دونالد ترامپ واقعا دچار «چاقی ناسالم» است؟

شاخص توده بدنی ترامپ بر اساس ۱۱۰ کیلوگرم وزن و ۱۸۸ سانتیمتر قد نشان می‌دهد او چاقی مفرط ندارد

مقامات اطمینان خاطر دادند که رئیس جمهوری ۷۳ ساله در سلامت کامل به سر می‌برد- AFP

نانسی پلوسی در مصاحبه‌ای آتشین در روز سه‌شنبه دونالد ترامپ را دچار «چاقی ناسالم» معرفی کرد که باعث شد بسیاری بپرسند، آیا او واقعا بیش از اندازه چاق است؟

خانم پلوسی این اظهارات را درباره وزن و سن آقای ترامپ، در مصاحبه‌ای با اندرسون کوپر از سی‌ان‌ان، هنگام صحبت درباره تصمیم جنجال برانگیز رئیس جمهوری مبنی بر خوردن قرص هایدروکسی‌کلروکوئین برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بیان داشت.

خانم پلوسی گفت: «او رئیس جمهوری ما است و من واقعا نمی‌خواهم او قرص‌هایی را مصرف کند که توسط دانشمندان تایید نشده است.»

او ادامه داد: «به ویژه در گروه سنی، و همین طور گروه وزنی او، که چنان که می‌گویند دچار چاقی ناسالم شدید و از گروه‌های در معرض خطر است.» 

به گزارش سی‌ان‌ان، کلیپ این مصاحبه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد و هشتگ‌های «رئیس‌جمهوری ترامپ» و «ترامپ چاق فطیر» در توییتر ترند شدند که باعث شد خیلی‌ها سوال کنند که آیا این اظهارات خانم پلوسی صحت دارد.

بر اساس تعریف مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، شاخص توده بدنی افرادی که به «چاقی مفرط» دچار هستند، چیزی بالای ۴۰ است. و امتیاز بالای ۳۰ برای شاخص توده بدنی متعلق به افراد خیلی چاق است.

بنابراین، عدد شاخص توده بدنی رئیس جمهوری در این میان چیست؟

شاخص توده بدنی آقای ترامپ در آخرین بررسی پزشکی او در فوریه ۲۰۱۹ مساوی با ۳۰.۴ بود که حاصل از وزن ۱۱۰ کیلوگرم و قد ۱۸۸ سانتیمتری او است. در نتیجه، از نظر رسمی او در دسته خیلی چاق قرار می‌گیرد.

بنابراین و طبق این آمار، آقای ترامپ به چاقی ناسالم مفرط دچار نیست. با این وجود، در طول دوران ریاست جمهوری، سلامت او همواره موضوع بحث و جنجال بوده است.

در نوامبر ۲۰۱۹ که رئیس جمهوری بدون برنامه قبلی دو ساعت در بیمارستانی بستری شد، توجهات معطوف وضعیت سلامت او شد. آن رویداد سپس از جانب کاخ سفید به عنوان بخشی از معاینات پزشکی سالانه او عنوان شد.

مقامات اطمینان خاطر دادند که رئیس جمهوری ۷۳ ساله در سلامت کامل به سر می‌برد، ولی مفسران سیاسی بر این باورند که شرایط آن اتفاق «کمی عجیب به نظر» می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور رئیس جمهوری در بیمارستان را محکوم کرد و آنها را اظهاراتی «غیرمسئولانه و خطرناک برای کشور» توصیف کرد.

اما آن ماجرا اولین باری نبود که سلامت رئیس جمهوری توجهات را به خود معطوف می‌کرد. در سال ۲۰۱۸، پزشکی که با نوشتن نامه‌ای درباره وضع سلامت رئیس جمهوری نظر داده بود، ادعا کرد که آقای ترامپ محتوای کل نامه را به او دیکته کرده بود.

 نامه این پزشک توجهات بسیاری را معطوف خود داشت، چرا که ادعا کرده بود آقای ترامپ «سالم‌ترین فردی» است که تاکنون به منصب ریاست جمهوری رسیده است.

دکتر هارولد بورنستاین که ۳۵ سال پزشک شخصی آقای ترامپ بود، بعدتر ادعا کرد که او نویسنده آن یادداشت نبوده است. در آن زمان، کاخ سفید در این باره که آقای ترامپ محتوای نامه را دیکته کرده بود، اظهار نظر نکرد.

آقای ترامپ ظاهرا نگرش عجیبی هم درباره ورزش کردن نیز دارد و معتقد است که افراد با میزان محدودی از انرژی به دنیا می‌آیند.

این تفکر رئیس جمهوری در مقاله‌ای در نشریه نیویورکر مورد بررسی قرار گرفت که بر مبنای آن، او معتقد است ورزش ملایم در مقایسه با تمرین‌های سخت، باعث می‌شود فرد زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشته باشد.

به گزارش نیویورکر، او در گذشته از علاقه خود به این نگرش حرف زده است. و البته از سوی دیگر، او به هیچ وجه نوشیدنی‌های الکی یا سیگار مصرف نمی‌کند.

مقامات همواره تاکید داشته‌اند که رئیس جمهوری در سلامت کامل به سر می‌برد و هرگز مشکلی در این زمینه نداشته است و همواره سرشار از انرژی است.

شان کانلی، پزشک شخصی آقای ترامپ، پیشتر درباره معاینات پزشکی میزان سلامتی او گفت: «خوشحالم که اعلام کنم رئیس جمهوری ایالات متحده در وضعیت سلامت کامل به سر می‌برد و به پیش‌بینی من چنین وضعیتی را تا پایان دوران ریاست جمهوری خود و فرای آن حفظ خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان