نقش اسرائیل در حمله سایبری به بندر شهید رجایی

جنگ سایبری ایران و اسرائیل ادامه دارد

 بندر شهید رجایی هدف حمله سایبری بوده که به نظر می‌رسد از سوی اسرائیل و در واکنش به حمله سایبری ناموفق به شبکه آب شهری اسرائیل انجام شد-عکس از ایرنا

درحالی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اجماع آرا «کلیات و جزئیات» طرح مقابله با اقدامات «خصمانه» اسرائیل را به تصویب رسانده‌اند، مقامات در تهران همچنان در سکوت نظاره‌گر حمله‌های مکرر اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی در سوریه هستند، خبرهای مربوط به خروج نیروهای تحت فرمان ایران از سوریه را تکذیب می‌کنند و می‌کوشند در برابر حمله‌های سایبری و اطلاعاتی اسرائیل واکنش متناسب نشان دهند.

هفته گذشته، مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی طرح دوفوریتی «مقابله با اقدامات خصمانه اسرائیل علیه صلح و امنیت» را در آستانه روز قدس به صحن علنی مجلس ارایه کرد. هرچند بند جنجال‌برانگیز «ممنوعیت ورزشکاران از مبارزه با حریف اسرائیل» که می‌توانست تعلیق کل ورزش ایران را به دنبال داشته باشد، حذف شد؛ دیگر بندهای آن روز گذشته بدون رای مخالف به تصویب رسید. بندهایی مانند ماموریت وزارت امور خارجه برای «برگزاری همه‌پرسی ملی در فلسطین»، تاسیس سفارت مجازی جمهوری اسلامی در فلسطین، اشد مجازات برای همکاری با سازمان اطلاعاتی اسرائیل، ممنوعیت استفاده از سخت‌افزارهای تولیدی اسرائیل یا حضور نمایندگان و وابستگان اسرائیل در نمایشگاه‌ها.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر تصویب این طرح نمادین، جمهوری اسلامی می‌کوشد با اقدامات عملی از جمله حمله‌های سایبری، ظرفیت‌های خود را به رخ بکشد. تازه‌ترین گزارش، واشینگتن‌پست حاکی از آن است که ۱۰ روز قبل در ترافیک خطوط کشتی‌رانی در ترمینال بندر شهید رجایی در جنوب ایران اخلال ایجاد شد. ناگهان همه کامپیوترهای هماهنگ‌کننده حرکت کشتی‌ها، کامیون‌ها و حمل و نقل بار از کار افتادند و در آبراهه‌ها و جاده‌های منتهی به این تاسیسات بی‌نظمی و ترافیک ایجاد شد. واشینگتن‌پست تصاویر ماهواره‌ای از صف‌های طولانی کشتی‌ها و تانکرها و جاده‌های شلوغ منتهی به این بندر را در تاریخ ۱۲ می‌ منتشر کرده است.

یک روز بعد کارشناسان به این نتیجه رسیدند که یک هکر خارجی کامپیوترهای این بندر را از کار انداخته است. با این حال در بیانیه سازمان بنادر و کشتی‌رانی جمهوری اسلامی آمده است که این حمله موفق نبوده و تنها توانسته به برخی سیستم‌های عملیاتی خصوصی در بنادر آسیب بزند. به گزارش ایسنا، محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی  گفته بود، به اعتقاد او منشا این حمله سایبری، «خارجی» بوده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد که با گذشت یک هفته روشن شد که این بندر هدف حمله سایبری بوده که به نظر می‌رسد از سوی اسرائیل و در واکنش به حمله سایبری به شبکه آب شهری در اسرائیل انجام شده است. به رغم گمانه‌زنی‌ها در خصوص نقش تهران در هدف قرار دادن سیستم آبرسانی اسرائیل، ایران مسئولیت این حمله ناموفق که ۲۴ آوریل انجام شد را نپذیرفته است.

واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام امنیتی حمله سایبری به بندر شهید رجایی را بسیار دقیق و خسارت‌های آن را قابل توجه ارزیابی کرده است. یک مقام آمریکایی که به اسناد محرمانه دسترسی داشته نیز می‌گوید اسرائیل پشت این حمله قرار داشته است.

هرچند ایران و اسرائیل هیچگاه مسئولیت حمله‌های سایبری متقابل علیه یکدیگر را نپذیرفته‌اند، شواهد حاکی از آن است که دو طرف به حرکت در مسیر جنگ سایبری ادامه می‌دهند.

همزمان تلاش برای نفوذ اطلاعاتی و عملیات جاسوسی گسترده‌تر در جریان است که از جمله آنها می‌تواند به ترور دانشمندان هسته‌ای که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، سرقت آرشیو هسته‌ای از تهران یا مداحانی که به اتهام ارتباط با اسرائیل بازداشت شدند، اشاره کرد.  در مقابل برخی مقامات اسرائیلی از جمله وزیر سابق انرژی و زیرساخت‌های این کشور به همکاری با جمهوری اسلامی متهم شدند.

اما در زمینه حمله‌های مکرر اسرائیل به منافع ایران در سوریه، مقامات در تهران به طور غافلگیرکننده‌ای سکوت اختیار کرده‌اند. این در حالی است که رویترز بار دیگر به نقل از وزیر دفاع اسرائیل گزارش داده که ایران در حال بیرون کشیدن نیروهای خود از سوریه است و به کابینه جدید توصیه کرده فشار را بر ایران حفظ کند.