پیشنهاد هفته کاری چهار روزه در نیوزیلند

نخست‌وزیر نیوزیلند بابت نحوه مدیریت دولتش در مقابله با کرونا مورد تحسین قرار گرفته است

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند- MARK MITCHELL / POOL / AFP

در حالی که مشاغل و کسب و کارها در نیوزیلند پس از هشت هفته قرنطینه به علت ویروس کرونا بازگشایی می‌شوند، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور گفته، چهار روز کار در هفته می‌تواند اقتصاد را احیاء و به کارکنان برای حفظ تعادل میان کار و زندگی کمک کند.

خانم آردرن که بابت نحوه مدیریت دولتش با اپیدمی عالمگیر مورد تحسین قرار گرفته، گفته با داشتن هفته کاری کوتاه‌تر و تعطیلات رسمی بیشتر به منظور تشویق گردشگری، شاید بتوان به رشد ضروری اقتصاد کشور در هفته‌های آینده کمک کرد. 

خانم آردرن در ویدیویی ضبط شده در روتورو، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در «نورت آیلند»، گفته ما از انعطاف دورکاری در دوران اپیدمی جهانی کووید۱۹ بسیار آموخته‌ایم. 

او در یک برنامه زنده فیسبوکی اظهار داشت: «شنیده‌ام خیلی از مردم می‌گویند ما باید هفته کاری چهار روزه داشته باشیم. در نهایت این موضوع واقعا به خود کارفرمایان و کارمندان مربوط است. اما همان طور که گفته‌ام ما چیزهای زیادی راجع به کووید۱۹ یاد گرفته‌ایم و می‌دانیم انعطاف‌پذیری هنگام دورکاری، موجب کارآمدی افراد می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر نیوزیلند در ادامه افزود: «من واقعا همه را تشویق می‌کنم به این موضوع فکر کنند. اگر شما کارفرما هستید و برایتان مقدور است، دورکاری کنید. اگر چنین روشی با کسب و کار شما همخوانی دارد، راجع به آن فکر کنید، چرا که مسلما به صنعت گردشگری در سراسر کشور کمک خواهد کرد.»

بر اساس آمار رسمی دولت، گردشگری برای اقتصاد نیوزیلند حیاتی بوده و حدود ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. از هر هشت نیوزیلندی، یک نفر در این بخش کار می‌کند. صنعتی که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸ میلیارد پوند برای این کشور درآمد داشته است. 

نیوزیلند هفته پیش قرنطینه سراسری خود را لغو کرد، در حالی که به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، این کشور تنها ۱۵۵۳ مورد ابتلا به کووید۱۹ و ۲۱ جان باخته داشته است.  

در پی کاهش سطح هشدار ویروس کرونا به «سطح ۲» از سوی دولت در اوایل ماه مه میلادی، مدارس از روز دوشنبه گذشته بازگشایی شده و دانش آموزان به کلاس‌های درس برگشته‌اند. 

در حالی که محدودیت‌های قرنطینه کاهش یافته، اما مرزهای نیوزیلند که از ۲۳ ماه مارس گذشته بسته شد، فعلا به روی گردشگران و مسافران خارجی مسدود می‌ماند. 

وزارت مهاجرت نیوزیلند، در دستورالعمل جدید خود که در روز ۱۳ ماه می منتشر کرده، گفته مرزها باز نخواهند شد مگر آنکه مدیر کل اداره بهداشت «متقاعد شود که خطر ورود مبتلایان به ویروس از خارج، به طور چشمگیری کاهش یافته است». 

طبق مقررات اعلام شده، ویزای کار، تحصیل و یا گردشگری آن دسته از کسانی که قبل از تاریخ دوم آوریل مقیم این کشور بوده‌اند، به طور اتوماتیک تمدید خواهد شد. وزارت مهاجرت همچنین افزوده درخواست ویزای کسانی که هم اکنون در این کشور به سر می‌برند، بر متقاضیانی که خارج از نیوزیلند هستند، اولویت دارد. چیزی که کار را برای بریتانیایی هایی که قصد داشتند به منظور کار یا سفر به نیوزیلند مهاجرت کنند، دشوار کرده است. 

طبق آمار رسمی، قبل از شروع قرنطینه نیوزیلند حدود ۲۰ هزار شهروند بریتانیا به این کشور سفر کرده و یا آنجا زندگی و کار می‌کردند که بسیاری از آنها به دنبال اپیدمی جهانی، به بریتانیا بازگشتند.        

© The Independent

بیشتر از جهان