شواهد جدید از فاجعه هواپیمای اوکراینی: مسافران وحشت‌زده ایستاده بودند

«طرف ایرانی موبایل‌ و تبلت سرنشینان پرواز را از تیم تحقیق اوکراینی جمع‌آوری کرد»

در هنگام سانحه برای هواپیما مسافران در صورتی که کمبرند بسته باشند با صندلی‌های خود سقوط می‌کنند-AFP

با گذشت چهار ماه و نیم از سرنگوی پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین بر فراز تهران، رئیس موسسه تحقیقات پزشکی قانونی این کشور که زیر نظر وزارت دادگستری قرار دارد، جزئیات تازه‌ای از این فاجعه را فاش کرد: مسافرانی که وحشت‌زده از چیزی از روی صندلی‌های خود بلند شده بودند و گوشی‌های موبایل و تبلتی که احتمالا به دلیل نگرانی از پخش تصویری از سانحه توقیف شد.

نشریه گلوکوم به نقل از الکساندر رووین نوشت: «شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که مسافران این هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ پیش از برخورد دو موشک به هواپیما از روی صندلی‌های خود بلند شده بودند.»

او در ادامه به این روزنامه اوکراینی گفت: «زمانی که هواپیما بلند می‌شود، همه مسافران کمربندهای ایمنی را بسته‌اند. تا ارتفاع هشت هزار متری نمایشگر کمربند ایمنی خاموش نمی‌شود و بنابراین همه مسافران باید در حالی که کمربندهای ایمنی بسته است، روی صندلی‌های خود نشسته باشند.»

به گفته رئیس پزشکی قانونی اوکراین، این در حالی است که اجساد مسافران روی زمین و بدون صندلی‌ پیدا شده است. او در توضیح به این نکته اشاره می‌کند که در زمان سانحه برای هواپیما، در صورتی که مسافران کمربندها را بسته باشند، با صندلی‌هایشان سقوط می‌کنند و این مساله‌ای است که در مورد پرواز ۷۵۲ مطرح است.

رووین در ادامه به ای نکته اشاره می‌کند که مسافران در هواپیما از چیزی ترسیده بودند و به همین دلیل از جای خود بلند شده بودند. او به احتمال آتش‌سوزی در داخل هواپیما و بیرون آمدن دود سیاه از محفظه‌ها اشاره کرده است.

همه ۱۷۶ مسافر و خدمه این پرواز بامداد هجدهم دی‌ماه با اصابت دو موشک که از پدافند هوایی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی شلیک شده بود، جان باختند. این فاجعه در حالی روی داد که بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع، موشک‌های سپاه در جبهه‌ای دیگر پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را هدف گرفته بودند تا انتقام خون قاسم سلیمانی را بگیرند. فرمانده سابق سپاه قدس پنج روز قبل از آن در حمله پهپادهای آمریکایی در بغداد کشته شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات تهران تا سه روز برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی را تکذیب می‌کردند و سرانجام تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شدند. از سوی دیگر باوجود ادعای مقامات تهران در مورد تصمیم به تحویل جعبه سیاه این هواپیما به کشور ثالث (ایران توانایی بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه را ندارد)، هنوز این جعبه سیاه تحویل داده نشده است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از لابی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اوکراین و دیگر کشورهای درگیر در این فاجعه است تا از طرح پرونده در دادگاه‌‌های بین‌المللی جلوگیری شود.

به گفته رئیس پزشکی قانونی اوکراین، طرف ایرانی پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی فورا همه قطعات هواپیما را از محل سانحه جمع‌آوری کرده و به مردم اجازه داده به محل سانحه بروند. او این نکته را خاطرنشان می‌کند که شماری از موبایل‌ها و تبلت‌های متعلق به سرنشینان پرواز که به دست تیم اوکراینی رسیده بود از سوی مقامات ایرانی توقیف شده است.

مقامات اوکراین پیش از این اعلام کرده بودند از همان دقایق نخستین فاجعه می‌دانستند که این هواپیما با موشک ساقط شده اما باتوجه به سابقه جمهوری اسلامی سکوت کردند تا بتوانند تیم کارشناسی اوکراین را به محل اعزام کنند.

از اظهارات رووین اینچنین به نظر می‌رسد که باوجود محافظه‌کاری کی‌اف، طرف ایرانی بارها در روند تحقیقات اوکراین اخلال ایجاد کرده و راه دسترسی تیم تحقیق به محل سانحه را سد کرده است.

رووین به این نکته اشاره می‌کند که بخش پایین بدنه هواپیما پیدا نشده و تنها چهار صندلی کشف شده است.

هفته گذشته معاون وزارت امور خارجه اوکراین گفته بود در صورتی که مذاکرات با طرف ایرانی به بن‌بست برسد، کی‌اف موضوع را در دادگاه بین‌المللی مطرح خواهد کرد. او تاکید کرد که این موضوع تنها مربوط به اوکراین نیست و مساله یک جبهه بین‌المللی متشکل از کانادا، بریتانیا، سوئد، افغانستان و اوکراین است.

اشاره او به چهار کشور دیگری است که شهروندان خود را در این فاجعه از دست دادند.

هرچند ینین ابراز امیدودرای کرده که ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده و جعبه‌سیاه را تحویل دهد، کارنامه جمهوری اسلامی مملو از نقطه‌های تاریک و فاجعه‌هایی است که نه تنها به آنها پاسخ نداده، بلکه سعی در لاپوشانی حقیقت داشته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه مدعی شد یک نفر در رابطه با آنچه که او سانحه هواپیمای اوکراینی می‌خواند، بازداشت شده است. 

مقامات در تهران مدعی هستند که این هواپیما بر اثر «خطای انسانی» با شلیک موشک از پدافند هوایی «سقوط» کرده است.