ابتلای بیماران کرونایی به آشفتگی مغزی به دلیل طولانی شدن دوران بستری

حدود ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کووید۱۹ دچار عوارض گیجی و هذیان شده‌اند

 بیماران مبتلا به کرونا در کلینیکی در مسکو. Dimitar DILKOFF / AFP

یک پژوهش جدید حاکی ازآن است که هذیان و آشفتگی و گیجی مغزی یکی از عوارض عمده نوع شدید  کووید۱۹ برای بیماران بستری در بیمارستان است.

پژوهشگران در بریتانیا و ایتالیا می‌گویند بر اساس شواهد، حدود ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت ویژه دچار عوارض گیجی و هذیان شده‌اند. این بیماران در گروهی نسبتا محدود، عمدتا اهل چین، مرکز شیوع ویروس کرونا بوده‌اند.

این گزارش که در نشریه علمی «لانست» منتشر شده، حاکی از آن است که بیمارانی که برای مدتی طولانی در بخش مراقبت ویژه بستری و به دستگاه تنفس مصنوعی متصل بوده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به این عوارض هستند.

این پژوهش که بر مطالعه روی بیماران مبتلا به انواع شدید سندروم تنفسی حاد (سارس)، سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) و داده‌های اولیه در مورد بیماران کووید۱۹ مبتنی است، می‌گوید بیمارانی که دچار نوع ملایم‌تر این بیماری می‌شوند کمتر در معرض عوارض مغزی آن قرار دارند.  

پژوهشگران می‌گویند کادر پزشکی باید در بیمار مراقب نشانه‌های افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه باشند تا به بیمارانی که ممکن است دچار عوارض هذیان‌ شده باشند، کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها به ویژه نگران پیامد اختلال استرس پس از سانحه هستند زیرا پژوهش‌های پیشین حاکی از آن است که ۳۳ درصد بیماران مبتلا به «سارس» و «مرس» دوسال پس از بهبود، دچار این عوارض می‌شوند. 

همچنین گزارش شده بهبود یافتگان از سارس و مرس مرتبا خاطرات سانحه را بیاد آورده، حافظه‌شان مختل شده، دچار خستگی مفرط، بی‌خوابی و افسردگی می‌شوند.

به رغم این نتیجه گیری‌ها، پژوهشگران می‌گویند مطالعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل پیامد کووید۱۹ بر سلامت روان بیماران مبتلا لازم است.

دکتر جاناتان راجرز استاد دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن، که رئیس این تیم پژوهشی است می‌گوید: «تحلیل‌های ما روی ۳۵۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که اکثر بیماران دچار اختلال‌های مغزی پس از عفونت نخواهند شد.»

اما دکتر راجرز هشدار داد که عوارضی از هذیان‌های مغزی گرفته تا بی‌حرکت نشستن، می تواند دامنگیر برخی از بیماران کرونا شود. او به شبکه بی بی سی گفت گیجی و آشفتگی در میان بیماران بخش مراقبت ویژه نادر نیست اما این عارضه بیشتر متوجه بیماران سالخورده و آسیب پذیر است.

پژوهش دیگری در بریتانیا که هنوز مورد تایید جامعه پزشکی قرار نگرفته حاکی از آن است ۲۰ درصد کسانی که با عارضه کرونا در بیمارستان بستری میشوند، دچار گیجی و آشفتگی مغزی شده که خطر آن می‌تواند به خاطر فقدان تماس با اقوام و دوستان تشدید شود.   

دکتر آیریس زوُمر، استاد دانشکده پزشکی «گرونینگن» هلند، در اشاره به این گزارش می‌گوید بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به هذیان‌های مغزی قرار دارند.

او همچنین گفت قرنطینه و چشم انداز تاریک اقتصادی می‌تواند به سلامت روان افرادی که دوره نقاهت بیماری را می‌گذرانند، لطمه بزند.

در این میان، روز دوشنبه، دولت بریتانیا فهرست رسمی علائم کووید۱۹ خود را به روز کرده و عارضه اختلال در بویایی یا چشایی را به آن افزود.

پرفسور جاناتان وَن تَم، معاون ارشدترین مقام پزشکی بریتانیا گفت افزودن این علائم به فهرست عوارض کووید۱۹، می‌تواند موارد تشخیص بیماری  در جامعه را تا سه درصد افزایش دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان