نگرانی‌های دولت افغانستان از نزدیک شدن عید در اثنای گسترش کرونا

ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان سیر صعودی پیدا کرده است

با ابتلای ۵۸۱ مورد به ویروس کرونا در افغانستان، آمار مبتلایان به این ویروس نزدیک به هشت هزار نفر رسید.

مقام‌های وزارت بهداشت و درمان افغانستان روز سه شنبه در یک نشست خبری اعلام کردند که بیشترین تعداد مبتلا شده‌ها به ویروس کرونا در شهر کابل با ۱۶۵ نفر بوده است.  پکتیا در شرق افغانستان با ۱۳۴ مورد ابتلا به ویروس کرونا دومین شهر با تعداد مبتلایان به ویروس کروناست. 

وحید مجروح معین وزارت بهداشت و درمان افغانستان می‌گوید، ویروس کرونا در افغانستان روز به روز در حال گسترش است. به گفته او پیوند عمیقی میان بی‌تفاوتی مردم نسبت ویروس کرونا و افزایش موارد ابتلا به این ویروس وجود دارد . 

با ابتلای ۵۸۱ مورد تازه به ویروس کرونا در یک روز، تعداد افراد مبتلا به این ویروس به ۷۶۳۵ نفررسیده است. همچنان پنج نفر در این بازه زمانی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ۴۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند. به این ترتیب تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا به ۱۸۷ تن رسیده و ۸۵۰ نفر نیز تا روز سه‌شنبه بهبود یافته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرارسیدن عید فطر و افزایش نگرانی دولت

در آخرین هفته از ایام رمضان، تغییرات واضحی در رابطه با برخورد مردم در مقابل کرونا مشاهده می‌شود. شهر‌های کابل، بلخ و هرات دوباره وارد روزهای پررونق مانند قبل از کرونا شده‌اند.

در شهر هرات دو خیابان اصلی شهر به روی تردد خود روها مسدود شده است. زیرا در این خیابان‌ها، آنچه در روزهای عید نیاز است به فروش می‌رسد. آجیل، کیک و کلوچه، میوه تازه و نوشیدنی از ضروریاتی است که در روزهای قبل از عید به وفور در افغانستان به فروش می‌رسد. مردم در افغانستان هر دو عید را سه روز تجلیل می‌کنند و دولت نیز سه روز تعطیل رسمی دارد.

توقع دولت این بود که با توجه به گسترش ویروس کرونا، مردم ایام عید را در خانههای خود به سر ببرند. اما این توقعی بیهوده بود. استقبال و مراجعه مردم به سوی بازارها نشان داد که مانند سال‌های گذشته مردم این بار نیز عید را با همان کیفیت تجلیل می‌کنند.

به طور معمول مردم در افغانستان در روزهای عید فطر و قربان لباس جدید برای خود تهیه می‌کنند. خیاط‌ها این روزها حتی تا اواخر شب فعال‌اند تا بتوانند سفارشات مردم را پیش از روز عید به دست‌شان برسانند‌. این مسایل دست به دست هم داده و نگرانی حکومت را از عدم توجه به گسترش ویروس کرونا در این کشور به وجود آورده است.

حکومت افغانستان از چند روز قبل کمپین تجلیل در خانه را آغاز کرده است. در این کمپین از مردم خواسته شد تا به جای خرید آجیل برای روزهای عید، هزینه آن را به مردم فقیر کمک کنند. اما عدم استقبال از این کمپین باعث شده تا دولت به فکر تغییر رویکرد خود در این رابطه شود. حالا حکومت با تهیه یک سلسه دستورهای بهداشتی، به جای تشویق مردم برای ماندن در خانه، به فکر مراعات کردن فاصله اجتماعی‌اند .

دولت از مردم خواسته است تا نماز عید را با در نظر گرفتن تدابیر بهداشتی ادا کنند. به طور مثال از مردم خواسته شده تا در زمان نماز عید فاصله لازم را با یک دیگر در نظر بگیرند. همچنان پس از برگزاری نماز عید از در آغوش گرفتن یکدیگر خودداری کنند.

یکی از رسم و رواج‌های عید در افغانستان این است که که مردم به خانه همدیگر جهت تبریک گفتن عید می‌روند. حکومت اما این بار از مردم خواسته است تا به خانه همدیگر جهت تبریکی عید نروند و اگر هم می‌روند با حفظ تدابیر بهداشتی این کار را انجام دهند. همچنان از مردم خواسته شده تا از خرید آجیل و کیک و کلوچه خود‌داری کنند. زیرا این میوه‌های خشک می‌توانند ویروس کرونا را از یکی به دیگری انتقال دهد.

با تمام این اوضاع به نظر می‌رسد که مردم بر خلاف خواست حکومت در نظر دارند تا مانند زمان قبل از عید، این مراسم دینی را با همان روش گذشته تجلیل کنند. با این که این روزها گردش ویروس کرونا در سطح جامعه افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است، اما نگرانی از بیشتر شدن ابتلا به ویروس کرونا در روزهای عید، حکومت را به شدت مستاصل ساخته است.

بیشتر از