تصمیم‌گیری با «شیر یا خط» شما را شادتر می‌کند

تحقیقات نشان داده که انتخاب‌های تصادفی برای تصمیم‌های چالش‌برانگیز می‌تواند شادی‌آفرین باشد

تصمیم‌های بزرگ و چالش‌برانگیز را به پرتاب سکه واگذار کنید تا شادتر باشید-PIXABAY

یک مطالعه جدید دریافته است، پرتاب سکه در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی در نهایت شما را شادتر می‌کند.

نتایج این تحقیق درنشریه دانشگاه آکسفورد منتشر شد و بر اساس آن افرادی که برای تصمیم گیری به الگوی «شیر یا خط» اعتماد می کنند، احتمالا انتخاب خود را دنبال کرده و رضایت بیشتری دارند.

استیون لویت، اقتصاددان و استاد دانشگاه شیکاگو برای یافتن تاثیر پرتاب سکه، از مردم تقاضا کرد تا تصمیمات مهمی را با استفاده از نقش مثبت و منفی که به دو طرف سکه می ‌هند، اتخاذ کنند. تصمیماتی مثل ترک یک شغل، جابه‌جایی، پایان دادن به یک ارتباط و یا ترک سیگار.

داوطلبان همچنین تصمیمات دیگر خود را برای نمونه این گونه مطرح کردند: «آیا باید تتو داشته باشم؟»

قبل از پرتاب سکه، به داوطلبان شخص سومی برای تأیید نتایج آنها معرفی شد.

در مرحله نخست و پس از دو ماه، از شرکت‌کنندگان و اشخاص سوم خواسته شد که در یک نظرسنجی شرکت کنند که نشان داد: «شرکت‌کنندگان وضع موجود را دوست داشتند و تغییرات کمتری نسبت به آنچه قبل از پرتاب سکه پیش‌بینی می‌کردند، انجام داده بودند.»

با این حال، بررسی انجام شده پس از شش‌ماه نشان داد که این «شرکت‌کنندگان تحولی جدی در وضعیتشان ایجاد کرده‌اند.»

براساس بررسی شش ماهه، افرادی که به آنها گفته شد برخی از تصمیمات اساسی را با «شیر یا خط» بگیرند، خوشحال تر بوده‌اند.

شرکت‌کنندگان همچنین گفتند که اگر امکان بازگشت به گذشته را داشتند، به احتمال زیاد دوباره همان تصمیمی را می‌گرفتند که نتیجه پرتاب اتفاقی سکه به آن‌ها توصیه کرده بود.

به گفته محققان، این یافته ها با نظریه انتخابی متعارف «درتضاد» نیست، که می گوید: «عموم افراد جامعه، به طورمعمول​ شادی یکسانی را بدون توجه به تصمیمی که گرفتند، گزارش می دهند.»

استیون لویت گفت: «جامعه به ما می‌آموزد کسانی که آسان‌گیرند، هرگز نمی برند و برندگان هرگز به‌آسانی تصمیم نمی‌گیرند، اما اطلاعات و بررسی ما نشان می‌دهد که اگر بیشتر خود را رها کنیم، آسوده‌تر خواهیم بود. یک قانون خوب در تصمیم گیری وجود دارد، زمانی که شما نتوانید تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید، به جای ادامه وضع موجود، باید عملی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده تغییر باشد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی