تشدید جنگ سایبری میان ایران و اسرائیل

حمله سایبری به شبکه آب‌رسانی اسرائیل، منجر به افزایش نگرانی تل‌آویو شده است

تهران و تل‌آویو مسئولیت حمله سایبری به جانب مقابل را بر عهده نگرفتند. عكس از:  AFP

پس از گذشته حدود سه هفته از حمله سایبری به شبکه آب‌رسانی اسرائیل و متهم کردن ایران به راه‌اندازی این حمله، تل‌آویو، سرانجام تاسیسات آبی و جاده‌ای بندر شهید رجایی را هدف حمله سایبری قرار داد و تنش میان تهران و تل‌آویو در فضای مجازی شدت گرفت.

به رغم این‌که هیچ یک از جانبین تا هنوز مسئولیت حمله به طرف مقابل را  بر عهده نگرفته است، اما رسانه‌های خارجی اعلام کردند که حملات یادشده از سوی اسرائیل و ایران راه اندازی شده است. مقامات اسرائیلی در اواخر ماه آوریل گذشته هشدار دادند که حمله به شبکه آب‌رسانی اسرائیل، تهران و تل‌آویو را وارد مرحله جدیدی از جنگ سایبری می‌کند و بعید نیست که پیامدهای این تنش به یک جنگ سایبری جهانی تبدیل شود.

در همین راستا، اریک برپینگ، عضو سابق «شاباک» و یکی از کارشناسان امنیتی سایبری اسرائیل گفت: حملات سایبری اخیر حاکی از تلاش‌های بسیار ایران برای نفوذ در سیستم عامل های اسرائیل است و این امر نشان می‌دهد که جنگ سایبری میان تهران و تل‌آویو در حال اوج‌گیری است و پیامدهای این تنش می‌تواند برای بسیاری از کشورها از جمله برای ایالات‌متحده نگران کنند باشد. این کارشناس اسرائیلی در حالی اشاره به تشدید جنگ سایبری میان تهران و تل‌آویو کرد که هنوز بندر شهید رجایی هدف حمله سایبری اسرائیل قرار نگرفته بود، مسئله‌ای که نشان می‌دهد اسرائیل در اغلب موارد زمانی پرده از جزئیات حمله جانب مقابل بر‌می‌دارد که برای حمله متقابل آماده کامل گرفته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پس از انتشار خبر حمله سایبری به تاسیسات آبی و جاده‌ای بندر شهید رجایی، در روزنامه واشنگتن‌پست، سرویس‌های امنیتی اسرائیل دستورالعمل هایی را به مقامات و کارگران در تأسیسات حیاتی که در معرض حملات سایبری احتمالی ایران قرار داشت صادر کرده و هشدار دادند که ایران ممکن است دست به حمله‌ای دیگری بزند. سپس تل‌آویو ضمن اعلام حالت اضطراری، روز سه‌شنبه گذشته به پرسنل پدافند سایبری دستور داد از تمام گزینه‌های بازدارنده برای جلوگیری از حملات سایبری ایران استفاده کنند و هیچ پرونده ناشناسی را باز نکنند.

در همین‌‌حال، عاموس یادلین، رئیس سابق ارتش اسرائیل گفت که حمله سایبری به تاسیسات آبی و جاده‌ای بندر شهید رجایی، پاسخی به حمله‌ای سایبری اخیر ایران به تأسیسات آب در اسرائیل بود. وی افزود: البته جنگ سایبری، بعد مهم دیگری را در ابعاد جنگ‌های زمینی، دریایی و هوایی افروده است و خطرات ناشی از این جنگ می‌تواند به شدت نگران کننده باشد. عاموس گفت: شکی نیست که حملات هوایی ارتش اسرائیل، ایران را در سوریه متحمل خسارت‌های بسیاری کرده است، بنابر این، تهران سعی می‌کند با استفاده از روش جنگ سایبری، به اسرائیل واکنش نشان دهد. از سوی دیگر، حمله سایبری اسرائیل به تاسیسات آبی و جاده‌ای بندر شهید رجایی، هشداری برای تهران است تا از این پس، بخش‌های غیر نظامی را درگیر جنگ نکند.

در همین‌حال، گزارش‌های منتشر شده است که نشان می‌دهد حمله سایبری اخیر ایران توانسته است در سیستم شبکه آب‌رسانی اسرائیل اختلال ایجاد کرده و برخی از دستگاه‌ها را غیر‌فعال کند و از کنترل کاربران خارج کند، اما مسئولان شبکه آب‌رسانی اسرائیل توانستند پیش از آن‌که اختلال ایجاد شده در سیستم منجر به خسارت قابل توجهی شود، آن را شناسایی کرده و خنثی کنند.

در پیوند به انگیزه این حمله، اریک برپینگ، عضو سابق «شاباک» و یکی از کارشناسان امنیتی سایبری اسرائیل عقیده دارد که تهران از سال‌ها بدین سو در صدد انتقام‌جویی از اسرائیل است و سعی می‌کند در واکنش به حملات ارتش اسرائیل به مواضع ایران در سوریه، اسرائیل را مجازات کند. بنابر این، به نظر می‌رسد که حملات سایبری اخیر بخشی از همین استراتژی باشد. البته جنگ سایبری نه تنها هزینه‌ای نداشته بلکه می‌تواند بدون این‌که خطری را در پی داشته باشد به تأسیسات جانب مقابل آسیب برساند، علاوه بر آن‌که در بسیاری از موارد، شناسایی منبع حمله نیز دشوار است.

وی افزود: حملات سایبری می‌تواند منجر به وقوع خطرات بسیاری شود، به گونه‌ای مثال غیر فعال کردن چراغ‌های راهنما در جاده‌ها و خیابان‌ها منجر به اتفاق افتادن حوادث ناگواری همچون برخورد وسایل نقلیه می‌شود و حمله به سیستم مراقبت پروازها در فرودگاه‌ها اختلال و آشفتگی ایجاد می‌کند، افزون برآن، این گونه حملات می‌تواند در تمام عرصه‌ها به ویژه در نیروگاه‌های برق و کارخانجات تولید مواد شیمایی عواقب فاجعه‌باری در پی داشته باشد.

اریک برپینگ، عضو سابق «شاباک» از تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی خواست هرچه عاجل در صدد اتخاذ اقدامات جدی و پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از انجام چنین حملاتی از سوی ایران و متحدان آن شوند، زیرا به نظر می‌رسد که اسرائیل و ایران در آستانه ورود به مرحله‌ای جدیدی از جنگ در فضای مجازی شده اند که می‌تواند عواقب وخیم و فاجعه‌باری را در پی داشته باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia