می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا این نکته را خاطرنشان کرد که به این ترتیب شانس بسیار خوبی برای یک توافق جدید وجود خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ گفت: «ما خارج می‌شویم و آنها بازخواهند گشت و به دنبال توافق جدیدی خواهند بود.»

به گزارش ان‌پی‌آر، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تایید کرد که باقی‌ماندن در این معاهده دیگر به نفع آمریکا نخواهد بود.

او روسیه را به نقض مکرر این پیمان متهم کرد و گفت آمریکا تا شش ماه دیگر که از امروز (جمعه) آغاز می‌شود در این پیمان نخواهد بود. به گفته پومپئو در صورتی که روسیه به تعهدات خود بازگردد، آمریکا در تصمیم خود تجدید نظر می‌کند.

معاهده «آسمان‌های باز» پس از سال‌ها بحث و مذاکره، از اول ژانویه ۲۰۰۲ به اجرا در آمد. بسیاری از کشورهای اروپایی، اوراسیا، ترکیه و بریتانیا عضو این پیمان هستند.