سلطه‌جویی حزب‌الله، منجر به قطع کمک‌های بین‌المللی به لبنان خواهد شد

طرحی در سنای آمریکا برای قطع کمک‌های واشنگتن به لبنان

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان. عكس از:  AFP

تد کروز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه داده که از دولت دونالد ترامپ می‌خواهد کمک سالانه ۱۰۰ میلیون دلاری به لبنان را تا زمانی که سازمان حزب‌الله این کشور را کنترل می‌کند قطع کند.

به گفته یک منبع در سفارت لبنان در واشنگتن، از جزئیات طرح پیشنهادشده تا هنوز اطلاع بیشتری در دست نیست و حتی در صفحه رسمی کنگره نیز تنها عنوان این طرح وجود دارد. بنابر این، معلوم نیست که هدف از ارائه این طرح، در حال‌حاضر تنها هشداری به عملکرد دولت لبنان است و یا این‌که واشنگتن قصد دارد طرح مزبور را به هدف تشدید فشار بر حزب‌الله و ایران به اجرا درآورد.

البته تد‌کروز که یکی از مخالفان سرسخت حزب‌الله و از افراد نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات‌متحده شناخته می‌شود، با اسرائیل رابطه بسیاری صمیمانه دارد و همواره در راستای تحقق اهداف اسرائیل بذل مساعی می‌کند. وی در گذشته نیز بارها مخالفت خود را در مورد ارسال کمک‌های واشنگتن به ارتش لبنان ابراز کرده و تأکید داشت که حزب الله در تمام عرصه‌ها نفوذ داشته و ارتش لبنان را نیز تحت کنترل دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از دستگیری عامر الفخوری در ماه اکتبر گذشته در فرودگاه بیروت به اتهام جاسوسی به اسرائیل، تد‌کروز با ژان‌ شاهین، سناتور لبنانی‌تبار، لایحه‌ای را ارائه کرد که بر اساس آن مقامات لبنانی که شهروندان آمریکایی را بازداشت کنند مورد مجازات قرار می‌گیرند. هرچند لایحه‌ای پیشنهادی تد‌کروز پذیرفته نشد، اما توانست هدف مورد نظر را برآورده کند و عامر الفخوری را به کشور باز‌گرداند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک لبنانی، بعید نیست که لایحه پیشنهادی تد‌کروز مورد حمایت سناتوران قرار گیرد و منجر به مطرح شدن لایحه‌ای مشابهی در کنگره شود و در نتیجه، زمینه تصویب این لایحه و امضا شدن آن از سوی رئیس جمهور آمریکا را فراهم کند. در عین‌حال، ممکن است طرح جدید تد‍‌کروز به سرنوشت طرح پیشین وی دچار شود و سناتوران آن را نپذیرند، اما به‌ هرحال تا زمانی که سرنوشت آن معلوم شود این طرح می‌تواند به عنوان اهرم فشاری علیه دولت لبنان استفاده شود و منجر به کاهش نقش حزب الله در دولت لبنان شود.

از سوی دیگر، مطرح شدن لایحه‌ای تد‌کروز در وضعیت کنونی که طرح‌های بین‌المللی دیگری برای مهار نفوذ حزب‌الله پیشنهاد شده است می‌تواند بر اهمیت این لایحه بیافزاید. این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست محرمانه در شورای امنیت از دولت لبنان و ارتش این کشور خواسته است حزب‌الله را خلع سلاح کنند و تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از گسترش نفوذ این سازمان و سایر گروه‌های مسلح در لبنان اتخاذ کنند. همچنان تد‌کروز در حالی این لایحه را مطرح کرده است که آلمان به پیروی از ایالات‌متحده و شماری از کشورهای غربی و عربی، سازمان حزب‌الله لبنان را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده است.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که واشنگتن در صدد تغییر موضع خود در برابر دولت حسان دیاب است و نمی‌خواهد از این بیش در انتظار اقدامات بعدی دولت جدید لبنان به سر برد. این در حالی است که چندی پیش دیوید شنکر دستیار وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مسئله کمک‌های آمریکا به لبنان گفته بود که واشنگتن برای ارسال کمک‌های اقتصادی به لبنان آماده است اما دولت لبنان بایستی اقدامات لازم را برای دستیابی به کمک‌های بین‌المللی انجام دهد. دیوید شنکر ضمن تأکید بر لزوم تحقق پیش‌شرط‌ها افزوده است: "کنترل مرزها، بستن گذرگاه های غیرقانونی و مبارزه با فرار از پرداخت عوارض گمرک بخشی از اصلاحاتی است که جامعه جهانی خواهان اجرای آن است و می تواند نفوذ حزب الله را تضعیف کند."

البته دروتی چیا، سفیر ایالات‌متحده در بیروت نیز در دیدار با میشل عون، رئیس جمهور لبنان در چهارم ماه آوریل گذشته این مسئله را مطرح کرده و تأکید کرد که لبنان زمانی می‌تواند کمک‌های واشنگتن را دریافت کند که تمام اصلاحات لازم که پاسخگو به خواسته‌های مردم لبنان باشد را ایجاد کند و از گسترش نفوذ حزب‌الله و متحدان آن در تمام عرصه‌ها جلوگیری کند.

هرچند واشنگتن تا هنوز موضع خود را در قبال لبنان به ویژه در برابر ارتش آن کشور تغییر نداده و در مورد طرح پیشنهادی تد‌کروز برای قطع کمک به لبنان ابراز نظر نکرده است، اما منابع دیپلماتیک عقیده دارند که دولت ترامپ ممکن است با استفاده از این طرح، دولت لبنان را برای کاهش نفوذ حزب الله و بستن گذرگاه‌های غیر قانونی میان لبنان و سوریه تحت فشار قرار دهد. به ویژه این که حزب‌الله با بستن گذرگاه‌های یادشده که این سازمان را از طریق سوریه و عراق به ایران وصل می‌کند، به شدت مخالف است.

در همین‌حال، گفته می‌شود دونالد ترامپ قصد دارد به محض پایان یافتن بحران کرونا، اقدامات جدی را در قبال برخی از پرونده‌های سیاسی از جمله در برابر توسعه‌طلبی‌های حزب‌الله لبنان اتخاذ کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia