درز نامه محرمانه وزارت دفاع آمریکا؛ کرونا تا یک‌سال دیگر هست

در این نامه پیش‌بینی شده واکسن کرونا تا تابستان سال آینده تولید نمی‌شود

وزارت دفاع پیش‌بینی می‌کند که موج‌های متعدد بیماری با گسترش آنفلوانزای فصلی همراه خواهد شد- REUTERS/Andrew Kelly/File Photo

پیش‌نویس یک سند غیررسمی وزارت دفاع آمریکا حاکی از آن است ک ایالات‌متحده باید انتظار داشته باشد که همه‌گیری کرونا تا تابستان سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

این سند وزارت دفاع که به دست تارنمای «تاسک اند پِرپوز» رسیده، به ارتش ایالات‌متحده توصیه می‌کند خود را دستکم تا تابستان ۲۰۲۱ برای «ادامه» همه‌گیری جهانی کووید‌۱۹ بدون وجود «واکسنی مؤثر» آماده کنند. 

این نامه که از جانب مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نوشته شده اما امضاء و نهایی نشده است، علیه هرگونه ساده‌انگاری که ویروس به‌آسانی از میان خواهد رفت، هشدار داده است: «با توجه به ‌احتمال بسیار بازگشت کووید۱۹، راه درازی در پیش داریم.»

این نامه می‌افزاید: «به همین دلیل باید اکنون توجهمان را روی از سرگیری مأموریت‌های خطیر، افزایش فعالیت‌ها و آمادگی لازم برای مقابله با کووید۱۹ در صورت موج دیگری از اپیدمی در اواخر سال جاری، متمرکز کنیم.»

این آمادگی احتمالاً شامل استقرار مجدد نیروها در مواضع داخلی و بین‌المللی و تأمین تدارکات با سرعت بیشتر در فصل تابستان است. 

تارنمای «تاسک اند پرپوز» می‌گوید این نامه توسط کِنِت راپوانو، دستیار وزیر دفاع در امور دفاع داخلی و امنیت جهانی آماده‌شده و نسخه به‌روز شده راهنمای آقای اسپر است که در روز اول ماه آوریل منتشرشده بود. 

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت این سند جدید نیز کهنه ‌شده است. درواقع، یک منبع اطلاعاتی به این تارنما گفت این نامه از اوایل ماه مه برای نظرخواهی در میان شاخه‌های مختلف ارتش منتشرشده بوده است. هنوز روشن نیست که شخص آقای اسپر از محتوای این نامه مطلع بوده است یا نه.

منابع وزارت دفاع به نشریه «هیل» گفته‌اند تفاسیر دیگری با ادبیاتی مشابه با نامه‌ای که نشت شده وجود دارد، اما هیچ‌یک از آن‌ها به تصویب نرسیده‌اند. گفته می‌شود طرح‌های دیگری برای ادامه استراتژی‌های تابستان ۲۰۲۰ مورد مذاکره مقامات ارشد وزارت دفاع قرارگرفته اما هیچ‌یک نهایی نشده است.

در نامه »لو رفته» وزارت دفاع آمده: «تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که ما در ماه‌های آینده در شرایط ادامه اپیدمی کووید۱۹ قرار خواهیم داشت. این شرایط احتمالاً تا دستیابی به مصونیت‌های گسترده از طریق واکسیناسیون در برابر ابتلا به بیماری ادامه خواهد یافت.»

وزارت دفاع پیش‌بینی می‌کند که واکسن کووید۱۹ تا تابستان سال آینده تولید نخواهد شد و افزون بر این موج‌های متعدد بیماری با گسترش آنفلوانزای فصلی همراه خواهد شد. در این نامه آمده تجهیزات حفاظت شخصی در بیمارستان‌ها همچنان با کمبود روبه‌رو خواهد بود، تست‌های کرونا از میان رفتن ویروس را تضمین نخواهد کرد و نیاز به ردیابی گسترده و نظارت بر اوضاع همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه اما آقای اسپر گفت وزارت دفاع «تا آخر سال جاری مقدار واکسن لازم را در میزانی گسترده در اختیار شهروندان آمریکا و شرکایمان در جهان خواهد گذاشت.»

به دنبال اظهارات آقای اسپر، یک سخنگوی وزارت دفاع گفت تاریخ پایان سال جاری «یک هدف» است و کارشناسان معتقدند که حتی اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، دستکم ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید تا واکسن کرونا در اختیار عموم قرار گیرد.