عامل دولتی در گزارش انفجارهای فجیره به شورای امنیت

فرمانده ارشد سنتکام: ایران در محاسبه های خود بازنگری کرده است

AFP

همانگونه که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در سفر اخیر به ابوظبی وعده داده بود، نتیجه تحقیقات و اسناد مربوط به مین گذاری در چهار نفتکش در بندر فجیره، روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نروژ که نفتکش های شان در جریان انفجارهای 22 اردیبهشت(12 می)، در سواحل امارات در دریای عمان آسیب دید، در این گزارش اعلام کرده اند که یک «عامل دولتی» پشت این عملیات ماهرانه و هماهنگ بوده که با توجه به پیچیدگی به منابع ویژه ای نیاز داشته است.

در این گزارش آمده است:«انفجار نفتکش ها به قایق های تندرو و غواصان حرفه ای نیاز داشته تا مین های مغناطیسی را به گونه ای به نفتکش ها وصل کنند که آسیب جزئی ببینند، اما غرق نشوند و چند تیم مهاجم با هماهنگی با یکدیگر این عملیات را در یک ساعت انجام داده است.»

باوجود اینکه برخی مقامات آمریکایی و پنتاگون در ماجرای انفجار نفتکش ها انگشت اتهام خود را به سوی تهران نشانه رفتند، در گزارش ارایه شده به سازمان ملل نامی از ایران برده نشده است. البته عبدالله معلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل به طور مستقیم ایران را مسئول این حمله ها دانسته است. بولتون نیز پیش از این گفته بود به احتمال قریب به یقین، مین های متعلق به ایران عامل انفجارها بوده اند. شرکت بیمه نروژی هم قبلا همین ادعا را مطرح کرده بود. البته ایران در یک ماه گذشته همواره این اتهام ها را رد کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به گزارش هایی که ادعا می کند، مقامات آمریکایی با توجه به گزارش موساد ایران را به انفجار این نفتکش ها متهم کرده اند، روز چهارشنبه در توییتر خود نوشت: «این بار موساد در مورد دست داشتن ایران در انفجارهای خرابکارانه فجیره اقدام به سناریوسازی کرده است. من قبلا در مورد چنین اتفاق هایی و استفاده از حربه پرچم دروغین هشدار داده بودم.»

ماجرای قایق های موشک بر

ایالات متحده آمریکا دو ماه پیش نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد و ضمن تمدید نکردن معافیت از تحریم های نفتی برای مشتریان ایران، محدودیت هایی در معافیت از تحریم های هسته ای علیه ایران ایجاد کرد. پس از آن تنش ها بین تهران و واشینگتن افزایش یافت و ایران نیز در اقدامی متقابل نیروهای آمریکایی در منطقه را تروریست خطاب کرد و تعهدات خود را نسبت به برجام کاهش داد. پس از حمله به تانکرها در بندر فجیره، سریالی از حمله پهپادی حوثی ها به ایستگاه پمپاژ نفت در عربستان اتفاق افتاد و موشکی هم به یک و نیم کیلومتری سفارت آمریکا در بغداد در منطقه سبز برخورد کرد.

اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن  به خلیج فارس به همراه بمب افکن های B-52 که در پایگاه هوایی قطر فرود آمدند، بحران را به اوج رساند. مقامات آمریکایی دلیل این لشگرکشی  را تهدید «عمیق و جدی» از سوی ایران توصیف کرده و به طور روشن به قایق های مشکوک شناور روی آب اشاره کردند که بار آنها موشک بوده است. ظریف در گفت و گوی اخیر با ای بی سی با اشاره به ماجرای این قایق ها گفت:«ایران حق دارد برای اهداف دفاعی روی هر جایی که می خواهد موشک بگذارد و تشخیص داده که موشک ها را روی قایق سوار کند.» یک مقام دفاعی آمریکا نیز در واکنش به این اظهارات ظریف به ای بی سی گفت:«دلیل منطقی وجود ندارد که موشک های کروز روی قایق های کوچک غیر نظامی قرار بگیرند، مگر اینکه اهدف تهاجمی داشته باشند.

هرچند ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا)، اکنون می گوید، ایران باتوجه به تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس از موضع خود عقب نشینی کرده و در محاسبات اش بازنگری کرده، کشورهای عرب منطقه همچنان نگران ریسک هایی هستند که در نتیجه بحران پدید آمده بین ایران و آمریکا، منافع آنها را تهدید می کند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در واکنش به این نگرانی های فزاینده، اخیرا دو نشست اضطراری در مکه را میزبانی کرد که در آن سران کشورهای عرب و مسلمان حاضر بودند. در بیانیه پایانی این نشست ها، اقدامات ایران تهدیدی برای امنیت منطقه، بازار نفت و دریانوردی توصیف شد. عربستان، امارات و نروژ در گزارش به شورای امنیت نیز نسبت به امنیت خطوط کشتریانی و ادامه صادرات نفت از این منطقه ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده اند که تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.