سخنی با خوانندگان در یک‌سالگی ایندیپندنت‌فارسی

«حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او- ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم»

AFP- خانواده ایرانی، تهران

روزنامه ایندیپندنت فارسی، یک‌ساله شد. با توجه به فضای محدود و مسدود رسانه‌ای در ایران، امیدمان در این یک سال بر این بوده و هست که بهترین رسانه خبری در فضای مجازی باشیم. با سبک و سیاق یک رسانه بین‌المللی فارسی‌زبان که تا پیش‌ازاین وجود نداشته، در ایندیپندنت فارسی این امکان را فراهم آوردیم که به سلیقه و ذائقه میلیون‌ها نفر فارسی‌زبان، در کنار اخبار ایران و افغانستان گزیده‌ای ناب از اخبار جهان، رویدادهای منطقه و خواندنی‌های غیرسیاسی را هر روز بازتاب گسترده دهیم.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایم از روزهای نخست انتشار، خدمت به زبان فارسی و فرهنگ ایران بوده است. زبان فارسی در چهار دهه اخیر در چنان حضیضی قرارگرفته است که توان و همت بسیاری را برای اوج گرفتن می‌طلبد. در کشوری که حاکمان آن پشیزی برای زبان و تاریخ و فرهنگ کهن ایران قائل نیستند، روزنه‌ای هرچند کوچک برای تأثیرگذاری بر سلیقه عموم در انتخاب رسانه‌ای آگاه با قلمی شیوا و در جهت خدمت به ادب و فرهنگ گشوده‌ایم.

تمام توانم را بکار بستم که از واژه‌های من‌درآوردی که از محاوره و مکالمه روزمره طبقه‌ای خاص در جامعه، پایش را به صفحات روزنامه‌های کشور گشوده پرهیز کنیم و درست‌نویسی و سلیس‌نویسی را رواج دهیم. این سهم بسیار اندک است اما به این امید که خواننده ایندیپندنت‌فارسی با نثر و گویشی یکدست و ممتاز روبرو شود و بتوانیم بر روی رسانه‌های داخل ایران نیز تأثیرگذار باشیم، به این مهم اهتمام ورزیده‌ایم.

در این‌یک سال، کار کم نبوده است. تحریریه‌ای بسیار پویا و خوش‌ذوق و علاقه‌مند به کار و جهانی پرالتهاب که ما را با چالش‌های فراوانی روبرو کرد. از اخبار مربوط به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی که همکارانم را شانه‌به‌شانه مردم ایران گریاند. روزهای خونین سرکوب آبان ماه را داشتیم که با چه پریشان احوالی شب‌ها به سمت خانه می‌رفتیم و حمله به کشتی‌های نفت‌کش در خلیج‌فارس و کابوس امکان رویارویی ایران و آمریکا پس از کشته شدن فرمانده سپاه پاسداران در عراق. در تمامی این شب‌ها، همکارانم در سراسر جهان مخلصانه و با تمام وجود برای خبررسانی دقیق و بی‌شائبه تلاش کرده‌اند.

حملات تروریست‌ها به مردم بی‌دفاع و شریف افغانستان، از نظرمان دور نمانده و با همان حساسیتی که نسبت به اخبار ایران داشته‌ایم، اخبار افغانستان را نیز پوشش داده‌ایم.

می‌دانیم که نقص و کاستی هم کم نبوده است، اما از تلاش بازنمی‌مانیم و امید به آن را داریم که در سایه اعتماد خوانندگان و با اخلاق و ایستادن در جانب حق، کار خود را ادامه دهیم. شنیدن و دانستن انتقادات و پیشنهاد‌های خوانندگان گرامی، ما را در این مهم یاری خواهد رساند.

قدردان، تلاش‌های همکاران وظیفه‌شناس و صمیمی و دلسوزم در تحریریه و در بخش رسانه‌های اجتماعی هستم که بدون وجود و حضور آن‌ها، موفقیت امروز به دست نمی‌آمد؛ و از شما خواننده گرامی بابت اعتمادی که به ایندیپندنت فارسی و سردبیر آن دارید، سپاسگزارم.

و حسن ختام را با ابیاتی از خواجه حافظ شیرازی به پایان برم که خوش گوید:

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
 
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است
کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
 
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم
سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
 
شاه اگر جرعه رندان نه به حرمت نوشد
التفاتش به می صاف مروق نکنیم
 
خوش برانیم جهان در نظر راهروان
فکر اسب سیه و زین مغرق نکنیم
 
آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند
تکیه آن به که بر این بحر معلق نکنیم
 
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
 
حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او
ور به حق گفت، جدل با سخن حق نکنیم

بیشتر از سردبیری