آسترازنکا: می‌توانیم تا ماه سپتامبر میلیون‌ها واکسن کووید۱۹ تولید کنیم 

این شرکت دارویی می‌گوید واکسن جدید ویروس تنفسی کرونا «ای زِد دی ۱۲۲۲» نامیده خواهد شد

آسترازنکا نخستین قراردادهای مربوط به تولید واکسن بالقوه کرونای دانشگاه آکسفورد را نهایی کرده است - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

شرکت تولید داروی «آسترازِنِکا» می‌گوید سفارش دست‌کم ۴۰۰ میلیون واکسن کووید-۱۹ را که هنوز عملکرد آن ثابت نشده، دریافت کرده است. این شرکت می‌گوید واکسن‌های ویروس کرونا را در سال جاری به بازار عرضه خواهد کرد.

«آسترازنکا» روز پنجشنبه اعلام کرد «نخستین قراردادهای» مربوط به تولید واکسن بالقوه کرونای دانشگاه آکسفورد را نهایی کرده است.

این غول تولید داروی بریتانیایی-سوئدی در اوایل هفته جاری اعلام کرد تاکنون ظرفیت تولید یک میلیارد دوز واکسن را تامین کرده که قرار است در سپتامبر ۲۰۲۰ تحویل داده شود.

این شرکت می‌گوید تاکنون بیش از یک میلیارد دلار از اداره پژوهش‌های پیشرفته بیومدیکال آمریکا برای تولید این واکسن که هنوز عملکردش ثابت نشده، دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آسترا زنکا» همچنین می‌گوید این شرکت قصد دارد قراردادهای بیشتری را در ماه‌های آینده به امضا برساند تا «اطمینان حاصل کند واکسن در سطح جهانی توزیع خواهد شد.»

آسترا زنکا می‌گوید واکسن جدید ویروس تنفسی کرونا «ای زِد دی ۱۲۲۲» نامیده خواهد شد.

پاسکال سوریو، مدیر استرا زنکا، در بیانیه‌ای گفت: «این اپیدمی یک فاجعه جهانی و چالشی برای همه بشریت است.»

«ما باید با همکاری با یکدیگر این ویروس را شکست دهیم در غیر اینصورت کووید-۱۹ همچنان به رنج مردم ادامه خواهد داد و پیامدی بلند مدت بر اقتصاد و جامعه در تمام کشورهای جهان خواهد داشت.» 

او افزود: «ما مفتخریم که در همکاری با دانشگاه آکسفورد کار پیشگامانه آن‌ها را تبدیل به دارویی می‌کنیم که می‌تواند در سطح جهانی تولید شود.» 

«از دولت‌های ایالات متحده و بریتانیا بخاطر حمایت‌‌هایشان در ارتباط با کشف و تولید این واکسن سپاسگزاریم.» 

«ما تمام تلاشمان را بکار خواهیم گرفت که این واکسن در اسرع وقت و در ظرفیتی هرچه بیشتر تولید شود.»

در اوایل ماه جاری، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفت اگر تلاش‌های دانشگاه آکسفورد در کشف واکسن کرونا نتیحه دهد، تا ۳۰ میلیون دوز آن می‌تواند تا ماه سپتامبر در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار گیرد.

او خطاب به مجلس عوام بریتانیا گفت: «اگر این واکسن موثر واقع شود، احتمالا نخستین واکسن کرونا در جهان خواهد بود. در آنصورت ما برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز این واکسن برای بریتانیا توافق کرده‌ایم.» 

باید خاطرنشان ساخت که هیچگونه تضمینی وجود ندارد که واکسن «ای زد دی ۱۲۲۲» موفقیت آمیز باشد. پیشتر دولت بریتانیا هشدار داده بود که ممکن است «هرگز واکسن کرونا کشف نشود.»

© The Independent

بیشتر از جهان