«راه‌حل نهایی» آیت‌الله و ویروس کرونا

حذف اسراییل از نقشه کدام‌ مسئله ایران را حل می‌کند و چه سودی برای مردم دارد؟

خامنه‌ای هیچ برنامه‌ای برای آزادی قدس نداشته، ندارد و نمی‌تواند داشته باشد-KFAR KILA, LEBANON

آیا ویروس کرونا سبب شد که تازه‌ترین نمایشنامه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران روی دست نویسنده‌اش بماند؟ مروری بر گفته‌ها و نوشته‌های آيت‌الله و دیگر مقامات تهران و مشاطه‌گران رژیم در این روزها نشان می‌دهد که آقای خامنه‌ای امیدوار بود در پایان ماه رمضان امسال پیام «آغاز پایان موجودیت اسراییل» را اعلام کند.

البته تم «پایان اسراییل» از چند دهه پیش در گفتمان خمینی‌گرایان جای مهمی داشته است. خود آقای خامنه‌ای نیز در بیش از ۱۰۰ سخنرانی و خطبه از این تم استفاده کرده است. ایشان حتی پیش‌بینی کرد که اسراییل در طی ۲۵ سال از صحنه تاریخ و جغرافیا حذف خواهد شد. به نظر می‌ٰرسد که با «شهادت» سردار قاسم سلیمانی، آقای خامنه‌ای با فشارهای داخلی و خارجی برای تیز کردن مواضع و شعارهای ضداسراییلی رژیم خود روبرو شد.

روزنامه کیهان که می‌گویند نظرات آیت‌الله را منعکس می‌کند. در یک سر مقاله طولانی در این هفته، مدعی شد که آزادی مسلمانان جهان بدون آزادی قدس ممکن نخواهد بود. کیهان نوشت: «صهیونیسم از نیل تا فرات به دولتی نیمه‌جان در تل‌آویو تبدیل شده است» و بدین سان پایان خود را در افق می‌بیند. کیهان می‌افزاید: «امروز، زمزمه پایان اسراییل در منازل و پادگان‌های تل آویو نیز بگوش می‌رسد. پروژه صهیونیسم تمام شده است.»

بازتاب این تصور کیهان را در پیام سردار محمد باقری، رییس ستاد جمهوری اسلامی، به‌مناسبت «روز جهانی قدس» می‌بینیم. باقری می‌گوید: «زمزمه پایان اسراییل در خیابان‌ها و پادگان‌های تل‌آویو بگوش می‌رسد. مرحله سرنوشت‌ساز آغاز شده است.» باقری می‌افزاید که آرزوی «امام خامنه‌ای» برای تاسیس یک دولت فلسطینی «از نهر تا بحر» در آستانه تحقق است.

همین مضمون را در آنچه «آخرین نامه شهید سردار قاسم سلیمانی» که در تهران منتشر شده است، می‌یابیم. در این نامه، خطاب به فرمانده یکی از گروه‌های مسلح حماس، می‌خوانیم که «آزادی فلسطین دفاع از اسلام است» و هر کس در راه آزادی قدس نکوشد، مسلمان نیست. سلیمانی، مانند باقری، می‌پندارد که «زنگ مرگ صهیونیسم به صدا در آمده» و می‌افزاید: «آرزویم شهادت در راه فلسطین است.»

شبیه همین تصورات را در گفته‌های آيت‌الله محسن اراکی، دبیر شورای تقریب مذاهب اسلامی، می‌توان یافت. او مدعی است که امت اسلام در سراسر جهان منتظر اوامر «امام خامنه‌ای» برای آزاد کردن قدس (اورشلیم) است.

گروهی که خود را «مسلمانان نیجریه برای آزادی قدس» می‌خواند، نیز خواستار اعلام برنامه آقای خامنه‌ای برای پس گرفتن قدس است. در بیانیه این گروه می‌خوانیم که وقت آن رسیده است که «رهبر معظم» اعلام کند چگونه می‌خواهد «قدس» را از چنگال صهیونیست‌ها بیرون‌ آورد. همین خواست را در سخنان موسی قربانف، رییس اهل بیت در روسیه، منعکس می‌بینیم. قربانف، در پیام خود به خامنه‌ای، می‌گوید: «مسلمانان جهان در انتظار اعلام نقشه راه برای آزادی قدس از سوی رهبر معظم انقلاب هستند.»

خود آقای خامنه‌ای با انتشار پوستری به‌مناسبت «روز جهانی قدس» این نوع انتظارات را تشویق کرده است. شعار پوستر ایشان صریح است: فلسطین آزاد خواهد شد، راه حل نهایی، مقاومت رفراندوم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجانیوز، یکی از جایگاه‌های خبری سپاه پاسدارن، مژده می‌دهد که «اسراییل در ضعیف‌ترین موقعیت قرار دارد» و «آزادی قدس» خون بهای سردار شهید سلیمانی خواهد بود. این گفته سلیمانی که آرزو دارد در راه آزادی قدس و نه در راه دفاع از ایران، شهید شود و نشان می‌دهد که «آزادی قدس» دست کم از نظر رجانیوز، الویت برتر جمهوری اسلامی است.

متاسفانه، البته از دید آقای خامنه‌ای و هواداران ایشان، روز جهانی قدس امسال در نسخه مینیاتوری برگزار شد. حتی در داخل ایران، خبری از راه‌پیمایی «باشکوه» و البته ساختگی نخواهد بود. حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، گفته بود که به درخواست سپاه پاسدارن برای «نوعی بزرگداشت روز جهانی قدس» تن می‌دهد. این «نوعی بزرگداشت» به شکل رژه اتومبیل‌های سپاه در تهران در نظر گرفته شده بود که منتفی شد.

