برای ایمن ماندن از کرونا دستان خود را روزی شش بار بشویید

شش بار شستن دست، در مقایسه با پنج بار، ۳۶ درصد احتمال ابتلا به ویروس را کاهش می‌دهد

ضدعفونی کردن دست یک فرد توسط یکی از کارکنان بهداشتی در بیمارستانی در کاتماندو. PRAKASH MATHEMA/AFP

محققان می‌گویند اگر دستان خود را روزی ۶ تا ۱۰ بار بشویید، از ابتلا به ویروس کرونا و دیگر بیماری‌های مسری اجتناب خواهید کرد.

تحقیقی به این نتیجه رسید که شستن مرتب دستان حدود ۳۶ درصد خطر ابتلا به ویروس کرونا را در مقایسه با شستن دستان کمتر از ۵ مرتبه در روز، کاهش می‌دهد.

با این وجود، به گفته محققان شستن دستان بیش از ۱۰ بار در هر روز نیز هیچ تفاوت قابل توجهی ایجاد نکرد.

سارا بیل، از دانشگاه کالج لندن و نویسنده اول این تحقیق، گفت: «از آنجا که نرخ انتقال کووید-۱۹ چیزی شبیه سایر ویروس‌های کرونای فصلی است، تحقیق ما نیز مطابق با پیام سازمان‌های بهداشتی است که شستن مرتب دستان در طول شیوع این بیماری عالم‌گیر اقدامی موثر و کارآمد است. مهم است که اشاره کنیم شمار شستن دستان تنها یکی از ابعاد حفظ بهداشت دست است. ما همچنین می‌دانیم که مدت شست‌وشوی دست و زمان این کار، برای مثال به محض رسیدن به خانه یا پیش از صرف غذا، نیز در کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا یا ویروس‌هایی نظیر آن به شدت موثر است.»

این تحقیق بر روی ۱۶۳۳ مشارکت کننده انجام شد و رفتار آنها در نحوه حفظ بهداشت دستان خود پیش از انجام آزمایش برای بیماری‌هایی شبیه ویروس کرونا، ثبت شد. ویروس کرونای جدید از همان خانواده‌ای از ویروس‌هاست که سرماخوردگی معمولی نیز به آن گروه تعلق دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیق که در نشریه ولکام اوپن ریسرچ (Wellcome Open Research) منتشر شده است و منتظر ارزیابی علمی است، اطلاعات موجود از سراسر بریتانیا درباره آنفولانزا و سایر ویروس‌های مشابه ویروس کرونا در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ را بررسی کرده است.

در آغاز هر فصل زمستان، از مشارکت‌کننده‌ها خواسته شد به طور تخمینی بگویند روز گذشته چند بار دستان خود را شسته‌اند.

خانم بیل افزود: «بهداشت دستان باید در تمام اوقات و فارغ از این که نشانه‌های بیماری را دارید یا خیر، به گونه‌ای مناسب رعایت شود. این کار باعث مراقبت از خود و جلوگیری از پخش ناخواسته این ویروس در میان دیگران در محیط پیرامون خواهد شد.»

یافته‌های این تحقیق نیز مطابق با توصیه‌های دولت است مبنی بر آن که دستان خود را مرتب بشویید و هر بار سعی کنید حداقل به اندازه دو بار خواندن آهنگ «تولدت مبارک»، به طول انجامد.

نویسندگان این تحقیق اظهار داشتند: «این اولین مدرک تجربی در زمینه شستن مرتب دستان و کاهش خطر ابتلای شخص به ویروس‌های کرونای فصلی و بیماری‌های مسری است. این یافته‌ها مطابق با راهنماهای مقامات بهداشتی است که بر اساس آن‌ها، شستن مرتب دستان به محافظت از افراد در برابر ابتلا به بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ کمک خواهد کرد.»

در روزهای اخیر، دولت بریتانیا شعارهای جدیدی برای دوران قرنطینه به راه انداخته است تا مردم را تشویق کند: «فاصله خود را حفظ کنید، دستان خود را بشویید، به دیگران فکر کنید، نقش خود را ایفا کنید.»

رابرت باکلند، وزیر دادگستری بریتانیا، روز چهارشنبه به شبکه خبری اسکای گفت که پیام جدید، که بعد از شعار به شدت مورد انتقاد «هوشیار بمانید» خلق شد، با شروع لغو قرنطینه ابعاد مختلف مورد نیاز برای کاهش نرخ شیوع ویروس کرونا را پوشش می‌دهد.

او گفت: «البته عناصر مختلفی درباره «هوشیار ماندن» وجود دارد که شامل شستن دستان و حفظ فاصله خود است و کمک می‌کند تا همه ما به درکی کلی برسیم و به شدت آگاه باشیم. ما نباید تنها یکدیگر را زیر نظر بگیریم، بلکه باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم نقش خود در به حداقل رساندن نرخ شیوع این بیماری وحشتناک را ایفا کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی