پیشنهاد فروش «مونالیزا» برای جبران پیامد اقتصادی کرونا در فرانسه

بنیان‌گذار شرکت‌ فابرناول قیمت این اثر داوینچی را ۵۰ میلیارد یورو برآورد کرد

تابلو نقاشی مونالیزا در موزه لوور، فرانسه-ERIC FEFERBERG / AFP

مدیر یکی از شرکت‌های فناوری پیشنهاد داد فرانسه می‌تواند برای جبران خسارات مالی حاصل از ویروس کرونا نقاشی مونالیزا را بفروشد.

استفان دیستینگویین، بنیان‌گذار شرکت‌ فناوری فابرناول در مصاحبه خود با مجله‌ای در فرانسه این پیشنهاد را ارائه کرد و توضیح داد این کشور باید «جواهر خانوادگی خود» را حداقل به قیمت ۵۰ میلیارد یورو بفروشد.

آقای دیستینگویین به مجله اوزبک و ریکا گفت: «هر روز ما میلیاردها دلار یورو از خسارت‌های این ویروس را فهرست می‌کنیم. ما هنوز در حال شمارشیم ولی به نظر می‌رسد این بحران قابل اندازه‌گیری نباشد. به عنوان فردی کارآفرین و یکی از مالیات دهندگان این کشور می‌دانم که این میلیاردها یورو پول زیر درخت سبز نشده و نهایتا برای ما هزینه برخواهد داشت. یک راه‌حل آشکار فروش دارایی‌های ارزشمند کشور به بالاترین قیمت ممکن است، البته دارایی‌هایی که برای آینده ما کمترین اهمیت ممکن را داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «حمل و نقل یک تابلوی نقاشی آسان است و به راحتی می‌توان آن را به فرد دیگری منتقل کرد. ما هم که تابلوهای نقاشی فراوانی داریم . در سال ۲۰۲۰ ما باید به دنبال تامین منابع مالی از راه‌های ممکن باشیم. بنابراین باید جواهرات خانوادگی را بفروشیم ... قیمت فروش اصلی‌ترین نکته و موضوع اصلی جنجال خواهد بود و از همین رو قیمت معامله باید نجومی باشد. به تخمین من خرید تابلوی مونالیزا نباید به قیمتی کمتر از ۵۰ میلیارد یورو اتفاق بیفتد. به من گفته شده این تخمین خیلی بیش از ارزش واقعی و حتی تخمینی غیرمنطقی است ولی تاکنون استدلالی قوی برای چنین ادعایی به من ارائه نشده است.»

آقای دیستینگویین همچنین اظهار داشت تابلوی مونالیزا می‌تواند با نوعی از رمزارز «نشانه‌گذاری شود» تا تبادل آن بین کشورهای مختلف را آسان‌تر کند.

او توضیح داد: «از نظر حقوقی و فنی این راه‌حل مزایای بسیاری دارد: به فرانسه و موزه لوور اجازه می‌دهد کنترل تابلو را بر عهده داشته باشند. چنین راهی حتی می‌تواند روح لئوناردو داوینچی را زنده کند که خالق این نقاشی و کسی است که تمام تکنیک‌ها و علوم دوران خود را از بر کرده بود.»

در سال ۲۰۱۹، موزه لوور این اثر را در برنامه‌ای با استفاده از واقعیت مجازی به علاقه‌مندان ارائه کرد تا بتوانند از راه دور شاهکار مونالیزای داوینچی را  در کنار جماعت گردشگران حاضر در این موزه مشهور جهان، تجربه کنند.

بر اساس نظرسنجی از مشتریان شرکت ایزی‌جت، این تابلو در آوریل ۲۰۱۹ ناامید کننده‌ترین جاذبه گردشگری جهان لقب گرفت.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر