تداوم فعالیت رستوران‌ها در سوئد با وجود شمار بالای قربانیان کرونا

طبق دستور‌عمل‌ها در سوئد منعی برای مراسمی با مشارکت بیش از ۵۰ نفر وجود ندارد

بیشتر رستوران‌ها، بارها، مدارس و دیگر مراکز تجاری مانند شرایط عادی به کار خود ادامه می‌دهند - Jonathan NACKSTRAND/AFP

سوئد در ماه آوریل جاری، بیش از هر ماه آوریل دیگری در ۱۹ سال گذشته شاهد مرگ شهروندانش بر اثر ویروس کرونا بوده است، اما این کشور بر تصمیم خود مبنی بر پرهیز از قوانین سختگیرانه قرنطینه مشابه کشورهای دیگر پافشاری می‌کند. 

به گفته مرکز آمار سوئد حدود ۳۷۰۰ شهروند این کشور از ماه مارس و اولین مورد مرگ بر اثر کووید۱۹ تا به حال جان باخته‌اند. حدود ۹۰ درصد موارد مرگ مربوط به افراد بالای ۷۰ سال است که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کردند. 

آمار مرگ بر اثر کووید۱۹ در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اسکاندیناوی بالا است، نروژ ۲۳۳ مورد مرگ را ثبت کرده و در فنلاند نیز ۲۳۳ نفر جان باخته‌اند. اما از سویی جمعیت سوئد در مقایسه با همسایگانش بالا است. 

در ژانویه ۲۰۰۰، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۸.۱۱۰ نفر جان باختند که در مقایسه با نرخ آوریل یعنی ۱.۱۰۱ بالاتر است. قبل از آن، بدترین نرخ مرگ در دسامبر ۱۹۹۳ بود. آن زمان ۱۱ هزار و ۵۷ نفر جان باختند که بیشتر از شمار افراد جان‌باخته آوریل ۲۰۲۰، یعنی ده هزار و ۵۴۸ نفر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دولت سوئد به دلیل سیاست‌هایش در مقابله با شیوع ویروس کرونا و باز نگاه داشتن رستوران‌ها، میخانه‌ها و مدارس در دوران اپیدمی، به کشوری مخالف با بقیه کشورها تبدیل شد. مقاماتی که رویکرد «مقابله ضعیف» را هدایت می‌کنند می‌گویند این روش در طولانی مدت «پایدارتر» است و مسئولیت پخش نکردن ویروس را به طور مساوی به دوش شهروندان نیز می‌اندازد. 

تحت این رویکرد سوئد، بیشتر رستوران‌ها، بارها، مدارس و دیگر مراکز تجاری مانند شرایط عادی به کار خود ادامه می‌دهند. گردهمایی‌های با مشارکت بیش از ۵۰ نفر امکان‌پذیر است و مادامی که میزهای رستورانها با فاصله مناسب قرار داشته باشند و تنها به مشتریان نشسته پشت میزها سرویس دهند، غذا خوردن در بارها و رستوران‌ها مجاز است. 

پیشتر در ماه جاری میلادی، اپیدومیولوژیست ارشد سوئد گفت غیر از تلاش بیشتر برای جلوگیری از انتشار ویروس در خانه‌های سالمندان، سوئد کار بیشتری انجام نمی‌دهد. 

آندرس تگنل، رییس ستاد پاسخ دهی سوئد به ویروس کرونا، پیشتر در ماه جاری به سی‌ان‌بی‌سی گفت که اوج بیماری در استکهلم گذشته و نحوه واکنش این کشور نشان می‌دهد که مدارس می‌توانند «بدون هیچ مشکل جدی» باز باشند و به فعالیت ادامه دهند. 

او گفت:‌ «ما می توانیم جوامع مان را بدون تاثیر عظیم باز نگاه داریم… البته نسبت به موارد مرگ در کشورمان عمیقا ناراحتیم اما واقعا نمی‌دانیم که چطور می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم. می‌دانیم که ساکنین خانه‌های سالمندان در مقابل چنین وضعیتی بسیار ضعیف و آسیب‌‌پذیرند ‌و مطمئن نیستیم که آیا واقعا کار دیگری که تاثیر چشمگیری داشته باشد از دستمان برمی‌آمد یا نه.» 

او در پاسخ به این که آیا سوئد در آینده و در صورت بروز پاندمی دیگر همین رویکرد را اتخاذ خواهد کرد یا نه، آقای تگنل گفت این کشور «تا حد زیادی همین رویکرد را خواهد داشت.» 

او گفت:‌ «بدون شک حالا می‌دانیم برخی کارها را می‌توانیم بهتر انجام دهیم، اما به طور کلی همین مسیر را در پیش می‌گیریم.» 

سوئد ۳۰ هزار و ۳۷۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا را تا روز دوشنبه شناسایی کرده و از سه هزار و ۶۹۸ مورد مرگ بر اثر کووید۱۹ خبر داده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان