غنی: طالبان با نیروهای بین‌المللی پیمان بسته‌اند اما افغان‌ها را می‌کشند

رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید ساکت ماندن در مقابل جنایت طالبان، اشتباه است

پلیس افغانستان در حال کنترل خودروها در کابل، ۲۲ مارس- WAKIL KOHSAR / AFP

محمد‌اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در دیدار با نیروهای ویژه ارتش این کشور، گفته است که گروه طالبان با نیروهای بین‌المللی پیمان بسته‌اند، اما مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خود را مورد حمله قرار می‌دهند که این عملشان توجیه‌ناپذیر است.

آقای غنی گفت: «ما در حالتی قرار داریم که اکثریت علمای افغانستان و جهان اسلام، جنگ کنونی را در این کشور نادرست خوانده‌اند، اما طالبان؛ مردم، قوای امنیتی و دفاعی کشور خود را مورد حمله قرار می‌دهند که این عمل آنان مخالف شیوه صلح است و به همین دلیل نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به حالت تهاجمی درآمده‌اند.»

غنی، با اشاره به حملات اخیر که در زایشگاه کابل و مراسم تدفین در ننگرهار و استان فاریاب صورت گرفته بود، افزود: «نخست ما باید اصول دین مبین اسلام را که دفاع در مقابل حمله بی‌‌دلیل را جایز می‌داند رعایت کنیم. اگر در مقابل طفل تازه تولد شده و خواهرهای ما که در جریان ولادت، شهید می‌شوند، خاموش باشیم، گناه و جرم است. اما طالبان مرتکب این عمل شده‌اند و ما هم به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور حملات تهاجمی را به این دشمنان کشور صادر کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهور افغانستان در پایان این سخنانش به نیروهای امنیتی ویژه این کشور نیز گفت: «در میان پلیس اصلاحاتی به وجود خواهد آمد و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش صورت خواهد گرفت، زیرا ما به‌صورت مشترک به مردم، خاک و ارزش‌های اسلامی و انسانی تعهد داریم و در این همه موارد از شما حمایت مطلق خواهم کرد.»

در مقابل، گروه طالبان هرگونه دست داشتن در حملات کابل و ننگرهار را رد کرده‌ و گفته‌اند که «اشرف‌غنی می‌خواهد به جنگ در زیر چتر حاکمیتش ادامه دهد. ما (طالبان)، پاسخ عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را با جنگ خواهیم داد.»

امرالله صالح، معاون‌اول ریاست‌جمهوری افغانستان نیز طالبان را مقصر اصلی این حملات اخیر در کابل و ننگرهار می‌داند و در سفر چند روز پیش که به استان ننگرهار داشت گفت: «طالبان با توسل به روش‌های شیطانی تلاش دارند خود را از این جنایت تاریخی مبرا کنند. امکان ندارد. شواهد بسیاری علیه طالبان وجود دارد. این اسناد متقن را اگر قدری وجدان داشتند، نمی‌توانستند انکار کنند. ذلت بزرگ‌تر از این نیست که با نقاب دین مردم عادی و مسلمان را قتل‌عام کنی.»

معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از افزایش تلفات در این کشور ابراز نگرانی کرده و طرف‌های جنگ خواسته است که جنگ را متوقف و گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند.

این سازمان گفته است که «طالبان مسئول ۲۰۸ مورد تلفات غیرنظامیان در ماه فروردین، بوده‌اند که افزایش ۲۵ درصدی در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۹، را نشان می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نادر محمود که کارشناس نظامی است طالبان را نیز مسئول حملات اخیر در این کشور می‌داند و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «نخست باید بگویم که طالبان بسترساز تمام گروه‌های تروریستی در افغانستان بوده و اکنون پس از آنکه با ایالات‌متحده آمریکا توافق‌نامه صلح امضاء کردند، حملاتشان را بدون آنکه مسئولیت آن را بپذیرند، علیه شهروندان بیگناه ما افزایش داده‌اند. این گروه هرچقدر هم بکوشند که دست داشتنشان در این حملات را رد کنند، مردم و حکومت می‌دانند که در پشت آن فجایع، دست کدام گروه است. بدون شک مسئول این رخدادها طالبان است.»

آقای محمود، افزود: «تا زمانی که گروه طالبان با دولت افغانستان آشتی و صلح نکند، بدانند که هر نوع حمله نظامی علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و مردم این کشور کار این گروه خواهد بود و باز به هر نیرنگ اگر رد کنند، مردم به‌درستی آن‌ها را مسئول می‌دانند.»

شبیر کوهستانی، که یکی از نزدیکانش را چندی بیش در یک حمله انتحاری در شهر کابل از دست داده نیز می‌گوید: «طالبان یک گروه خون‌خوار و تشنه به خون ملت افغانستان است. هرقدر که این گروه خود را مسلمان جلوه دهند، مردم می‌دانند که بدتر از کافر هستند. پسرعمویم که در حمله انتحاری این گروه جنایت‌کار کشته شد، دانش‌آموز بود و هنوز درست به جوانی نرسیده بود که این گروه شهیدش کردند. مانند پسرعموی من صدها هزار جوان، زن و مرد را طالبان به نام‌های مختلف زیر خاک کرده‌اند.» 

بیشتر از