هشدار آمریکا: ۱۰۰ متر از ناوهای ما فاصله بگیرید

شناورهای ناقض حریم ناوهای آمریکایی هدف «تدابیر دفاعی قانونی» قرار می‌گیرند

نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا در دستورالعملی برای شناورهای مسلح در خاورمیانه که بیشتر به هشداری برای شناورهای متعلق به جمهوری اسلامی می‌ماند، به آنها هشدار داد در صورتی که فاصله ۱۰۰ متری را با ناوهای آمریکایی حفظ نکنند، به عنوان یک «تهدید» هدف «اقدامات امنیتی قانونی» قرار می‌گیرند.

این دستورالعمل پس از آن صادر شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت به نیروی دریایی دستور داده هر شناوری که برای ناوهای آمریکایی «مزاحمت» ایجاد می‌کند را هدف قرار دهند.

اشاره ترامپ به مانورهای قایق‌های تندروی سپاه در اطراف ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بود که ماه گذشته انجام شد. این قایق‌ها با فاصله بسیار نزدیکی از ناوهای آمریکایی  حرکت می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دستور‌العمل نیروی دریایی آمریکا آمده است: «شناورهای مساحی که به حریم ۱۰۰ متری ناورهای آمریکایی تجاوز کنند، یک تهدید شناخته می‌شوند.» هدف از صدور این بیانیه افزایش امنیت و کاهش ابهام‌ها و ریسک خطای محاسباتی اعلام شده است.

نیروی دریایی آمریکا به دنبال مانور ۱۱ شناور سپاه در نزدیکی ناوهای خود در خاورمیانه تاکید کرده بود که این اقدام «خطرناک» و «تحریک آمیز» بوده است.

ویدیوهای منتشر شده از اقدام قایق‌های سپاه نشان می‌دهد که یکی از قایق‌ها با سرعت زیاد به فاصله ۱۰ متری یکی از ناوهای آمریکایی نزدیک می‌شود. در تصویری دیگر سرنشین یکی از قایق‌های سپاه انگشت خود را به نشانه تهدید به سوی ناو آمریکایی تکان می‌دهد.

بحران در خلیج فارس به دنبال افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا در بهار و تابستان گذشته، عمیق‌تر شد. توقیف نفتکش‌ها و کشتی‌ها، انفجار شش تانکر نفتی، حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی و سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز از جمله تنش‌هایی بود که در این مدت اتفاق افتاد. اما از پاییز سال گذشته و به ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در عراق، بحران در خلیج فارس به طور چشمگیری فروکش کرده بود.

در حال حاضر نیز پنج نفتکش حامل سوخت از ایران که در راه ونزوئلا قرار دارند به موضوعی برای افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا تبدیل شده‌اند. چهار ناو جنگی آمریکایی و هواپیماهای تجسسی به همراه دیگر تجهیزات نیروی دریایی ایالات‌متحده هم‌اکنون در دریایی کارائیب، در نزدیکی ونزوئلا حضور دارند.

همزمان برای نخستین بار پس از هفته‌ها روز سه‌شنبه یک راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در عراق برخورد کرده است.