کرونا تولید گاز دی اکسید کربن را به پائین‌ترین حد در ۱۴ سال اخیر رساند

در برخی کشورها این کاهش در اوج قرنطینه تا ۲۶ درصد میانگین معمول آن بوده است

میزان گاز دی اکسید کربن می تواند تا ۷ درصد در سال جاری کاهش یابد- Frederic J. BROWN / AFP

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که میزان گاز دی اکسید کربن در جو کره زمین به خاطر قرنطینه جهانی منتج از بحران ویروس کرونا، ۱۷ درصد کاهش یافته است. 

این گزارش که در نشریه «نِیچِر کلایمِت چِنج» (تغییر اقلیمی طبیعت) منتشر شده نشان می دهد که مقدار تولید گاز دی اکسید کربن در روز ۷ ماه آوریل، موقتا به میزان تولید آن در سال ۲۰۰۶ رسیده است.

این نخستین مطالعه قاطع در مورد سطح تولید دی اکسید کربن در جهان در سال جاری است که شامل میزان مصرف سوخت و ردیابی خودروها در ۶۹ کشور جهان، ۵۰ ایالت آمریکا، ۳۰ استان چین، ۶ بخش اقتصاد و ۳ مرحله قرنطینه است.

این گزارش می گوید با توجه به محدودیت های جاری و مقررات حفظ فاصله اجتماعی در جریان همه‌گیری کرونا، میزان گاز دی اکسید کربن می تواند تا ۷ درصد در سال جاری کاهش یابد.

این افت چشمگیر، بزرگترین کاهش در تولیدات گاز دی اکسید کربن از هنگام ضبط سابقه های مربوط به آن است.

بنا به این گزارش، درسال ۲۰۱۹ جهان با استفاده از سوخت فسیلی و تولید سیمان، روزانه ۱۰۰ میلیون تن گاز دی اکسید کربن تولید کرده است.

در اوایل آوریل ۲۰۲۰، تولیدات گاز دی اکسید کربن به ۸۳ میلیون تن کاهش یافت. در برخی کشورها این کاهش در اوج قرنطینه تا ۲۶ درصد میانگین معمول آن بوده است.

اگر شرایط پیش از قرنطینه بار دیگر تا اوایل ماه ژوئن برقرار شود، بازهم مقدار تولید گاز دی اکسید کربن در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۹ چهاردرصد کمتر خواهد بود که هرچند اندک است اما بیشترین مقدار افت آن در یکسال پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

سال گذشته، سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای کنترل افزایش دمای کره زمین در ۲ درجه سانتیگراد، میزان تولید گاز دی اکسید کربن باید سالیانه ۲.۷ درصد و برای متوقف کردن افزایش دما در زیر ۱.۵ درجه، ۷.۶ درصد کاهش یابد. 

کورین لوِ کوِرِه، مولف اصلی این گزارش از دانشگاه «ایست اَنگلیا» می گوید: «قرنطینه عمومی به تغییر روند مصرف سوخت و تولید گاز دی اکسید کربن منجر شده است.»

«این افت شدید احتمالا موقتی خواهد بود زیرا معرف تغییرات بنیادی در اقتصاد، وسائل نقلیه و سیستم های سوخت نیست.»

داده های پیشین آژانس بین المللی انرژی در مورد گاز کربن نیز حاکی از افت چشمگیر میزان تولید این گاز بوده است.

چین و پس از آن ایالات متحده، اروپا و هند بیشترین میزان کاهش دی اکسید کربن را داشته اند.

در کشورهایی که با سخت ترین مقررات قرنطینه رو به رو بوده اند، میزان تولید دی اکسید کربن در ماه آوریل تا ۷۵ درصد کاهش داشته است. گاز کربن تولید شده توسط وسائل نقلیه ۵۰ درصد و تاسیسات تولید انرژی ۱۵ درصد کمتر از گذشته بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی اکسید کربن تولید شده در صنایع مختلف ۳۵ درصد افت داشته است، اما نبود داده ها، این آمار را از قطعیت دور می کند. ولی در مقابل، گاز دی اکسید کربن تولید شده از واحد های مسکونی ۵ درصد افزایش نشان می دهد. 

گلن پیترز، از مرکز بین المللی تحقیقات اقلیمی نروژ، «سیسِرو»، که در این پژوهش شرکت داشته می گوید: «بی تردید، میزان افت گاز دی اکسید کربن به دلیل شیوع کووید ۱۹ بیسابقه خواهد بود. اما آنچه محرز نیست این است که اقتصاد چگونه در أواخر سال جاری و در سال آینده جهش خواهد کرد.»  

«با بازگشت کشورها و صنایع مختلف به کار، روشن نیست که آیا سطح فعالیت ها به میزان پیشین باز خواهد گشت یا ما شاهد تغییر دائمی عملکردها خواهیم بود.»

پیامد های محیط زیستی قرنطینه های مرتبط به ویروس کرونا، همچنین به کاهش شدید آلاینده دی اکسید نیتروژن (ان اوُ ۲) منجر شده که توسط وسائل نقلیه، هواپیماها و دیگر موتورهای احتراقی تولید می شود.

تصاویری که توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده، نشان می دهد میزان دی اکسید نیتروژن نسبت به سال ۲۰۱۹ به گونه ای چشمگیر کاهش یافته است.

گزارش های بیشتر از خبرگزاری ها

بیشتر از جهان