با تمسک به «خطر ویروس کرونا» راه‌پیمایی‌های «روز جهانی قدس» در سراسر جهان لغو شده است؛ اما ویروس کرونا، شاید تنها دلیل لغو راه پیمایی‌ها نباشد. آقای مسعود شجره، هماهنگ‌کننده مراسم «قدس» که در لندن اقامت دارد، می‌گوید: متاسفانه برخی از شخصیت‌ها وسازمان‌های اسلامی در برابر فلسطین سکوت می‌کنند و به مواضع صهیونیستی نزدیک شده‌اند. با کنار گذاشتن جرمی کوربین از رهبری حزب کارگر بریتانیا، گروه‌های چپ‌گرا در لندن از شرکت در مراسم «روز قدس» عذر خواسته‌اند. گروه «ضد جنگ» که مرکب از فعالان ضدآمریکایی در بریتانیاست، نیر خود را کنار کشیده است. شجره می‌گوید تنها از موزانبیک، فنلاند، زلاندنو و آفریقای جنوبی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

بدین سان، تنها امید آقای خامنه‌ای این است که حزب‌الله لبنان بار دیگر خودی نشان می‌دهد و پوچی نظر ایشان را در مورد «الویت آزادی قدس» تا حدی بپوشاند.

اندی ٰژرفش در حال و هوای ایران امروز به سادگی نشان می‌دهد که «آزادی قدس» که البته هرگز تعریف نشده است، جزو «اولویت»‌های مردم ایران نیست چه رسد به اینکه، به ادعای اسماعیل شعبانف، مشاور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، برترین اولویت ایرانیان باشد.

آقای خامنه‌ای، قرار است در سخنرانی ویژه خود به مناسبت پایان رمضان، مسئله «آزادی قدس» را مطرح کند و «راه‌حل نهایی» موردنظرش را در معرض داوری عمومی بگذارد.  به‌احتمال‌قوی، آیت‌الله در چرخه شعارهای فرسوده رژیم خود باقی خواهد ماند. او هیچ برنامه‌ای برای «آزادی قدس» نداشته و ندارد و نمی‌تواند داشته باشد. اگر نازی‌های آلمان هیتلری از «راه‌حل نهایی» سخن می‌گفتند، وسایل لازم برای جنایت بزرگ خود را در دسترس داشتند؛ اما آقای خامنه‌ای اکنون سرکرده رژیمی است که مطرود مردم ایران است و دغدغه‌ای جز حفظ خویش ندارد. بدین‌سان، شعارهای توخالی اما تحریک‌آمیز از نوع «راه‌حل نهایی» تنها می‌تواند ایران را به ماجراهای خطرناکی بکشاند که به‌هیچ‌روی به ایران، به‌عنوان یک ملت – کشور مربوط نمی‌شود.

چه کسی تصمیم گرفته است که نابودی اسراییل باید «اولویت» ما باشد؟  این مطلب در کدام انتخابات به رأی مردم گذاشته‌شده است و در کدام مجلس یا کدام محفل و مرجع توده‌ای یا حتی آکادمیک بررسی‌شده است؟ مگر می‌شود یک روحانی خودبزرگ‌بین، یک روز صبح از خواب برخیزد و «اولویت» تمامی یک ملت را بدون هیچ‌گونه مشورت و نظرخواهی از آن ملت، تعیین کند؟

از این گذشته، آقای خامنه‌ای باید بگوید نابودی اسراییل را به چه صورتی تحقق خواهد بخشید. آیا ایران با اسراییل به جنگ خواهد رفت؟ نقش اعراب که در سناریو آقای خامنه‌ای محدود است به کف زدن برای ایشان، چه خواهد بود؟ ایرانیان، به فرضی که همگی خواستار جنگ با اسراییل باشند که به‌هیچ‌وجه نیستند، تنها پنج درصد از امت اسلام را تشکیل می‌دهند. آیا ۹۵ درصد باقی‌مانده رهبری آقای خامنه‌ای را پذیرفته‌اند؟

مشاور آقای پوتین می‌گوید، «آزادی قدس» اولویت است. بسیار خوب، آیا آقای خامنه‌ای اطمینان دارد که در صورت کشاندن ایران به جنگ با اسراییل، از حمایت روسیه برخورد خواهد شد؟ فراموش نکنیم که هم‌اکنون روسیه حاضر نیست با پوشش هوایی از کشته‌‌شدن ایرانیان در پایگاه‌های جمهوری اسلامی، زیر‌آتش نیروی هوایی اسراییل، جلوگیری کند. در شرایطی که آقای خامنه‌ای نمی‌تواند جان افراد خود را در سوریه حفظ کند، چگونه می‌خواهد «راه‌حل نهایی» موعود را تحقق بخشد؟

از همه مهم‌تر، آقای خامنه‌ای هرگز نگفته است که حذف اسراییل از نقشه دقیقاً کدام‌یک از مسائل ایران امروز را حل خواهد کرد و دقیقاً چه سودی برای مردم ایران خواهد داشت. ایشان هرگز نگفته است چون هرگز نمی‌تواند بگوید. آیت‌الله به‌خوبی می‌داند که شعارهای توخالی تنها هواداران رو به کاهش نظام اسلامی را می‌فریبد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه