وزیر کشور ایران در لیست تحریم‌های جدید آمریکا

نام چندین مقام نظامی و امنیتی در فهرست تازه تحریم‌های آمریکا به چشم می‌خورد

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت، فهرست جدیدی از افراد و نهادهای تحریم شده ایران را منتشر کرد.  در این فهرست نام نه فرد و سه نهاد ایرانی به چشم می‌خورد که از امروز در کنار اسامی افراد و نهادهایی قرار می‌گیرند که پیش از این از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بودند. شاید شناخته‌شده‌ترین فردی که اکنون در فهرست افراد تحریم شده از سوی آمریکا دیده می‌شود، «عبدالرضا رحمانی فضلیِ»، وزیر کشور دولت حسن روحانی باشد. «حسین اشتری‌فرد»، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم  از دیگر افراد شناخته شده‌ای‌ست که نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

حسین اشتری، فرمانده جانباز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است. حسین اشتری توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران به این سمت گماشته شد و در جریان اعتراضات خونین آبان‌ماه ۹۸، از عوامل مهم سرکوب مردم بود. او فرمانده سابق سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق است و ریاست دانشگاه «امام هادی» زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، از دیگر مسئولیت‌های او بوده است.

مواضع عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز در مقابل اعتراضات مردمی آبان‌ماه واکنش‌های منفی بسیاری از شهروندان ایرانی را در پی داشت و ممانعت وزارت کشور از اعلام آمار کشته‌شدگان و مجروحان اعتراضات خونین آبان‌ماه، خشم بسیاری را برانگیخت.

مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گویند که «ما دلایلی داریم که باور کنیم او فردی است که در نوامبر ۲۰۱۹  به نیروهای پلیس اجازه استفاده از سلاح مرگبار علیه تجمع‌کنندگان مسالمت‌آمیز در داخل ایران را داده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسامی افراد و نهادهایی که در این تحریم‌های حقوق بشری آمده است همگی در ارتباط مستقیم با سرکوب شدید مردم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ است.   

در فهرست کنونی افراد تحریم شده از سوی آمریکا، جز حسن شاهورپور، فرمانده سپاه ولیعصر در خوزستان، باقی افراد مستقیم یا غیرمستقیم با «ناجا» همکاری دارند: ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا، محمد علی‌نوری‌نژاد، معاون هماهنگ‌کننده، حمیدرضا اشراق، معاون حقوقی و امور مجلس، محسن فتحی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات، یحیی محمودزاده، معاون طرح و برنامه و بودجه، و هابیل درویش، مرتبط با بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، کسانی هستند که در کنار سه نهاد «ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ»، «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران»، و «زندان قرچک»، وارد لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا شده‌اند.

بیشتر از