آیا سیگار یا ویپ کشیدن خطر کووید- ۱۹ را افزایش می‌دهد؟

احتمال تشدید بیماری برای افراد سیگاری ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری بوده است

یک مغازه فروش محصولات سیگار الکترونیکی در نیویورک.  SPENCER PLATT/AFP

 

در حالی که شمار مبتلایان به کووید- ۱۹ در سراسر جهان به بیش از چهار میلیون نفر می‌رسد، همچنان اطلاعاتی ناچیز درباره این بیماری کشنده در دست است. 

به عنوان مثال، دانشمندان هنوز تایید نکرده‌اند که آیا افرادی که به این ویروس مبتلا شدند، در مقابل آن مصونیت دایمی دست‌ می‌یابند، یا  ممکن است دوباره به آن مبتلا شوند.

همین نکته در مورد سبک زندگی افراد، از جمله سیگار یا «ویپ» کشیدن (سیگار الکترونیکی) در احتمال افزایش خطر ابتلای آنها به ویروس کرونا (ادعایی که اخیرا بیل د بلازیو شهردار نیویورک مطرح کرده است) نیز صادق است.  

براساس گزارش رویترز، دی بلازیو هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی راجع به شیوع ویروس کرونا، گفت که سیگار کشیدن و استفاده از ویپ مردم را آسیب پذیرتر کرده است و بر شدت بیماری آنها پس از ابتلا به کووید- ۱۹ می‌افزاید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دی‌ بلازیو گفت: «‌اگر سیگار می‌کشید یا از ویپ استفاده میکنید، آسیبپ‌ذیرتر خواهید بود. اگر سیگار یا ویپ می‌کشید، الان وقت مناسبی است برای ترک این عادت. ما هم به شما کمک میکنیم.»‌

نکات زیر، چیزهایی است که باید در باره ارتباط میان سیگار کشیدن یا ویپ با ویروس کرونا بدانید. 

آیا سیگار کشیدن یا ویپ، احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالا میبرد و یا در صورت ابتلا، بهبود را سخت‌تر می‌کند؟

به گفته دکتر مایکل متی، معاون مدیر مراقبتهای ویژه پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو (UCSF)، پاسخ مثبت است؛ گرچه، هنوز حد و حدود آن مشخص نیست. 

به گزارش نشریه اس اف گیت، آقای متی می‌گوید: «طبق مطالعات قبلی در مورد هر دو نوع عفونت‌های ریوی، باکتریایی یا ویروسی، به احتمال خیلی زیاد کشیدن سیگار و یا ویپ، خطر ذات‌الریه بر اثر ویروس کرونا را بالا می‌برد و بر شدت بیماری می‌افزاید. گرچه، ما هنوز حد و حدود آن را نمی‌دانیم.»‌

این باور بر پژوهش‌های پیشین مبتنی است که نشان داده است استنشاق نیکوتین و ورود آن به داخل ریه موشها می‌تواند روند بهبودی از ویروس آنفلوآنزا را به تعویق اندازد. 

پس از آن که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در چین در گزارشی گفت که مردان بیش از زنان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بر اثر آن جان باخته‌اند، متخصصان به تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی رجوع کردند که نشان می‌داد ۴۷.۶ درصد مردان چینی سیگار می‌کشند. این متخصصان در صدد یافتن ارتباطی احتمالی میان سیگار کشیدن با ویروس کرونا هستند. 

به گفته مرکز مطالعه و تحقیقات کنترل تنباکو (UCSF):‌ «در میان بیماران چینی مبتلا به کووید- ۱۹ که با ذاتالریه همراه بوده است، احتمال تشدید بیماری (از جمله مرگ بیمار) برای افراد سیگاری ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری بوده است. این قوی‌ترین عامل خطر در میان افرادی‌ست که آزمایش شدند.»‌

هر چند، به گزارش ست نیوز، یکی دیگر از عوامل احتمالی هم شاید این باشد که مردان چینی بسیار بیشتر سفر می‌کنند. 

گرچه نوع رابطه میان سیگار کشیدن و ویروس کرونا (اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد) هنوز معلوم نیست، اما متخصصان تایید می‌کنند که افراد سالمندتر یا کسانی که پیش‌زمینه بیماری‌هایی نظیر مرض قند، سرطان، یا مشکلات تنفسی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پیچیدگی‌های جدی در نتیجه ویروس کرونا قرار دارند. 

انستیتوی ملی سوء‌مصرف مواد مخدر (NIH) خاطرنشان کرده است: «بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که ما در مورد کارکرد ضعیف ریه‌ها یا بیماری‌های ریوی ناشی از سیگار کشیدن، نظیر مشکلاتی چون بیماری مزمن انسداد ریوی ( COPD) که ممکن است بیماران را در معرض خطر پیچیدگی‌های جدی کووید- ۱۹ قرار دهد، نگران باشیم.» 

به گفته این نهاد، کسانی که ویپ می‌کشند نیز احتمالا در معرض خطر هستند، چراکه بعضی مطالعات حاکی از آن است که ویپ کشیدن میتواند به سلامت ریه‌ها صدمه بزند. 

ان آی اچ، می‌افزاید: «‌هنوز تاثیر ویپ کشیدن بر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی ناشناخته است، اما شواهد نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در دود سیگارهای الکترونیک به سلولهای ریه آسیب می‌زند و توانایی واکنش آن به عفونت را کم می‌کند. »

ان آی اچ در ادامه می‌گوید که نتایج یک مطالعه بر روی موشهای مبتلا به ویروس آنلفوآنزا نشان می‌دهد که وقتی آنها در معرض ذرات معلق در دود سیگارهای الکترونیک قرارگرفتند، آسیب بافتی و التهاب در آنها افزایش یافت. 

© The Independent

بیشتر از جهان