ماسک‌های دست‌ساز می‌تواند به محدود کردن انتشار کووید۱۹ کمک کنند 

ماسک‌ها در جلوگیری از فرار ذرات مایع آغشته به ویروس موثر عمل کردند

نتایج نشان داد که زدن ماسک یا پوشاندن دهان و بینی می‌تواند فاصله طی شده توسط بازدم را تا ۹۰ درصد کاهش دهد - REUTERS/David W Cerny

یک تحقیق جدید می‌گوید زدن ماسک صورت خانگی، می‌تواند به کاهش انتشار ویروس کرونا کمک کند. 

دانشگاه ادینبرو، هفت نوع ماسک صورت را مورد آزمایش و بررسی قرار داد از جمله ماسک جراحی، ماسک درجه ۹۵، شيلد محافظ صورت در دو نوع سبک و پیشرفته، و ماسک‌های دست‌دوز خانگی. 

دانشمندان تحقیقاتشان را از افراد با ماسک‌های گوناگون و در حالت‌های ایستاده و نشسته و همچنین از طریق مانکن متصل به دستگاه شبیه‌ساز عطسه انجام دادند. 

همچنین نوع خاصی از تصویربرداری به دانشمندان امکان داد تا فاصله و مسیر طی شده ذرات هوا بر اثر عطسه یا تنفس شدید فرد را اندازه بگیرند. 

نتایج نشان داد که زدن ماسک یا پوشاندن دهان و بینی می‌تواند فاصله طی شده توسط بازدم را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که نفس می‌تواند حاوی قطرات ریز آب باشد، که برخی ممکن است آلوده به ویروس باشند، به گفته دانشمندان زدن هرگونه ماسکی که صورت را بپوشاند در مهار کووید۱۹ نقش حیاتی بازی می‌کند. 

دکتر فلیسیتی مهندیل، جراح مرکز بهداشت جهانی در موسسه آشر دانشگاه ادینبرو گفت:‌ «دیدن این که ماسک‌های خانگی به اندازه ماسک‌های جراحی در توقف حرکت مستقیم بازدم موثر است، بسیار جالب و اطمینان‌بخش بود.»

او گفت: «معنایش این است که برخی ماسک‌های دست‌ساز می‌تواند به جلوگیری از آلوده شدن مردم توسط فرد مبتلا کمک کند.» 

با این حال تیم دانشمندان این دانشگاه هشدار دادند که برخی ماسک‌ها ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کنند. 

شهردار لندن در توییتی نوشت:‌

وقتی حفظ فاصله ایمنی با دیگران ممکن نیست، مثلا در وسائل حمل و نقل عمومی، لطفا برای حفاظت از خود و دیگران ماسک غیرپزشکی بزنید. این پیام را با دوستان و خانواده خود در میان بگذارید. 

ماسک های جراحی و ماسک‌های دست‌ساز مورد آزمایش، در محدود ساختن جریان بازدم و هوای تنفسی به سمت جلو موثر شناخته شدند، اما این ماسک‌ها موجب تشکیل فشار هوا و خروج پرفشار بازدم از درزهای کناری و عقبی می‌شوند. 

به گفته تیم تحقیقاتی تنها ماسک‌هایی که به شکل فشرده روی صورت قرار می‌گیرند در جلوگیری از فرار ذرات مایع آغشته به ویروس موثر عمل کردند. 

دکتر ایگنازیو وصولا، از دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبرو که هماهنگ‌کننده پروژه است گفت:‌ «شخصا از تاثیر داشتن تمامی این ماسک‌های پوشاننده صورت تعجب کردم.

ولی ما متوجه شدیم که برخی از پوشانننده‌های صورت اجازه می‌دهند که جت هوای پرفشار، به سوی کناره‌ها یا سمت عقب جریان یابد که مردم در موردش مطلع نیستند و ممکن است برای دیگران خطر عمده در پی داشته باشد.»

دکتر مهندیل افزود: «جت‌های هوای به سمت عقب به این معنی است که اگر ماسک زده‌اید و عطسه‌تان گرفته، باید قبل از این که سرتان را برگردانید حواستان باشد و دقت کنید که آیا کسی که ماسک زده در کنار یا پشت سر شما ایستاده یا نه.» 

دانشگاه ادینبرو می‌گوید این یافته‌ها می تواند راهنمایی های رسمی درباره زدن ماسک را بهبود داده و به مهار ویروس کرونا کمک کند. 

در حال حاضر به  مردم در انگلیس و شمال ایرلند توصیه شده که در وسائل نقلیه عمومی و فضاهای بسته داخلی ماسک بزنند، اما دولت هنوز هیچ تدابیر اجباری را وضع نکرده است. 

توصیه بهداشت عمومی در ویلز این است که زدن ماسک یک تصمیم شخصی است و اسکاتلند گفته منافع ماسک «محدود» است. 

می‌توانید درباره درست کردن ماسک در خانه و با استفاده از وسایلی که در اختیار دارید، در اینجا اطلاعات بیشتری به دست آورید. 

بیشتر از زندگی