شمار قربانیان کرونا در آمریکا از مرز ۹۲ هزار نفر گذشت

بیش از ۱۲ میلیون نفر در ایالات متحده آزمایش تشخیص کرونا را انجام داده‌اند

نیویورک پیشتاز  آمار مرتبط با مرگ بر اثر کرونا در سراسر آمریکاست- SPENCER PLATT / Getty Images via AFP

آمریکا در حالی به سمت بازگشایی اقتصادی در ایالت‌های مختلف حرکت می‌کند که تا کنون بیش از ۹۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را در این کشور از دست داده‌اند و بیش از یک میلیون و ۵۲۴ هزار مورد مثبت آلودگی به ویروس کرونا هم گزارش شده است. 

اولین مورد مرگی که در آمریکا گزارش شد، به ۲۹ فوریه برمی‌گردد، زمانی که مرد ۵۸ ساله‌ای در نزدیکی شهر سیاتل در غرب آمریکا، جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داد. آن حادثه تقریبا هشتاد روز قبل رخ داد و همه موارد مرگ و میر ثبت شده، در این بازه زمانی رخ داده است. 

اگر چه مرگ ۹۲ هزار نفر (در اثر ابتلا به کرونا) آمریکا را در صدر کشورهایی قرار می‌دهد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، هزاران شهروند خود را از دست داده‌اند، اما همین رقم هم نشانگر تعداد واقعی نیست. خود مقامات آمریکایی هم به آن اذعان دارند. 

در واقع، با آن که اولین مورد شناسایی شده ویروس کرونا در ۲۹ فوریه بوده است، اما هم اکنون ایالت‌های مختلف با بررسی موارد مرگ در ماه‌های ژانویه و اوایل فوریه، به این نتیجه رسیده‌اند که افراد دیگری هم بر اثر ابتلا به کرونا جان‌ باخته‌اند، اما چون آنها آزمایش تشخیص کرونا نداده‌ بودند، علت مرگ آنها ابتلا به کرونا اعلام نشده است. 

برای مثال، در ۲۲ آوریل، مقامات ایالت کالیفرنیا اعلام کردند که از طریق برداشت نمونه‌های بزاق دو فرد که در اواسط فوریه در ناحیه سانتاکلارای این ایالت درگذشته‌اند، مشخص شده است که آنها به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. 

بنابراین، بر خلاف باورهای اولیه که پنداشته می‌شد ویروس کرونا احتمالا از اواخر فوریه در این کشور شیوع یافته بوده است، می‌توان انتظار داشت که ویروس حتی در اوایل آن ماه هم در کشور در حال انتشار بوده باشد. البته همه ایالت‌ها چنین بررسی‌هایی انجام نداده‌اند و چنین مواردی را به آمارهای مرتبط با مرگ بر اثر ابتلا به کرونا اضافه نکرده‌اند. برای همین است که به اعتقاد بسیاری، شمار مرگ‌ها هم‌اکنون بسیار بیشتر از چیزی که تنها با آزمایش‌های تشخیص ویروس افراد، در آمارها قرار می‌گیرد. 

موارد مرگ در حالی در آمریکا فزونی گرفت که طی ماه‌های فوریه و مارس، کوتاهی جدی در زمینه آزمایش افراد در ایالت‌های مختلف دیده شد. در چندین مرحله، دستگاه‌های آزمایشی که برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پزشکی در نظر گرفته شده بود، کار نمی‌کرد یا کارایی نداشت، یا اساسا دستگاه‌های موجود کافی نبودند. 

برای همین، نیویورک در اواسط ماه آوریل ۳۷۰۰ مورد به موارد گزارش شده مرگ بر اثر ابتلا به کرونای خود اضافه کرد. چرا که با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که طی زمانی که افراد آزمایش نمی‌شدند، افراد زیادی با علایم و نشانه‌های مرتبط با کرونا در نقاط مختلف این ایالت جان خود را از دست داده‌ بودند. 

با آن که تا سیزدهم آوریل تقریبا همه ایالت‌ها موارد مرگ براثر ابتلا به کرونا را تجربه کرده بودند، اما هیچ ایالتی مانند نیویورک با بحران مواجه نشد. بیش از ۲۷ هزار مورد مرگ در آن ایالت رخ داده است و بیش از ۳۵۳ هزار نفر نیز در آن به ویروس کرونا مبتلا شدند. این شمار تازه مرتبط با مواردی است که از تاریخ ۱۴ مارس گزارش شده است. 

نیویورک همچنین در آمار مرتبط با مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نیز در سراسر کشور، پیشتاز است. ایالت‌های همجوار نیویورک مانند نیوجرسی و کنتیکت نیز که ارتباط نزدیک با شهر نیویورک دارند و هزاران نفر در طول روز برای کار و امور دیگر به صورت رفت و برگشتی به این شهر سفر می‌کنند، وضعیت بهتری ندارند. 

از این گذشته، ویروس کرونا تنها مناطق شهری را از خود متاثر نکرده است. بر اساس اطلاعاتی که واشنگتن پست منتشر کرده است، مردم در مناطق کاملا روستایی نیز در برابر کووید-۱۹ بسیار آسیب‌پذیر هستند. برخی از نواحی روستایی در ایالت‌هایی مانند جورجیا، از نظر موارد ابتلا به کل جمعیت، دارای بالاترین موارد در کل کشور هستند. 

اما وضعیت در همه جا مثل نیویورک نیست. برای مثال در کالیفرنیا، ایالت غربی آمریکا، فرماندار این ایالت، پیش از همه فرمان در خانه ماندن مردم را صادر کرد. این زمانی بود که در دو شهر بزرگ این ایالت، یعنی لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو، موارد متعددی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به آن که هیچ سیستم ملی هماهنگی در خصوص آزمایش برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا در آمریکا وجود ندارد، معیارهای آزمایش و همچنین دفعاتی که این ازمایش برای هر فرد انجام می‌شود، در ایالت‌های مختلف متفاوت بوده است. در برخی از موارد هم جواب آزمایش‌ها با تاخیر زیاد به افراد رسیده است. 

بر اساس اطلاعات تارنمای «کووید ترکینگ»، در آمریکا تا کنون بیش از ۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار نفر آزمایش تشخیص کرونا را انجام داده‌اند.