کرونا در آمریکا؛ هشدار درباره خسارت دائمی به اقتصاد

وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده: «وضعیت اقتصاد شکننده است»

نمایی از خیابان‌های خالی اطراف میدان تایمز در منهتن، نیویورک - Angela Weiss / AFP

وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین روز سه‌شنبه هشدار داده است که اگر تعطیلی کسب‌وکارها و اقتصاد آمریکا برای ماه‌ها ادامه داشته باشد، اقتصاد این کشور هیچ‌وقت به طور کامل‌ بهبود پیدا نمی‌کند. به گفته او در صورت تداوم تعطیلی کسب‌وکارها، خسارات واردآمده به اقتصاد آمریکا دائمی خواهد بود. 

اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در حالیست که طی روزهای گذشته الویت دولت دونالد ترامپ، در مدیریت بحران کرونا بیشتر متوجه پیامد‌های اقتصادی بوده است.

هم اکنون بیش از سی میلیون‌ نفر آمریکایی کار خود را از دست‌داده‌اند. به نظر می‌رسد کمک‌های دولت فدرال هم نتوانسته در جبران خسارات ناشی از بحران کرونا تاثیرگذار باشد. 

استیون‌ منوچین، وزیر خزانه ‌داری و همچنین جرومی پاول، رییس‌ بانک مرکزی آمریکا که در کنگره آمریکا سخن می‌گفتند، وضعیت اقتصاد آمریکا را شکننده توصیف کردند  و بر تلاش برای حصول اطمینان از جبران خسارات مالی با بهره‌گیری از کمک‌های مالی دولتی تاکید کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، بسیاری از ایالت‌های آمریکا یا به صورت کامل یا به صورت تدریجی اقدام به بازگشایی کسب‌وکارها کرده‌اند.

 در برخی از مشاغل که تجمع مردمی در آنها بیشتر است مانند رستوران‌ها، دستورالعمل‌هایی برای بازگشایی محدود و بازگشت مردم به چرخه مصرف به صاحبان مشاغل ارائه شده است. 

این دو مقام عالی‌رتبه دولت ترامپ گفته‌اند که اقتصاد آمریکا در اواخر سال جاری و زمانی که کسب‌وکارها باز شوند، تا حدی به حال قبل بازخواهد گذشت اما بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر به طول خواهد انجامید. برگزاری رویدادهای ورزشی، بازگشایی هتل‌ها، رستوران‌ها و از سرگیری فعالیت شرکت‌های هواپیمایی از جمله مواردیست که دیرتر از سایر فعالیت‌ها به روال معمول بازمی‌گردند. 

وضعیت اقتصادی و همچنین میزان تلفات ناشی از ویروس کرونا، دو عامل مهمی هستند که می‌توانند در جریان رقابت‌های آینده ریاست‌جمهوری آمریکا نقش مهمی ایفا کنند. چه بحران کرونا و چه تبعات اقتصادی ناشی از آن موارد مهمی هستند که می‌تواند برای رییس‌جمهوری کنونی آمریکا، گران تمام شود. موفقیت در مدیریت هر کدام از این بحران‌ها هم شانس ترامپ را برای نشستن بر کرسی چهار ساله دوم ریاست جمهوری در کاخ سفید افزایش خواهد داد. 

این دو مقام اقتصادی دولت ترامپ  قبول کردند که قبل از بهبود وضع موجود، آمریکا شاهد ضعیف‌تر شدن اقتصاد خواهد بود. رییس بانک مرکزی آمریکا هم گفته است که این «بزرگ‌ترین شوکیست که می‌توانستیم تصور کنیم» به گفته او حالا این سوال وجود آمده که «آيا اقداماتی که تا کنون انجام داده‌ایم کافی است یا نه؟»

جلسه روز سه‌شنبه این دو مقام مسوول دولت ترامپ در کنگره، اولین جلسه مرتبط با شفافیت پس از اعطای کمک‌های موسوم به «بسته نجات» است که برای بهبود وضعیت اقتصادی در اثنای شیوع کرونا در آمریکا برگزار شده است. 

آقای پاول هشدار داد كه اگر پاسخ سیاست‌های آمریکا به اندازه کافی قدرتمند نباشد، اقتصاد می‌تواند با آسیب‌های طولانی مدت روبرو شود، و مجددا تأكید كرد كه ممكن است اقتصاد برای اینکه بدون زخم‌های ماندگار به شرایط قبلی بازگردد، به كمك های بیشتری نیازمند باشد. 

او گفت که شواهد واضحی وجود دارد که وقتی افراد برای مدتی طولانی بیکار هستند، آمادگیشان برای بازگشت به کار کمتر می‌شود. این به خصوص در زمینه مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک حائز اهمیت است. 

آقای پاول اظهار داشت که بانک مرکزی ممکن است برنامه خود را برای خرید بدهی‌های شهرداری‌ها گسترش دهد و تصریح کرد که اقدام دولت‌های ایالتی و محلی در اخراج کارگران در میان بحران بودجه، می‌تواند بهبود اقتصادی را کند کند.

قرار است «پنج» برنامه جدید توسط دولت آمریکا به ارزش ۱۹۵ میلیارد دلار اجرا شود که تمرکز آن متوجه شرکت‌های بزرگ و شهرداری‌هاست.

بیشتر از